Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vývoj motoriky

  • Rozvoj samostatnosti je podmíněn i vývojem motoriky

  • Vývoj hrubé motoriky je patrný na první pohled. Mladší batolata se učí ovládat své tělo, učí se udržovat rovnováhu (chůze, vystupování, sestupování, nošení)

  • Tím že se dítě pohybuje, orientuje se v prostředí a zkoumá všechno nové

  • Zpočátku je chůze nejistá, kolem 1,5 roku je chůze jistější a dítě dovede i utíkat

  • Dvouleté dítě je schopno zvládat nerovnosti terénu, překračuje práh, jde do schodů

  • Kolem tří let zvládá jízdu na tříkolce

  • Dítě se učí chytat míč, zpočátku po zemi se pohybující, později hozený

  • Dítě dělá pokroky ve stavění kostek

  • 15 měsíční dítě postaví na sebe dvě kostky

  • Dvouleté dítě postaví už věž z několika kostek

  • Tříleté dítě postaví i most a zvládne navlékání korálků na provázek

  • Dítě umí vhodit drobné předměty do otvoru, používá každou ruku k odlišné činnosti, listuje v knize, počátky čmárání, sebeobsluha

  • Vývoj motoriky znamená pro dítě získávání nových podnětů, což souvisí s vývojem poznávacích procesů

Vývoj poznávacích procesů

  • základem poznávací činnosti dítěte je bezprostřední smyslový kontakt se skutečností, vnímání

  • dítě upřednostňuje kontakt dotekový

  • velký význam pro poznávání v druhém roce života má zrak a sluch

  • vzniká smysl batolete pro rytmus

Vnímání

  • je spjato s praktickými činnostmi, s rozvojem vnímání úzce souvisí zdokonalení orientace, schopnost rozlišovat tvary, barvy, velikost, tvrdost, zvuk, pach, později geometrické tvary, pozorování v zrcadle

Paměť- je v batolecím věku charakterizována několika významnými znaky:

  • mimovolnost, neúmyslnost- zapamatování a vybavování bez vědomé aktivity

  • citlivost paměti- děti si pamatují věci, které mají pozitivní či negativní náboj

  • konkrétnost- vybavení si konkrétních zážitků, co samo prožilo

  • zapamatování převládá mechanické, uchování v paměti je řízeno především subjektivně, vybavování se uskutečňuje reprodukcí nebo znovupoznáním

  • paměť starších batolat není pouze krátkodobá- první vzpomínky v tomto období vývoje

Pozornost

  • je ovlivněna aktuálním stavem

  • u mladšího batolete má pozornost mimovolný charakter a je vyvolána bez záměru, úsilí

  • u staršího batolete se prodlužuje délka soustředění v závislosti na činnosti. U zajímavé činnosti vydrží dítě asi 19 minut

Představivost

  • rozvíjí se a uplatňuje nejčastěji ve hře

  • obsahem představ je to, co dítě zažilo (vzpomínkové představy)

  • ve druhém roce života se začínají vytvářet fantazijní představy

Myšlení a řeč

  • vývoj myšlení a řeči je podmíněn vztahem dítěte k dospělým a ke svému okolí

  • za projevy myšlení můžeme považovat náznaky účelného použití věcí (bota patří na nohu)- jde o předřečové myšlení

  • podle Piageta je vývoj senzomotorické inteligence ukončen teprve ve 2. roce života, až potom začíná vývoj symbolického, předpojmového myšlení

  • v praktické činnosti dítě přijde na to, že každá věc se nějak jmenuje, začíná pojmenovávat věci a jevy kolem sebe. Slova se pro něho postupem stávají symbolem věcí

  • Slovní označení, které dítě vztahovalo pouze na určité předměty, např. maminka (jenom moje), hrníček (jenom můj) se rozšíří na další předměty, které mají společné znaky

  • Dochází k rozvoji řeči. Mladší batole zná 20-30 slov. Do konce druhého roku naroste slovník na 300 slov a dítě začne tvořit jednoduché věty. Skladba vět je primitivní s gramatickými chybami, nesprávnou výslovností. Do třetího roku se slovní zásoba rozšíří na 1000 slov a dítě je schopno vést jednoduchý rozhovor s dospělým i s dítětem

  • Důležitým ukazatelem rozvoje řeči a myšlení je schopnost chápat smysl jednoduchého obsahu pohádky nebo říkanky.

  • První ptací období. Otázky typu „Co je to?“

  • Koncem třetího roku začíná druhé ptací období. Nástup otázky „Proč?“, „Jak?“

Témata, do kterých materiál patří