vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vývoj motoriky
Rozvoj samostatnosti je podmíněn i vývojem motoriky
Vývoj hrubé motoriky je patrný na první pohled. Mladší batolata se učí ovládat své tělo, učí se udržovat rovnováhu (chůze, vystupování, sestupování, nošení)
Tím že se dítě pohybuje, orientuje se v prostředí a zkoumá všechno nové
Zpočátku je chůze nejistá, kolem 1,5 roku je chůze jistější a dítě dovede i utíkat
Dvouleté dítě je schopno zvládat nerovnosti terénu, překračuje práh, jde do schodů
Kolem tří let zvládá jízdu na tříkolce
Dítě se učí chytat míč, zpočátku po zemi se pohybující, později hozený
Dítě dělá pokroky ve stavění kostek
15 měsíční dítě postaví na sebe dvě kostky
Dvouleté dítě postaví už věž z několika kostek
Tříleté dítě postaví i most a zvládne navlékání korálků na provázek
Dítě umí vhodit drobné předměty do otvoru, používá každou ruku k odlišné činnosti, listuje v knize, počátky čmárání, sebeobsluha
Vývoj motoriky znamená pro dítě získávání nových podnětů, což souvisí s vývojem poznávacích procesů
Vývoj poznávacích procesů
základem poznávací činnosti dítěte je bezprostřední smyslový kontakt se skutečností, vnímání
dítě upřednostňuje kontakt dotekový
velký význam pro poznávání v druhém roce života má zrak a sluch
vzniká smysl batolete pro rytmus
Vnímání
je spjato s praktickými činnostmi, s rozvojem vnímání úzce souvisí zdokonalení orientace, schopnost rozlišovat tvary, barvy, velikost, tvrdost, zvuk, pach, později geometrické tvary, pozorování v zrcadle
Paměť- je v batolecím věku charakterizována několika významnými znaky:
mimovolnost, neúmyslnost- zapamatování a vybavování bez vědomé aktivity
citlivost paměti- děti si pamatují věci, které mají pozitivní či negativní náboj
konkrétnost- vybavení si konkrétních zážitků, co samo prožilo
zapamatování převládá mechanické, uchování v paměti je řízeno především subjektivně, vybavování se uskutečňuje reprodukcí nebo znovupoznáním
paměť starších batolat není pouze krátkodobá- první vzpomínky v tomto období vývoje
Pozornost
je ovlivněna aktuálním stavem
u mladšího batolete má pozornost mimovolný charakter a je vyvolána bez záměru, úsilí
u staršího batolete se prodlužuje délka soustředění v závislosti na činnosti. U zajímavé činnosti vydrží dítě asi 19 minut
Představivost
rozvíjí se a uplatňuje nejčastěji ve hře
obsahem představ je to, co dítě zažilo (vzpomínkové představy)
ve druhém roce života se začínají vytvářet fantazijní představy
Myšlení a řeč
vývoj myšlení a řeči je podmíněn vztahem dítěte k dospělým a ke svému okolí
za projevy myšlení můžeme považovat náznaky účelného použití věcí (bota patří na nohu)- jde o předřečové myšlení
podle Piageta je vývoj senzomotorické inteligence ukončen teprve ve 2. roce života, až potom začíná vývoj symbolického, předpojmového myšlení
v praktické činnosti dítě přijde na to, že každá věc se nějak jmenuje, začíná pojmenovávat věci a jevy kolem sebe. Slova se pro něho postupem stávají symbolem věcí
Slovní označení, které dítě vztahovalo pouze na určité předměty, např. maminka (jenom moje), hrníček (jenom můj) se rozšíří na další předměty, které mají společné znaky
Dochází k rozvoji řeči. Mladší batole zná 20-30 slov. Do konce druhého roku naroste slovník na 300 slov a dítě začne tvořit jednoduché věty. Skladba vět je primitivní s gramatickými chybami, nesprávnou výslovností. Do třetího roku se slovní zásoba rozšíří na 1000 slov a dítě je schopno vést jednoduchý rozhovor s dospělým i s dítětem
Důležitým ukazatelem rozvoje řeči a myšlení je schopnost chápat smysl jednoduchého obsahu pohádky nebo říkanky.
První ptací období. Otázky typu „Co je to?“
Koncem třetího roku začíná druhé ptací období. Nástup otázky „Proč?“, „Jak?“