Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Kojeneckým obdobím nazýváme dobu od 6 týdnu života do jednoho roku. Charakteristickým rysem je rychlý růst do délky a zvětšování tělesné hmotnosti.

  • Průměrná výška dítěte na konci 1. roku je asi 75 cm. Do konce 1. roku se zdvojnásobí tělesná hmotnost, asi 10-11 kg.

  • Jedná se o nejintenzivnější vývojový úsek.

  • V prvním roce života je dítě schopno lidské lokomoce ve vzpřímeném postoji. Dovede uchopit a pouštět záměrně věci, je připraveno pro zahájení řečové komunikace a naváže specifické vztahy k lidem, kteří o něj pečují.

Základní psychické potřeby dítěte

Potřeba vnější stimulace

  • Určitá míra stimulace je důležitá na všech stupních vývoje. Dítě stejně jako dospělý potřebuje ke svému rozvoji bohaté a podnětné prostředí, přiměřené k věku. Nedostatek podnětů uspokojujících určitou základní psychickou potřebu nazýváme psychických strádáním (deprivací), přemíra podnětů vede k přesycenosti.

Potřeba vnější struktury

  • Potřeba učení. Navazuje na potřebu stimulace. Tato potřeba vyjadřuje potřebu učit se, získávat zkušenosti, hledat pravidelnosti a orientovat se v prostředí. Je zřejmá na všech stupních vývoje dítěte a její naplnění napomáhá dítěti v orientaci ve vnějším prostředí.

Potřeba specifického sociálního objektu

  • Aktivní interakce dítěte se světem se soustřeďuje do tendence i interakci s matkou nebo s jiným sociálním objektem, který v raných vývojových obdobích reprezentuje celý svět. Všechny aktivity a zájmy dítěte se vztahují k tomuto objektu, který představuje zprvu matka, později jiné objekty. Tato potřeba je popisována jako potřeba závislosti, připoutání, lásky. Matka reprezentuje pro dítě svět a jakákoli komunikace s ní je pro dítě motivující

Další potřeby uplatňující se v jiných vývojových obdobích:

  • potřeba osobně - sociálního významu - sebenaplnění, nezávislost, osobní integrace

  • potřeba otevření budoucnosti - potřeba naděje či životní perspektivy

Vývoj motoriky

Zákonitosti vývoje

  • Princip vývojového směru- během určitého času dochází k postupnému ovládání jednotlivých částí těla podle tělesného růstu

    • Zákon cefalokaudální- ovládání těla postupuje od hlavy k patě

    • Zákon proximodistální- posun pohybu od centra těla k periférii

    • Zákon ulnoradiální- postup vývoje úchopu, jenž vychází nejprve z celé dlaně a postupuje k jemnějšímu uchopení mezi palec a ukazovák

  • Princip střídavého postupování neuromotorických funkcí- dítě si osvojuje specifické funkce tak, že dosáhne určitého stupně dokonalosti a pak se zdánlivě vrací k dřívějšímu způsobu, aby mohlo překonat dosavadní výkon a postoupit na vyšší úroveň

  • Princip funkční asymetrie- po narození dítěte můžeme pozorovat symetrické rozložení končetin. Ke konci novorozeneckého období se objevuje asymetrie (tonicko-šíjový reflex), ve třech měsících nastupuje opět symetrie avšak již s aktivním ovládáním.

Témata, do kterých materiál patří