vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Eidetismus
Děti s obtížemi rozlišují mezi subjektivními představami a objektivním světem
Svou představu, která je živá a jasná, přání, považují za skutečnost, také pak o tom hovoří. Z pohledu dospělých to vypadá, že si dítě vymýšlí a lže
Eidetismus vyvrcholí v 6 letech a obvykle v mladším školním věku mizí
U některých lidí může setrvávat po celý život (umělecky nadaní lidé), zdraví dospělí si však uvědomují, co je představa a co skutečnost
Př.: Dominika baví dinosauři, donesl knihu a často se o nich se svými kamarády ze školky baví. Najednou Dominik začal vyprávět, že má doma dinosaura a barvitě líčil, kde ho má a jak se o něj stará. Honza se přidal a řekl, že má také doma dinosaura. Se stolu přišel Tadeáš, který tvrdil, že dinosauři neexistují. Chlapci ho však přesvědčili o tom, že jsou a Tadeáš pak přišel domů s tím, že chce na Vánoce opravdového dinosaura.
Personifikace
Zosobnění, zlidštění, zobrazení či vnímání zvířete či věci jako člověka
Dítě přiděluje lidské vlastnosti věcem a okolí, ve kterém se pohybuje a naopak věci se k němu nějak tváří a dítě se k nim podle toho chová
Živým i neživým bytostem dítě připisuje určitou tvářnost a fyziognomiku = fyziognomismus
Př.: Jirka pokládá na bok vláček a říká: „Hezky se vyspinkej, počkej, ještě tě přikryju, ať ti není zima,“ a přikrývá vláček kapesníkem
Synkretismus
Celostnost prožívání a jednání
Celkové, neanalytické, intuitivní pojímání předmětů a jevů
Dítě nedokáže odlišit vjemy, představy, potřeby, city a všechno se mi silně citově zabarvené a tvoří jakýsi celek
Př.: Po prvním dnu ve škole se rodiče vyptávají svého syna, jaká je paní učitelka. Chlapec nadšeně popisuje: Je moc hezká, hodná, usměvavá, mladá… (šlo o paní učitelku rok před odchodem do důchodu)
Konkretismus
Myšlení dítěte je vázáno na konkrétní předměty (zhruba do 9 let)
Mezi 9. a 12. rokem se vyvíjí kritičnost a poté porozumění pro abstraktní termíny a schopnost abstraktního myšlení
Př.: Magda Jelínková prohlásila: „My se jmenujeme jelínkovi, protože jíme jeleny.“
Prezentismus a topismus
Jedná se o projevy konkretismu vztahující se ke vnímáníčasu (prezentismus) a ke vnímáníprostoru (topismus)
Prezentismus vyjadřuje dětskou vlastnost chápat svět jen v daném časovém okamžiku, dítě žije v přítomnosti, bez pochopení vztahu k minulosti a budoucnosti
Př.: „Zítra jsem byl s maminkou nakupovat a maminka mi koupila lízátko.“
„Včera o víkendu…“ a je třeba čtvrtek.
„ Ještě tolikrát se vyspím (ukazuje 3 prsty na ruce) a budu mít narozeniny.“
Podobně dítě chápe prostor, který je schopno pojmout svým akčním rádiem (prostor ve kterém žijí a jednají)
Př.: Maminka Honzíka sděluje: „ Manžel je velmi rozladěn, protože jeho Honzík je bázlivý a ustrašený. Bojí se přeskočit půl metru hluboký příkop. Musela jsem mu vysvětlit, že dítě, které má sotva metr, vnímá hloubku jinak než dospělý – manžel měří 1,97 m.“