Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Další typy přístupu:

  • Retrospektivní (anamnestický) přístup = sleduje vývojové projevy nebo životní události v minulosti

  • Prospektivní (katamnestický) přístup = sleduje vývojové projevy skupiny jedinců postižených stejnou zkušeností, nepříznivou události apod.

  1. Zvláštnosti dětské psychiky

  • Dítě bylo dlouho pokládáno za malého dospělého. Dnes víme, že dítě vnímá, myslí a cítí jinak než dospělý. K tomu abychom vývojová specifika pochopili, je důležité znát některé zvláštnosti, které jsou typické pro dětskou osobnost a její projevy.

  • Osobnost člověka ses projevuje prostřednictvím prožívání a chování. U dítěte převažuje soulad meziprožíváním a chováním. To znamená, že co dítě prožívá právě teď, dává najevo ve svém chování. Převažuje tedy expresivní chování oproti adaptivnímu. Dítě je autentické, nepředstírá. Intenzivní emoce nesděluje většinou slovy ale spíše nonverbálně.

  • Další zvláštností dětské psychiky je zvýšená sugestibilita, což znamená přístupnost duševnímu vlivu druhého. U dětí platí, že čím je dítě mladší, tím je sugestibilnější. Nedostatek zkušeností u dítěte způsobuje, že nemá pevné názory a lehce je mění pod vnějším vlivem. Sugestibilita ustupuje zvolna s rozvíjející se kritičností.

  • Objevuje se labilita v prožívání a chování (vratkost, kolísavost, nestálost). Nejčastěji se projevuje nestálost citů. Tyto projevy souvisí s egocentrismem a negativismem. Egocentrismus- orientace na vlastní osobu. Dítě vše posuzuje ve vztahu k sobě, ze svého hlediska. Považuje se za střed veškerého dění. Dítě vyžaduje, aby okolí sloužilo jeho potřebám a zájmům. Vyžaduje pochvalu a je citlivé na trest. Při správné výchově by měl egocentrismus ustoupit v době od 6,5 do 10 let. Negativismus- znamená neadekvátní odmítání nabízených podnětů a aktivit, pojí se převážně k batolecímu období.

  • Eidetismus souvisí s představivostí. Jde o to, že děti s obtížemi rozlišují mezi subjektivními představami a objektivním světem. Svoji představu, přání, považují za skutečnost a hovoří o ní tak. Eidetismus vrcholí v 6 letech a obvykle mizí v mladším školním věku. U některých přetrvává po celý život- jedná se většinou o umělce.

  • Personifikace znamená zosobnění, zlidštění, zobrazení zvířete jako člověka. Dítě přiděluje lidské vlastnosti věcem a okolí, ve kterém se pohybuje. Když živým i neživým bytostem dítě připisuje určitou tvářnost a fyziognomiku, hovoříme o fyziognomismu.

  • Synkretismus znamená celostnost prožívání a jednání. V prvních etapách života se všechny duševní pochody vzájemně prolínají, postupně dochází k diferenciaci.

  • Konkretismus- myšlení dítěte je vázáno na konkrétní předměty. Do 9 let je myšlení výhradně konkrétní. Mezi 9-12 rokem se vyvýjí kritičnost a poté nastupuje schopnost abstraktního myšlení. Konkretismus se projevuje také v časovém a prostorovém vnímání (Prezentismus a topismus). Prezentismus vyjadřuje dětskou vlastnost chápat svět jen v daném okamžiku, v přítomnosti, bez vztahu k minulosti a budoucnosti. Podobně chápe i prostor, topismus.

Témata, do kterých materiál patří