vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Další typy přístupu:
Retrospektivní (anamnestický) přístup = sleduje vývojové projevy nebo životní události v minulosti
Prospektivní (katamnestický) přístup = sleduje vývojové projevy skupiny jedinců postižených stejnou zkušeností, nepříznivou události apod.
Zvláštnosti dětské psychiky
Dítě bylo dlouho pokládáno za malého dospělého. Dnes víme, že dítě vnímá, myslí a cítí jinak než dospělý. K tomu abychom vývojová specifika pochopili, je důležité znát některé zvláštnosti, které jsou typické pro dětskou osobnost a její projevy.
Osobnost člověka ses projevuje prostřednictvím prožívání a chování. U dítěte převažuje soulad meziprožíváním a chováním. To znamená, že co dítě prožívá právě teď, dává najevo ve svém chování. Převažuje tedy expresivní chování oproti adaptivnímu. Dítě je autentické, nepředstírá. Intenzivní emoce nesděluje většinou slovy ale spíše nonverbálně.
Další zvláštností dětské psychiky je zvýšená sugestibilita, což znamená přístupnost duševnímu vlivu druhého. U dětí platí, že čím je dítě mladší, tím je sugestibilnější. Nedostatek zkušeností u dítěte způsobuje, že nemá pevné názory a lehce je mění pod vnějším vlivem. Sugestibilita ustupuje zvolna s rozvíjející se kritičností.
Objevuje se labilita v prožívání a chování (vratkost, kolísavost, nestálost). Nejčastěji se projevuje nestálost citů. Tyto projevy souvisí s egocentrismem a negativismem. Egocentrismus- orientace na vlastní osobu. Dítě vše posuzuje ve vztahu k sobě, ze svého hlediska. Považuje se za střed veškerého dění. Dítě vyžaduje, aby okolí sloužilo jeho potřebám a zájmům. Vyžaduje pochvalu a je citlivé na trest. Při správné výchově by měl egocentrismus ustoupit v době od 6,5 do 10 let. Negativismus- znamená neadekvátní odmítání nabízených podnětů a aktivit, pojí se převážně k batolecímu období.
Eidetismus souvisí s představivostí. Jde o to, že děti s obtížemi rozlišují mezi subjektivními představami a objektivním světem. Svoji představu, přání, považují za skutečnost a hovoří o ní tak. Eidetismus vrcholí v 6 letech a obvykle mizí v mladším školním věku. U některých přetrvává po celý život- jedná se většinou o umělce.
Personifikace znamená zosobnění, zlidštění, zobrazení zvířete jako člověka. Dítě přiděluje lidské vlastnosti věcem a okolí, ve kterém se pohybuje. Když živým i neživým bytostem dítě připisuje určitou tvářnost a fyziognomiku, hovoříme o fyziognomismu.
Synkretismus znamená celostnost prožívání a jednání. V prvních etapách života se všechny duševní pochody vzájemně prolínají, postupně dochází k diferenciaci.
Konkretismus- myšlení dítěte je vázáno na konkrétní předměty. Do 9 let je myšlení výhradně konkrétní. Mezi 9-12 rokem se vyvýjí kritičnost a poté nastupuje schopnost abstraktního myšlení. Konkretismus se projevuje také v časovém a prostorovém vnímání (Prezentismus a topismus). Prezentismus vyjadřuje dětskou vlastnost chápat svět jen v daném okamžiku, v přítomnosti, bez vztahu k minulosti a budoucnosti. Podobně chápe i prostor, topismus.