Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Latentní stádium

  • na čas ustupují dětské emoční a sexuální tužby a zájmy. Toto období je zaměřeno především na osvojování poznatků, kulturních hodnot a diferencovaných sociální rolí.

Genitální stádium

  • znamená oživení falických zájmů. Dospívající začíná navazovat vztahy mimo rodinu a jeho sexuální přání se mění z incestních na společensky tolerované heterosexuální vztahy. Ve svých erotických vztazích je zaměřen na poskytování lásky, nejen na její přijímání, jak tomu bylo ve falickém stádiu.

  1. Vývojová periodizace podle Ericsona

PSYCHOSOCIÁLNÍ VÝVOJOVÁ PERIODIZACE

  • Pohled Ericsona je mnohem více soustředěn na aspekty normálního vývoje dětí. Ericson vychází z předpokladu, že si jedinec musí na každém stupni vývoje řešit určitý „psychosociální konflikt“. Podaří-li se mu to, může postoupit dále.

  • Ericson dělí lidský život a jeho krize do 8 vývojových etap:

    • Základní důvěra proti pocitům nejistoty (asi do 1 roku)

    • Autonomie proti pocitům studu (asi do 3 let věku)

    • Iniciativa proti pocitům viny (předškolní věk)

    • Snaživost proti pocitům vlastní méněcennosti (mladší školní věk)

    • Iniciativa proti pocitům nejistoty o své roli mezi lidmi (dospívání)

    • Intimita proti pocitům izolace (mladá dospělost)

    • Generativita proti pocitu stagnace (dospělost)

    • Integrita proti strachu ze smrti (stárnutí a stáří)

Závislost

  • V nejranějším období života prožívá dítě silný pocit závislosti na matce. Ta mu umožňuje získat základní důvěru nejen k vlastní osobě, ale i jiným lidem. Způsob jakým matka uspokojuje potřeby dítěte, by měl odstraňovat jeho pocity nejistoty.

Nezávislost

  • Charakteristické získáváním nezávislosti dítěte na matce ve smyslu sebeobsluhy. Pocitautonomie se střetává s pocitem studu, kdy dítě nedokáže splnit požadavky okolních osob. Pevné vedení vymezuje dítěti jeho možnosti a povzbuzuje jej v samostatnosti a současně jej chrání před častými prožitky studu. Dítě se stydí, když je káráno dospělými za nevhodné chování.

Iniciativa

  • Dítě získává schopnost určit si cíl a aktivně k němu směřovat. Nebezpečí stádia je v pocitu viny, od něhož se odvíjí základ pro vývoj lidského svědomí. Má pocit viny, pokud nedosáhne stanoveného cíle.

Snaživost

  • V období školní docházky zažívá dítě pocity méněcennosti. Někdy totiž nestačí na školní úkoly a další nároky prostředí, v němž je stále konfrontováno s vrstevníky. Vlastní snaživostí se dítě zapojuje do své kultury.

Identita

  • Dospívání přináší jedinci otázky „kdo jsem já“ a „jaký je smysl mého života“. Období mezi dětstvím a dospělostí. Problémy mladistvých se soustřeďují na hledání vlastní identity v boji proti ohrožujícím pocitům nejistoty o své vlastní roli mezi lidmi. Charakteristikou tohoto věku je pátrání po hodnotách a po smyslu svého života.

Témata, do kterých materiál patří