vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zvláštnosti dětské psychiky
Soulad mezi prožíváním a chováním
To, co dítě cítí (prožívá), dává najevo ve svých projevech (v chování)
Převažuje u něj tedy expresivní chování proti adaptivnímu
exprese = výraz, vyjadřovací způsob
adaptace = přizpůsobení se
adaptabilita = schopnost přizpůsobení se změněným podmínkám
Dítě je autentické, nepředstírá, že je např. veselé, když není
Negativní emoce dítě sděluje většinou nonverbálně (způsob hry, výraz tváře, výtvarný projev, aktivita / pasivita)
Př.: Děti si v počátcích svého pobytu v MŠ odnesou domů drobnou hračku, protože se jim hračka líbí a chtějí ji mít doma, ale nechápou, že se věci ze školky brát nemohou.
Sugestibilita – ovlivnitelnost
Čím je dítě mladší, tím více je ovlivnitelné prostředím, city a názorem druhých
Sugescí převzatý obraz, myšlenka nebo představa o nějaké skutečnosti nebo také o sobě samém má zvláštní sílu, pomocí které se převzaté prosazuje v prožíváním, chování i fyziologii dítěte
Dítě nemá dostatek zkušeností, tedy ani pevné názory a ty pak lehce mění pod vnějším vlivem
Realitou je, co říkají pro něj „důležití lidé“ v jeho okolí, věří všemu, co se mu předkládá
Př.: Dítě odmítá jít s rodiči k babičce. Zcela změní názor, když mu rodiče sdělí, že se babiččině kočce narodila koťátka, která se ptala, zda se za nimi dnes přijde podívat. Dítě se rozzáří a těší se.
Labilita prožívání a chování
Nejen, že děti nemají ustálené názory, ale mají i labilní prožívání a chování
Nejvýrazněji se labilita projevuje v citovém prožívání (rychlé střídání nálad, sympatie a antipatie, malé sebeovládání)
Labilitou je ovlivněna i pozornost dítěte, která se dá lehce přesměrovat novými podněty
Toto souvisí s egocentrismem a negativismem
Př.: Anička se raduje, že jí sousedka vypůjčila domů svou panenku, a označuje ji za svou nejlepší kamarádku na světě. Za pár dnů si své sousedky ani nevšimne, protože ji učí skákat přes švihadlo nová „nejlepší kamarádka“.
Egocentrismus
Psycholog Leary to definuje jako orientaci na vlastní podobu
Dítě vše posuzuje ve vztahu k sobě, ze svého hlediska
Dítě přednostně vyžaduje, aby jeho okolí sloužilo jeho potřebám a zájmům, vyžaduje pochvalu a je citlivé na trest
Egocentrismus se může vyvinout v egoismus (při správné výchově, by měl egocentrismus ustoupit v době od 6,5 do 10 let)
Př.: Předškolák se ptá svého dědečka: „Sníh napadl v noci, abych byl ráno překvapený, že?“
Negativismus
Neadekvátní odmítání nabízených podnětů a aktivit, případně dělání opaku požadovaného
Pojí se především s batolecím obdobím a počátku období předškoláka
Př.: Dítě odmítá jít ráno do školky, nechce se obléct, strhává oblečené části oděvu, odmítá jakékoli vysvětlení a chlácholení…