Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zvláštnosti dětské psychiky

Soulad mezi prožíváním a chováním

  • To, co dítě cítí (prožívá), dává najevo ve svých projevech (v chování)

  • Převažuje u něj tedy expresivní chování proti adaptivnímu

    • exprese = výraz, vyjadřovací způsob

    • adaptace = přizpůsobení se

    • adaptabilita = schopnost přizpůsobení se změněným podmínkám

  • Dítě je autentické, nepředstírá, že je např. veselé, když není

  • Negativní emoce dítě sděluje většinou nonverbálně (způsob hry, výraz tváře, výtvarný projev, aktivita / pasivita)

  • Př.: Děti si v počátcích svého pobytu v MŠ odnesou domů drobnou hračku, protože se jim hračka líbí a chtějí ji mít doma, ale nechápou, že se věci ze školky brát nemohou.

Sugestibilita – ovlivnitelnost

  • Čím je dítě mladší, tím více je ovlivnitelné prostředím, city a názorem druhých

  • Sugescí převzatý obraz, myšlenka nebo představa o nějaké skutečnosti nebo také o sobě samém má zvláštní sílu, pomocí které se převzaté prosazuje v prožíváním, chování i fyziologii dítěte

  • Dítě nemá dostatek zkušeností, tedy ani pevné názory a ty pak lehce mění pod vnějším vlivem

  • Realitou je, co říkají pro něj „důležití lidé“ v jeho okolí, věří všemu, co se mu předkládá

  • Př.: Dítě odmítá jít s rodiči k babičce. Zcela změní názor, když mu rodiče sdělí, že se babiččině kočce narodila koťátka, která se ptala, zda se za nimi dnes přijde podívat. Dítě se rozzáří a těší se.

Labilita prožívání a chování

  • Nejen, že děti nemají ustálené názory, ale mají i labilní prožívání a chování

  • Nejvýrazněji se labilita projevuje v citovém prožívání (rychlé střídání nálad, sympatie a antipatie, malé sebeovládání)

  • Labilitou je ovlivněna i pozornost dítěte, která se dá lehce přesměrovat novými podněty

  • Toto souvisí s egocentrismem a negativismem

  • Př.: Anička se raduje, že jí sousedka vypůjčila domů svou panenku, a označuje ji za svou nejlepší kamarádku na světě. Za pár dnů si své sousedky ani nevšimne, protože ji učí skákat přes švihadlo nová „nejlepší kamarádka“.

Egocentrismus

  • Psycholog Leary to definuje jako orientaci na vlastní podobu

  • Dítě vše posuzuje ve vztahu k sobě, ze svého hlediska

  • Dítě přednostně vyžaduje, aby jeho okolí sloužilo jeho potřebám a zájmům, vyžaduje pochvalu a je citlivé na trest

  • Egocentrismus se může vyvinout v egoismus (při správné výchově, by měl egocentrismus ustoupit v době od 6,5 do 10 let)

  • Př.: Předškolák se ptá svého dědečka: „Sníh napadl v noci, abych byl ráno překvapený, že?“

Negativismus

  • Neadekvátní odmítání nabízených podnětů a aktivit, případně dělání opaku požadovaného

  • Pojí se především s batolecím obdobím a počátku období předškoláka

  • Př.: Dítě odmítá jít ráno do školky, nechce se obléct, strhává oblečené části oděvu, odmítá jakékoli vysvětlení a chlácholení…

Témata, do kterých materiál patří