vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Intimita
Projevuje se ochota vzdát se toho, o co jedinec nedávno tolik bojoval (vzdání se vlastní totožnosti). Je ochotný nechat ji splynout s totožností druhého člověka v intimitě odevzdání se druhému. Nebezpečí stádia je pocitizolace pro neschopnost navázat blízké partnerské vztahy.
Generativita
Dospělost předpokládá zralost k plození i vedení příští generace. Jsou jedinci, kteří nemají děti ale přesto v sobě pocit generativy rozvíjejí tvořivou činností, zatímco jiní tu selhávají s pocitem stagnace a osobního ochuzení.
Integrita
V pozdní dospělosti a stáří má člověk za úkol přijmout vlastní život. Taková integrita či moudrost je patrná u zralých lidí. Integrita je výsledkem celého dřívějšího života a jeho smysluplným dovršením. Nedostatek integrace se projevuje strachem zesmrti, pocitem zoufalství, snahou začít nový život.
Psychologické metody vývojové psychologie, longitudinální a příčný metodologický přístup
3 ÚROVNĚ METOD
Popis vývojových změn charakteristických pro určité vývojové stupně.
Odvození obecných zákonitostí, které se týkají vývoje základních psychických sktruktur a příčinných souvislostí v celém průběhu vývoje člověka.
Vytvoření jednotné teorie, která by dovolovala z poměrně malého počtu základních předpokladů odvolit co nejvíce faktů, tj. umožňovala by vysvětlení pozorovaného a předvídání dosud nepoznaného.
Vývojové změny v:
dětství = pedopsychologie
dospělosti = adultopsychologie
stáří = gerontopsychlogie
Longitudinální (podélný) přístup
Umožňuje přímé pozorování skutečně probíhajících vývojových změn u týchž jedinců odděleně
Tento přístup rodičové využívali už hluboko v historii (18. století), kdy své záznamy zapisovali do deníků
Pozoroval takto Darwin
Mohou se využít také autobibliografické záznamy
Aby mohly být výsledky pozorování využity, je třeba, aby bylo cíleně plánováno, aby vzorek jedinců byl velký a správně vybrán
Při sledování dětí se zpravidla určí:
vzorek dětí narozených ve vymezené době, např. ve stanoveném roce
reprezentativnost vzorku, tzn., že je nutné stanovit i stejný sociometrický původ, vzdělání rodičů a další podmínky, které mohou vývoj ovlivňovat
doba sledování, která musí být dostatečně dlouhá, např. od narození až do konce dospívání
Tato metoda však sama nedokáže odpovědět na všechny otázky vývoje psychiky, je časově náročná, je obtížné splnit vyrovnanost a stálost sledované skupiny, neboť sociální a kulturní podmínky se mohou měnit, při sledování větších souborů bývá nahrazována metodou příčnou
Transversální (příčný) přístup
Používá se tehdy, kdy je cílem výzkumu stanovení norem vývoje v jednotlivých vývojových obdobích (v určených věkových stádiích jsou zkoumány různé reprezentativní skupiny dětí nebo jiných osob a výsledky jsou také seřazeny podle věku)
Výhodou je, že v krátké době lze zjistit výkon osob různě starých a získat „normy“ rychleji než pouhým sledováním
Př.: Získávání norem pro výkon dětí v inteligenčních testech
Čím delší je časový úsek mezi zkoumanými dobami, tím více narůstá možnost, že naměřené hodnoty nebudou představovat vývojové změny, ale i proměny podmíněné spíše sociálně, kulturně, změnou výchovných postojů apod.