vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Speciální psychologické disciplíny:
Zoopsychologie – zkoumá psychiku, duševno živočichů na různých stupních vývoje od nejnižších prvoků po lidoopy. Zkoumá chování zvířat, jejich reakce, vlastnosti, inteligenci.
Diferenciální psychologie – zakladatelem je W. Stern, zaměřuje se na individuální psychologické rozdíly mezi jedinci a skupinami jedinců podle pohlaví, stáří, profese, sociálního zařazení, národnostní příslušnosti, kultury apod.
Srovnávací psychologie – zkoumá a srovnává poznatky jednotlivých psychologických disciplín
Aplikované psychologické disciplíny (užité psychologické disciplíny):
Pedagogická psychologie- se zabývá psychologickými zákonitostmi výchovy a vzděláváním člověka v postupných obdobích jeho života, především osvojováním vědomostí, dovedností a postojů, zabývá se psychickými procesy a činnostmi učitelů a žáků i samostatně se učících.
Forenzní (soudní) psychologie- se zabývá studiem zločinnosti, psychologií pachatelůtrestných činů, psychologickými expertizami pro soudní účely – při zjišťování psychologických vlastností a zvláštností delikventů, při výsleších a posuzováních výpovědi svědků, atd.
Klinická (zdravotnická) psychologie- se zabývá diagnostikou, prevencí a terapií duševních chorob a poruch, vztahy lékaře k pacientovi a pacienta k lékaři i postojem pacienta k nemoci
Poradenská psychologie- se zabývá školním, výchovným, profesním, předmanželským, manželským a rodinným prostředím.
Psychologie práce- zkoumá duševno a osobnost člověka v pracovní činnosti, objasňuje činitele a podmínky ovlivňující pracovní výkon, zabývá se vnitřními (schopnosti, dovednosti, motivace pracovníka) a vnějšími (vybavení pracoviště, hluk, osvětlení,design) podmínkami pracovního procesu, včetně mezilidských vztahů, výběru pracovníků, tvorbou týmů.
Psychohygiena (zdravověda)- je to věda o zdravém způsobu života, která dnes vytvářícelý komplex specializovaných oborů (pracovní hygiena, školní hygiena atd.).
Vývojové modely a zákonitosti vývojových změn
Modely psychického vývoje
ve starších pojetích vývoje převládaly modely kvantitativní. Ty vycházely z představ o plynulém narůstání znaků a jejich sčítání nebo odčítání v průběhu vývoje. Tyto modely se snažily postihnout měřitelné změny v duševním vývoji.
Devět vývojových modelů: Průběhové modely pro třístupňové vývojové gradienty:
Konstantní průběh vývoje
Akcelerační vývojový trend
Retardační vývojový trend
Pozitivní asymptomatický trend
Pozitivní trend vývoje
Konkávní vývojový trend
Negativní asymptomatický trend
Konvexní vývojový trend
Negativní vývojový trend
MODELY KVALITATIVNÍ
Sledují specifičnost vývojových změn. Předpokládají, že každý vyšší stupeň představuje něco nového ve srovnání s předchozím stádiem. Vývoj je chápan jako sled fází, které nejsou zaměnitelné, nýbrž postupují v určitém pořadí
Nejznámější z nich jsou: model stupňovitého vývoje, model spirálového vývoje, vývoj jako vrstvení a vývoj jako výsledek vtiskování.