vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zákon směřování ke struktuře druhu
Potvrzuje formující sílu zárodku, v němž už je přítomen každý stupeň vývoje jedince. Všechny vývojové fáze člověka jsou přímo zaměřeny k budoucí lidské podobě.
Zákon vývojové nerovnoměrnosti
Vychází ze skutečnosti, že jak tělesná ústrojí, tak duševní procesy se nevyvíjejí ve stejném tempu. Jejich vývoj se řídí důležitostí orgánů a intenzitou věkových psychických potřeb pro život člověka, proto nejrychlejší vývojové tempo z tělesných systémů má systém mízní a nervový. Stejně tak se vyvíjejí vjemové pochody.
Zákon vývojové retardace
Doplňuje zákon vývojové nerovnoměrnosti. Každý organismus roste v raném období velmi rychle. Tempo narůstání se však v průběhu života postupně zvolňuje, až dostoupí k vývojovému „plató“. Další sledování vývoje ukazuje stále větší zesílení retardačních tendencí. Tomuto zákonu nepodléhá jen individuální růst ale i veškeré učení. (na začátku se dítě naučí hodně slov, pak ale osvojování dalších neprobíhá již v takové míře)
Zákon individuálního průběhu fyzického a psychického vývoje
Vychází ze skutečnosti, že v lidské ontogenezi je sice pořadí období charakterizovaných jednotlivými symptomy celkově pro všechny jedince stejné, ale není totožné. Prvním rozdílem je ranější vývoj děvčat než chlapců v průběhu celého dětství a zvláště pak v pubescenci.
Vývojová periodizace podle Piageta
PSYCHOLOGICKÁ VÝVOJOVÁ PERIODIZACE
Piaget dává odpověď na to, jak se u dítěte vyvíjí logické myšlení a jak dítě chápe matematické, geometrické, fyzikální, ale i morální pojmy. Ve svých předpokladech vychází z činnosti dítěte jako zdroje myšlení, v rámci širšího pojetí inteligence.
Hlavní etapy vývoje dětí Piaget takto:
Etapa senzomotorické inteligence- od narození do 1,5 až 2 let
Etapa symbolického a předpojmového myšlení- asi do 4 let
Etapa názorného myšlení- od 4 do 7 let
Etapa konkrétních operací- asi do 11 až 12 let
Etapa formálních operací- po 11 letech v průběhu dospívání
Senzomotorická inteligence
je vázána na skutečně prováděnou činnost. Myšlenkové operace dítěte úzce souvisí s vnímáním a jeho motorickou aktivitou. Mentální organizace, která je podstatou tohoto druhu myšlení, se projevuje v hledání a dosažení cviku. Například je-li dítě od počátku kojeno, jeho obratnost uchopit prs pravidelně vzrůstá. Ve 4-8 měsíci začíná předvídat následky své činnosti a záměrně opakuje vyhazování chrastítka z postele. Senzomotorická inteligence tvoří základ myšlení a působí na nás celý život prostřednictvím vjemů a praktických postojů.
Symbolické a předpojmové myšlení
souvisí s užíváním slov a objevuje se koncem druhého roku. Kolem 2-4 let dítě užívá slovo spíše jako „předpojem“, který je oproti pojmům pomíjivý a nejistý a je založen na nepodstatných vlastnostech. Například dítě označuje slovem „fufu“ všechny předměty, které vydávají silné zvuky. Kolem 4 roku už dítě vyvozuje i úsudky, jimiž předpojmy spojuje. Usuzování je však velmi jednoduché. Je více syceno fantazií než skutečnými logickými vývody.