Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zákon směřování ke struktuře druhu

  • Potvrzuje formující sílu zárodku, v němž už je přítomen každý stupeň vývoje jedince. Všechny vývojové fáze člověka jsou přímo zaměřeny k budoucí lidské podobě.

Zákon vývojové nerovnoměrnosti

  • Vychází ze skutečnosti, že jak tělesná ústrojí, tak duševní procesy se nevyvíjejí ve stejném tempu. Jejich vývoj se řídí důležitostí orgánů a intenzitou věkových psychických potřeb pro život člověka, proto nejrychlejší vývojové tempo z tělesných systémů má systém mízní a nervový. Stejně tak se vyvíjejí vjemové pochody.

Zákon vývojové retardace

  • Doplňuje zákon vývojové nerovnoměrnosti. Každý organismus roste v raném období velmi rychle. Tempo narůstání se však v průběhu života postupně zvolňuje, až dostoupí k vývojovému „plató“. Další sledování vývoje ukazuje stále větší zesílení retardačních tendencí. Tomuto zákonu nepodléhá jen individuální růst ale i veškeré učení. (na začátku se dítě naučí hodně slov, pak ale osvojování dalších neprobíhá již v takové míře)

Zákon individuálního průběhu fyzického a psychického vývoje

  • Vychází ze skutečnosti, že v lidské ontogenezi je sice pořadí období charakterizovaných jednotlivými symptomy celkově pro všechny jedince stejné, ale není totožné. Prvním rozdílem je ranější vývoj děvčat než chlapců v průběhu celého dětství a zvláště pak v pubescenci.

  1. Vývojová periodizace podle Piageta

PSYCHOLOGICKÁ VÝVOJOVÁ PERIODIZACE

  • Piaget dává odpověď na to, jak se u dítěte vyvíjí logické myšlení a jak dítě chápe matematické, geometrické, fyzikální, ale i morální pojmy. Ve svých předpokladech vychází z činnosti dítěte jako zdroje myšlení, v rámci širšího pojetí inteligence.

  • Hlavní etapy vývoje dětí Piaget takto:

    • Etapa senzomotorické inteligence- od narození do 1,5 až 2 let

    • Etapa symbolického a předpojmového myšlení- asi do 4 let

    • Etapa názorného myšlení- od 4 do 7 let

    • Etapa konkrétních operací- asi do 11 až 12 let

    • Etapa formálních operací- po 11 letech v průběhu dospívání

Senzomotorická inteligence

  • je vázána na skutečně prováděnou činnost. Myšlenkové operace dítěte úzce souvisí s vnímáním a jeho motorickou aktivitou. Mentální organizace, která je podstatou tohoto druhu myšlení, se projevuje v hledání a dosažení cviku. Například je-li dítě od počátku kojeno, jeho obratnost uchopit prs pravidelně vzrůstá. Ve 4-8 měsíci začíná předvídat následky své činnosti a záměrně opakuje vyhazování chrastítka z postele. Senzomotorická inteligence tvoří základ myšlení a působí na nás celý život prostřednictvím vjemů a praktických postojů.

Symbolické a předpojmové myšlení

  • souvisí s užíváním slov a objevuje se koncem druhého roku. Kolem 2-4 let dítě užívá slovo spíše jako „předpojem“, který je oproti pojmům pomíjivý a nejistý a je založen na nepodstatných vlastnostech. Například dítě označuje slovem „fufu“ všechny předměty, které vydávají silné zvuky. Kolem 4 roku už dítě vyvozuje i úsudky, jimiž předpojmy spojuje. Usuzování je však velmi jednoduché. Je více syceno fantazií než skutečnými logickými vývody.

Témata, do kterých materiál patří