vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Při komunikaci matky s dítětem je proto důležitá zvýrazněná mimika při zachování optimální vzdálenosti, aby byl novorozenec schopen projevy vnímat a chápat jejich smysl.
Oční kontakt s matkou je velmi důležitý jako součást přirozené stimulace.
Sluchový vývoj
Novorozenec je schopný odlišit zvuk lidského hlasu, řeč, hlasové projevy matky od jiných druhů zvuků
Na silné zvukové podněty (bouchnutí dveří) reaguje celým tělem (trhnutím)
Chuťové a čichové vnímání
Jednoznačně preferovaná chuť je sladká, jiné chuťové varianty jsou zatím vnímány jako nepříjemné. Odpovědí novorozence na sladkou chuť je uvolněný výraz v obličeji
Novorozenci mají tendenci otáčet hlavu ke sladké vůni (srdeční akce a dech se zpomalí, což dokazuje zklidnění, upoutání pozornosti). Agresivní zápachy např. čpavek, způsobují odvrácení hlavičky, zrychlení dechu a srdeční činnosti, což signalizuje úzkost. Je zajímavé, že po několika dnech kojení rozpozná kojenec vůni matčina mléka
Čichové a chuťové vnímání mají velký adaptivní význam, umožňují novorozenci vyhnutí se škodlivým látkám, čímž se zvyšuje adaptace a možnost přežití
Učení a paměť
Novorozenec se učí rozlišovat informace a učí se svému okolí porozumět
Pokud dítě přestává věnovat pozornost opakovanému podnětu (hračka), ukazuje se, že ho již vidělo nebo slyšelo a že ho už nudí.
Důkazy pro rané učení pocházejí rovněž ze studií a experimentů, jež potvrzují, že se děti něco naučily a zapamatovaly ze zážitků před porodem, z prenatálního období: odliší hlas matky od hlasu cizí ženy.
Emocionální a sociální vývoj
Emoční vývoj
Je charakterizován zatím jen pocity libosti a nelibosti, které jsou vázané především na oblast uspokojování biologických potřeb. Vnímání podnětů příjemných a nepříjemných je doprovázeno motorickou reakcí. Příjemné podněty uvolněným rozpínáním novorozencova těla, klidem, hrdelními zvuky. Nepříjemné podněty lze rozpoznat křečovitým sevřením končetin, zavíráním očí, pěstí, prudkými pohyby, křikem, rudnutím obličeje.
Socializace
Základy pro pozdější harmonický vývoj osobnosti jedince se formují právě v novorozeneckém období
Významnou úlohu zde hrají primární sociální kontakty, zejména matky a dítěte
Časná interakce mezi novorozencem a okolím je dyadická- nezahrnuje více než dvě osoby
Pro zdárný průběh vývoje novorozence je třeba, aby se dítěti trvale věnovala jedna osoba (většinou matka)
Novorozenec dává přednost podnětům sociálním (lidský obličej, hlas). Dá se hovořit o základech budoucích sociálních vztahů, které jsou nyní rozvíjeny prostřednictvím uspokojování základních biologických potřeb
Kojenecké období: vývoj hrubé a jemné motoriky, základní psychické potřeby dítěte.