Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Při komunikaci matky s dítětem je proto důležitá zvýrazněná mimika při zachování optimální vzdálenosti, aby byl novorozenec schopen projevy vnímat a chápat jejich smysl.

  • Oční kontakt s matkou je velmi důležitý jako součást přirozené stimulace.

Sluchový vývoj

  • Novorozenec je schopný odlišit zvuk lidského hlasu, řeč, hlasové projevy matky od jiných druhů zvuků

  • Na silné zvukové podněty (bouchnutí dveří) reaguje celým tělem (trhnutím)

Chuťové a čichové vnímání

  • Jednoznačně preferovaná chuť je sladká, jiné chuťové varianty jsou zatím vnímány jako nepříjemné. Odpovědí novorozence na sladkou chuť je uvolněný výraz v obličeji

  • Novorozenci mají tendenci otáčet hlavu ke sladké vůni (srdeční akce a dech se zpomalí, což dokazuje zklidnění, upoutání pozornosti). Agresivní zápachy např. čpavek, způsobují odvrácení hlavičky, zrychlení dechu a srdeční činnosti, což signalizuje úzkost. Je zajímavé, že po několika dnech kojení rozpozná kojenec vůni matčina mléka

  • Čichové a chuťové vnímání mají velký adaptivní význam, umožňují novorozenci vyhnutí se škodlivým látkám, čímž se zvyšuje adaptace a možnost přežití

Učení a paměť

  • Novorozenec se učí rozlišovat informace a učí se svému okolí porozumět

  • Pokud dítě přestává věnovat pozornost opakovanému podnětu (hračka), ukazuje se, že ho již vidělo nebo slyšelo a že ho už nudí.

  • Důkazy pro rané učení pocházejí rovněž ze studií a experimentů, jež potvrzují, že se děti něco naučily a zapamatovaly ze zážitků před porodem, z prenatálního období: odliší hlas matky od hlasu cizí ženy.

Emocionální a sociální vývoj

Emoční vývoj

  • Je charakterizován zatím jen pocity libosti a nelibosti, které jsou vázané především na oblast uspokojování biologických potřeb. Vnímání podnětů příjemných a nepříjemných je doprovázeno motorickou reakcí. Příjemné podněty uvolněným rozpínáním novorozencova těla, klidem, hrdelními zvuky. Nepříjemné podněty lze rozpoznat křečovitým sevřením končetin, zavíráním očí, pěstí, prudkými pohyby, křikem, rudnutím obličeje.

Socializace

  • Základy pro pozdější harmonický vývoj osobnosti jedince se formují právě v novorozeneckém období

  • Významnou úlohu zde hrají primární sociální kontakty, zejména matky a dítěte

  • Časná interakce mezi novorozencem a okolím je dyadická- nezahrnuje více než dvě osoby

  • Pro zdárný průběh vývoje novorozence je třeba, aby se dítěti trvale věnovala jedna osoba (většinou matka)

  • Novorozenec dává přednost podnětům sociálním (lidský obličej, hlas). Dá se hovořit o základech budoucích sociálních vztahů, které jsou nyní rozvíjeny prostřednictvím uspokojování základních biologických potřeb

  1. Kojenecké období: vývoj hrubé a jemné motoriky, základní psychické potřeby dítěte.

Témata, do kterých materiál patří