Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Propaguje, že porod není nemoc, a tudíž profesionální péče nesmí zacházet s rodící ženou a jejím partnerem jako s pacienty, nýbrž jako s inteligentními dospělými, jejichž právem je rozhodnutí spojené s narozením jejich dětí.

  1. Novorozenecké období. Vývoj motoriky.

  • Novorozenecké období nastupuje po porodu a trvá 6 týdnů. Toto období označujeme jako období adaptace na nové prostředí. Novorozenec se musí v krátkém časovém úseku přizpůsobit novým vnitřním a vnějším podmínkám.

  • Hmotnost novorozence se pohybuje v rozmezí 3000 – 4000g a délka 48-52 cm.

  • Vývoj vysoce diferenciovaných orgánů (játra, ledviny, nadledvinky a vývoj CNS) není po porodu ukončen. Nejpomaleji a nejdéle se vyvýjí systém vyšší nervové činnosti.

  • Potřeba spánku novorozence je veliká, 20-22 hodin denně. Krátké úseky bdění bývají vyplňovány uspokojováním biologických potřeb či vnější stimulací.

Dítě je při narození vybaveno řadou reakcí, které mu mají usnadnit adaptaci a přežití. Jsou to vrozené, nepodmíněné reflexy:

  • Potravové reflexy (plazivý, hledací, uchopovací, sací, polykací)- umožnují dítěti přiblížení k potravě, vyhledat ji

  • Orgánové reflexy (reflex vypouštění moči a vytlačování stolice)- výchovou umožňujeme později dítěti vědomé zadržování a vyprazdňování moči, totéž s defekačním aktem

  • Obranné reflexy- reakce na podněty, jež jsou organismu nepříjemné či poškozují organismus dítěte.

  • Moroův reflex (objímací)

Vývoj motoriky

  • Vývoj motoriky postupuje od hlavy ke kostrči, od osy k periferii.

  • Nejprve se rozvíjí pohyby úst a očí.

  • Později motorika končetin postupuje od ramene k lokti, k zápěstí, posléze k drobným pohybům prstů.

  • První pohyby jsou u novorozence pomalé, celkové, komplexní, vyznačují se nezaměřeností a nahodilostí.

  • Motorika v novorozeneckém období má reflexní základ, daný nezralostí CNS. U novorozence ležícího naznak je možné zaregistrovat tonicko-šíjový reflex, kdy při otáčení hlavy dochází k extenzi horní končetiny na té straně, na kterou byla obrácena hlava a k flexi druhé horní končetiny.

  • Pokud vložíme novorozenci do dlaně prst, vyvoláme uchopovací reflex (Robinsonův). Podobná reakce se dostaví i u dolních končetin.

  • Postavením novorozence na chodidlo s podpěrou v podpaží, lze vyvolat reflex chůze (chůzový automatismus).

  1. Novorozenecké období. Vývoj poznávacích procesů, emocionální a sociální vývoj.

Vývoj poznávacích procesů

  • dítě, narozené v řádném termínu, přichází na svět se všemi dobře fungujícími smyslovými systémy

Zrakové vnímání

  • projevuje se chabější zrakovou ostrostí a schopnost zaostřovat je omezená. Novorozenec nejlépe zrakové vnímá podněty ze vzdálenosti 25-30 cm. Novorozence přitahují oblasti s vysokým světelným, barevným kontrastem. Podněty v podobě hraček jsou proto navrhovány tak, aby na nich bylo co nejvíce barevných kontrastů s použitím černé, bílé a čistých základních barev.

  • Dominantní ve zrakové preferenci je lidský obličej. Lidský obličej má totiž mnoho vlastností, které mají děti rády:

    • Zakřivené linie

    • Velký kontrast

    • Zajímavé okraje

    • Pohyb

    • Složitost

Témata, do kterých materiál patří