vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sluch
Ve 4. měsících dítě nejprve otáčí oči, zvedá hlavu a hledá zdroj akustického signálu
V 7. měsících je schopen najít i vzdálenější zdroj zvuku
Další rozvoj sluchové percepce pak souvisí s rozvojem řeči
Učení a paměť
V kojeneckém období se vytvářejí krátké řetězce podmíněných reflexů
Paměť je zastoupena prvým stupněm- rozpoznáváním
Jednorázové dojmy nejsou do 7. měsíce dobře zapamatovány
Od 10. měsíce jsou děti schopny se poučit, zapamatovat. Základem jsou praktické činnosti a zkušenosti
Vývoj řeči
Základní činností nemluvněte jsou spánek, krmení, klid, vokalizace a experimentace. Čím více ubývá potřeby spánku, tím více začíná experimentace a užívání hlasových orgánů (křik, výskot, broukání)
Dítě začíná naslouchat
Díky křiku dává dítě najevo svou nespokojenost
Ve 3. měsíci začíná dítě broukat- vydává dlouhé samohláskové zvuky, zejména ve chvílích spokojenosti
Koncem 6. měsíce začíná dítě tvořit některé souhlásky (p, b, m), ty spojuje se samohláskami do slabik. Říkáme, že začíná žvatlat
Mezi 6. – 9. měsícem potřebuje dítě zvýšené množství kontaktů, oslovování, opakování žvatlaných projevů, laskavé citové klima- pokud tomu tak není, pak aktivita kojence ve žvatlání upadá a je nepříznivě ovlivněn nástup slov i počátek slovních spojení ve věty
Kolem 9. měsíce dítě začíná rozumět jednoduchým výzvám (udělej pá pá, paci paci), naučí se mnohým slovům rozumět- pasivní řeč. Dítě si prvně tvoří zásobu slov, než je začne aktivně používat
V prvním roce dítě rozumí většině slov, ale aktivně používá 2-3 slova (máma, táta, bába)
Emoční vývoj
Citový vývoj člověka se vyvýjí za spolupráce vyšší nervové soustavy a žláz s vnitřní sekrecí
Citový vývoj dítěte v prvním roce je rozdělen do 3 kategorií:
City organické
City obsahové
City osobního poměru k prostředí
Jejich základem jsou city kladné a záporné, které se liší zdrojem podnětu, který je vyvolává
Organické pocity
týkají se pokrmového a reflexního systému (hlad, žízeň), dýchání, termoregulace a dotykových dojmů, pocity jsou v přímé závislosti na tělesném stavu, dítě nasycené, bez organických nesnází dává najevo uspokojení rozšířením kůže v obličeji nebo pohledem a broukáním, nejvíce nelibosti se vyskytuje v prvních třech měsících, dítě je dává najevo křikem a rudnutím, po šestém měsíci toto ubývá
Obsahové pocity
doprovázejí smyslové zážitky a týkají dětské aktivity, u kojenců se uplatňují především pocity, jako jsou údiv a strach, reakce na novotu, neobvyklý předmět (5. měsíc pohled do zrcadla - údiv)
Sociální reakce
vytvoření předpokladů pro lidské sociální chování
Socializace kojence – sociální vývoj (dle Spitze)
Sociální předpoklady vyplývají ze vzájemné interakce mezi dítětem a prostředím
Sociální prostředí poskytuje dítěti prostřednictvím dospělých množství nejrůznějších podnětů, které se odrážejí v rozvoji motorických schopností, řečového chování a také ve vývoji sociálních vztahů
René Spitz se ve svém výzkumu zaměřil na vývoj dětí, které vyrůstaly v ústavech a neměli možnost vytvořit si vztah k jedné osobě, matce. U těchto dětí zjistil přítomnost deprivačních poruch
Podle výsledků Spitzova zkoumání dítě v prvním roce života projde třemi stádii: