Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sluch

  • Ve 4. měsících dítě nejprve otáčí oči, zvedá hlavu a hledá zdroj akustického signálu

  • V 7. měsících je schopen najít i vzdálenější zdroj zvuku

  • Další rozvoj sluchové percepce pak souvisí s rozvojem řeči

Učení a paměť

  • V kojeneckém období se vytvářejí krátké řetězce podmíněných reflexů

  • Paměť je zastoupena prvým stupněm- rozpoznáváním

  • Jednorázové dojmy nejsou do 7. měsíce dobře zapamatovány

  • Od 10. měsíce jsou děti schopny se poučit, zapamatovat. Základem jsou praktické činnosti a zkušenosti

Vývoj řeči

  • Základní činností nemluvněte jsou spánek, krmení, klid, vokalizace a experimentace. Čím více ubývá potřeby spánku, tím více začíná experimentace a užívání hlasových orgánů (křik, výskot, broukání)

  • Dítě začíná naslouchat

  • Díky křiku dává dítě najevo svou nespokojenost

  • Ve 3. měsíci začíná dítě broukat- vydává dlouhé samohláskové zvuky, zejména ve chvílích spokojenosti

  • Koncem 6. měsíce začíná dítě tvořit některé souhlásky (p, b, m), ty spojuje se samohláskami do slabik. Říkáme, že začíná žvatlat

  • Mezi 6. – 9. měsícem potřebuje dítě zvýšené množství kontaktů, oslovování, opakování žvatlaných projevů, laskavé citové klima- pokud tomu tak není, pak aktivita kojence ve žvatlání upadá a je nepříznivě ovlivněn nástup slov i počátek slovních spojení ve věty

  • Kolem 9. měsíce dítě začíná rozumět jednoduchým výzvám (udělej pá pá, paci paci), naučí se mnohým slovům rozumět- pasivní řeč. Dítě si prvně tvoří zásobu slov, než je začne aktivně používat

  • V prvním roce dítě rozumí většině slov, ale aktivně používá 2-3 slova (máma, táta, bába)

Emoční vývoj

  • Citový vývoj člověka se vyvýjí za spolupráce vyšší nervové soustavy a žláz s vnitřní sekrecí

  • Citový vývoj dítěte v prvním roce je rozdělen do 3 kategorií:

    • City organické

    • City obsahové

    • City osobního poměru k prostředí

  • Jejich základem jsou city kladné a záporné, které se liší zdrojem podnětu, který je vyvolává

Organické pocity

  • týkají se pokrmového a reflexního systému (hlad, žízeň), dýchání, termoregulace a dotykových dojmů, pocity jsou v přímé závislosti na tělesném stavu, dítě nasycené, bez organických nesnází dává najevo uspokojení rozšířením kůže v obličeji nebo pohledem a broukáním, nejvíce nelibosti se vyskytuje v prvních třech měsících, dítě je dává najevo křikem a rudnutím, po šestém měsíci toto ubývá

Obsahové pocity

  • doprovázejí smyslové zážitky a týkají dětské aktivity, u kojenců se uplatňují především pocity, jako jsou údiv a strach, reakce na novotu, neobvyklý předmět (5. měsíc pohled do zrcadla - údiv)

Sociální reakce

  • vytvoření předpokladů pro lidské sociální chování

  1. Socializace kojence – sociální vývoj (dle Spitze)

  • Sociální předpoklady vyplývají ze vzájemné interakce mezi dítětem a prostředím

  • Sociální prostředí poskytuje dítěti prostřednictvím dospělých množství nejrůznějších podnětů, které se odrážejí v rozvoji motorických schopností, řečového chování a také ve vývoji sociálních vztahů

  • René Spitz se ve svém výzkumu zaměřil na vývoj dětí, které vyrůstaly v ústavech a neměli možnost vytvořit si vztah k jedné osobě, matce. U těchto dětí zjistil přítomnost deprivačních poruch

  • Podle výsledků Spitzova zkoumání dítě v prvním roce života projde třemi stádii:

Témata, do kterých materiál patří