vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Batolecí období: emocionální a sociální vývoj
Emocionální vývoj
Významnou roli hraje přítomnost dospělého a jeho emocionálně sociální kontakt s ním
City dítěte ve druhém roce života jsou krátkodobé, často velmi silné a vznětlivé
Vedle kladných emocí lze u mladšího batolete zaznamenat negativní afektivní projevy, lítostivý nebo vzteklý pláč, vzdorovité reakce
Mezi vývojově nejstarší citové kvality patří strach. V průběhu batolecího období se mění předmět strachu, to co strach vyvolává
U mladšího batolete mohou být předmětem strachu intenzivní podněty (zvukové, pohybové)
U staršího batolete můžeme pozorovat již naučený strach, kdy se dítě bojí předmětů a situací, které mu připomínají nepříjemné zážitky (bojí se člověka v bílém plášti)
S rozvojem představivosti přibývá u dítěte strach z neskutečných nebezpečí, naproti tomu si neuvědomuje reálná nebezpečí
Začíná se projevovat soucit ve vztahu k jiným dětem, také v citlivém zacházení s hračkami a zvířaty
Radost provází příjemné zážitky dítěte
U staršího batolete můžeme pozorovat veselost, něžnost, spokojenost, nespokojenost, stud, žárlivost, smutek
Emocionálními projevy dítě odpovídá na sociální kontakty. Potřeba kontaktu je výrazná, její neuspokojování vede k psychické deprivaci.
I krátké odloučení dítěte od matky může vyvolat prudké separační reakce, má tři fáze:
Fáze protestu- dítě křičí a volá na matku, na základě předchozí zkušenosti čeká, že přijde
Fáze zoufalství- dítě postupně ztrácí naději na přivolání matky, křičí méně a odvrací se od okolí, odmítá navázání kontaktu s druhými, odmítá i hračky
Fáze odpoutání od matky- dítě postupně potlačí své city a je schopno připoutat se k druhému, najde-li někoho, kdo mu mateřskou péči připomíná. Jinak ztrácí svůj vztah k lidem a připoutává se spíše na věci
Jednotlivé fáze mohou trvat různě dlouho
Úzkost vzbuzuje situace, kdy je dítě násilně od matky odebráno. Při hře se naopak děti samy vzdalují od matky.
Sociální vývoj
Sociální cítění se vztahuje především na dospělé osoby, u staršího batolete se dostávají do popředí vztahy k vrstevníkům. Ty bývají dosti konfliktní, děti si hrají spíše vedle sebe než spolu. Hrát si spolu začínají spíše až na konci tohoto období
Oblíbené hry jsou pohybové, rozvíjí se hra manipulační. Dítě ve hře používá předměty smysluplně tak, jakoby to odpozorovalo od dospělých (panenku vozí v kočárku, autem vozí písek)
Hra je důležitou sociální činností, díky níž se dítě dostává do kontaktu nejen se svým okolím, ale získává nové poznatky také o sobě
Začíná si formovat obraz o sobě a uvědomovat si své „já“
První se objevuje vědomí „tělového já“- jako vědomí odlišnosti od vnějšího světa
Později se vyvýjí vědomí „sociálního já“- vědomí jedinečnosti a identity
Do té doby o sobě dítě mluvilo ve třetí osobě
Proces sebeuvědomění úzce souvisí s procesem osamostatňování se
Dítě zdůrazňuje sebe samo, snaží se prosazovat
Dítě ještě není schopno odhadnout své možnosti a střetává se s neúspěchy
Toto období označujeme jako období prvního vzdoru. Míra vzdorovitosti u dětí závisí na temperamentových zvláštnostech, na aktuálním tělesném a psychickém stavu a ovlivňuje ji také výchova
V batolecím období má jasný a jednotný výchovný přístup velkou důležitost pro rozvoj osobnosti a budoucí komunikaci s okolím