Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Batolecí období: emocionální a sociální vývoj

Emocionální vývoj

  • Významnou roli hraje přítomnost dospělého a jeho emocionálně sociální kontakt s ním

  • City dítěte ve druhém roce života jsou krátkodobé, často velmi silné a vznětlivé

  • Vedle kladných emocí lze u mladšího batolete zaznamenat negativní afektivní projevy, lítostivý nebo vzteklý pláč, vzdorovité reakce

  • Mezi vývojově nejstarší citové kvality patří strach. V průběhu batolecího období se mění předmět strachu, to co strach vyvolává

  • U mladšího batolete mohou být předmětem strachu intenzivní podněty (zvukové, pohybové)

  • U staršího batolete můžeme pozorovat již naučený strach, kdy se dítě bojí předmětů a situací, které mu připomínají nepříjemné zážitky (bojí se člověka v bílém plášti)

  • S rozvojem představivosti přibývá u dítěte strach z neskutečných nebezpečí, naproti tomu si neuvědomuje reálná nebezpečí

  • Začíná se projevovat soucit ve vztahu k jiným dětem, také v citlivém zacházení s hračkami a zvířaty

  • Radost provází příjemné zážitky dítěte

  • U staršího batolete můžeme pozorovat veselost, něžnost, spokojenost, nespokojenost, stud, žárlivost, smutek

  • Emocionálními projevy dítě odpovídá na sociální kontakty. Potřeba kontaktu je výrazná, její neuspokojování vede k psychické deprivaci.

  • I krátké odloučení dítěte od matky může vyvolat prudké separační reakce, má tři fáze:

    • Fáze protestu- dítě křičí a volá na matku, na základě předchozí zkušenosti čeká, že přijde

    • Fáze zoufalství- dítě postupně ztrácí naději na přivolání matky, křičí méně a odvrací se od okolí, odmítá navázání kontaktu s druhými, odmítá i hračky

    • Fáze odpoutání od matky- dítě postupně potlačí své city a je schopno připoutat se k druhému, najde-li někoho, kdo mu mateřskou péči připomíná. Jinak ztrácí svůj vztah k lidem a připoutává se spíše na věci

  • Jednotlivé fáze mohou trvat různě dlouho

  • Úzkost vzbuzuje situace, kdy je dítě násilně od matky odebráno. Při hře se naopak děti samy vzdalují od matky.

Sociální vývoj

  • Sociální cítění se vztahuje především na dospělé osoby, u staršího batolete se dostávají do popředí vztahy k vrstevníkům. Ty bývají dosti konfliktní, děti si hrají spíše vedle sebe než spolu. Hrát si spolu začínají spíše až na konci tohoto období

  • Oblíbené hry jsou pohybové, rozvíjí se hra manipulační. Dítě ve hře používá předměty smysluplně tak, jakoby to odpozorovalo od dospělých (panenku vozí v kočárku, autem vozí písek)

  • Hra je důležitou sociální činností, díky níž se dítě dostává do kontaktu nejen se svým okolím, ale získává nové poznatky také o sobě

  • Začíná si formovat obraz o sobě a uvědomovat si své „já“

  • První se objevuje vědomí „tělového já“- jako vědomí odlišnosti od vnějšího světa

  • Později se vyvýjí vědomí „sociálního já“- vědomí jedinečnosti a identity

  • Do té doby o sobě dítě mluvilo ve třetí osobě

  • Proces sebeuvědomění úzce souvisí s procesem osamostatňování se

  • Dítě zdůrazňuje sebe samo, snaží se prosazovat

  • Dítě ještě není schopno odhadnout své možnosti a střetává se s neúspěchy

  • Toto období označujeme jako období prvního vzdoru. Míra vzdorovitosti u dětí závisí na temperamentových zvláštnostech, na aktuálním tělesném a psychickém stavu a ovlivňuje ji také výchova

  • V batolecím období má jasný a jednotný výchovný přístup velkou důležitost pro rozvoj osobnosti a budoucí komunikaci s okolím

Témata, do kterých materiál patří