vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sociální vývoj
Začátek osamostatňování se od rodiny
Navazují více kontaktů s vrstevníky, sdružují se do skupin podle společného zájmu
Často střídají kamarády, dochází k rivalitním střetům mezi nimi
Pohlavní vzrušení se vyvýjí směrem autosexuálním
Tvoří se čistě dívčí a chlapecké skupiny
Období dospívání – prepuberta. Tělesné změny, vývoj motoriky, sekulární akcelerace.
Tělesné změny
Nastupují výrazné změny v proporcích těla, začíná období vytáhlosti, které je charakteristické intenzivním růstem končetin i trupu
Dostavují se endokrinní změny, zvyšuje se produkce pohlavních hormonů a následkem toho se pak objevují druhotné pohlavní znaky
Toto období končí u děvčat první menstruací a u chlapců první ranní polucí
U chlapců je sexualita zaměřena autoeroticky
Fyzický vývoj není v souladu s psychickým
Somatický vývoj předstihuje psychický vývoj
Vývoj motoriky
V hrubé motorice se objevuje přechodná neobratnost, nekoordinovanost pohybů, zvláště u chlapců
Přechodně se mohou objevit problémy v TV
V jemné motorice je patrná křečovitost, ta se může projevit zhoršením grafického výkonu
Zrychlený růst způsobuje i zhoršení fyzické výkonnosti
Sekulární akcelerace
V posledním století se vývoj i růst dětí zrychlil, fyzické změny nastupují dříve a narůstá i hmotnost a výška dospívajících. Tento trend je nazýván sekulární akcelerace.
Období dospívání - puberta: Tělesné změny, vývoj motoriky.
Tělesné změny
Začíná se vyrovnávat rozdíl mezi somatickým a psychickým vývojem
Puberta je obdobím pohlavního dozrávání
Je obdobím krizí a vzpurnosti a musí s sebou přinášet i konflikty s dospělými
Dochází ke zdokonalení fyzického vývoje, na konci puberty by měl mít člověk svou konečnou podobu
Růst končetin se zpomaluje, mohutní svalstvo, rostou vnitřní orgány
Vývoj motoriky
dochází ke zlepšení pohybové koordinace, pomalu mizí klátivost a neobratnost, zvláště u chlapců
dívky mají ladnější pohyby a mohou zvládnout i obtížnou koordinaci těla (mohou dosáhnout špičkových sportovních výkonů
zlepšuje se a stabilizuje se jejich fyzická výkonnost, střídání motorické aktivity a pasivity není tak výrazné
Období dospívání – puberta. Rozvoj myšlení (Piaget), emocionální a sociální vývoj.
Rozvoj myšlení (Piaget)
Ve vývoji myšlení se zdokonaluje schopnost abstrakce, usuzování hypotetické, deduktivní
Piaget nazývá toto období stádiem formálních operací, kdy dospívající dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a neustále si ověřuje stanovené hypotézy
Vývoj inteligence se dokončuje kolem 16. roku
Snaží se poznat vlastní individualitu tím, že se porovnává s druhými, všímá si vlastních nedostatků a snaží se je kompenzovat
v rámci myšlení se objevuje tzv. racionalismus – jedinec neuznává citové důvody lidského chování, více lpí na rozumových zdůvodněních, může se tak jevit bezcitně
v rámci myšlení se také objevuje tzv. radikalismus (unáhlený hodnotící soud)- pubescenti neakceptují kompromis. Objevuje se tendence vytvářet si unáhlené a generalizované názory, které bývají často převzaté od druhých, k nimž pociťujeme sympatie