Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Emocionální vývoj

  • citová labilita není již tak výrazná

  • objevuje se více pozitivního ladění

  • odmítají citové projevy rodičů

  • citové odpoutání od rodičů vyvolá potřebu sblížit se citově s někým jiným

  • vznikají pevnější kamarádské vztahy

  • dochází ke vzájemnému sbližování chlapců a dívek. V počátku má podobu škádlení, koketování.

  • Dochází k prvnímu zamilování

  • Přecitlivěle reaguje na kritiku

  • Může se objevit narcismus

  • Rozvoj vyšších citů morálních, estetických

Sociální vývoj

  • Sociální vývoj ovlivněn snahou po nezávislosti

  • Dochází často ke konfliktům názorů dospělého a pubescenta

  • Snaží se oblékat jinak než dospělí

  • Napodobují některá chování dospělých- kouří, pijí alkohol, používají vulgarismy,

  • Mají silnou potřebu navazovat nové kontakty

  • V rámci skupiny je charakteristická uniformita jak v oblékání, chování tak v názorech

  1. Období adolescence. Vývoj identity, základní psychologická charakteristika období

  • Náročná etapa, protože se ukončuje doba mezi dětstvím a dospělostí

  • U děvčat začíná kolem 16 roku, u chlapců asi v 17 letech

  • Koncem tohoto období se vyrovnávají vývojové rozdíly mezi pohlavími

  • Status dospělosti mohou určovat tyto faktory:

    • Faktory právní (dosažení 18 let)

    • Faktory prostorové nezávislosti (odstěhování se)

    • Faktor ekonomické nezávislosti

  • Hlavní vývojový úkol adolescenta je vytvořit si pocit vlastní identity, přijmout normy společnosti, ujasnit si vlastní hodnoty, vytvářet heterosexuální vztahy, být nezávislý na rodičích

  • Vytváření pocitu identity je spojováno s otázkami: Kdo jsem? Co umím? Jak mě hodnotí druzí?

  • Adolescent experimentuje s rolemi, které hraje v různých sociálních situacích a tak získává zkušenost jak s alternativními způsoby chování

Existují 4 druhy prožívané identity:

Dosažená identita

  • Jedinec prošel krizí identity a měl možnost a příležitost k přehodnocení názorů, byl aktivní v kladení otázek, dospěl k určité činnosti či názoru z vlastního rozhodnutí

Přejatý způsob

  • tito lidé neprošli výraznější krizí identity, přejímali názory, poznatky a hodnoty od druhých, nedopracovali se k identitě přes vlastní aktivitu.

Moratorium (prodloužení, odložení)

  • objevuje se uprostřed krize identity kolem 18. roku; mladí lidé hledají a zaujímají různé názory, které však zase opouštějí, rychle mění, jsou váhaví, stejné problémy mohou řešit velmi rozdílně

Difúze

  • identita u člověka ani není vytvořena, neprošel krizí identity; projevuje se osobnostní rozkolísaností, nevyhraněností názorů, povrchností, nesnaží se být aktivní, mohou působit zmateně, nevyrovnaně, jsou nevypočitatelní ve svých reakcích, nemají žádné zkušenosti, ještě jsou infantilní a nevyzrálí

  1. Období adolescence. Kognitivní vývoj, sociální vývoj a volba povolání

Kognitivní vývoj

Témata, do kterých materiál patří