vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Emocionální vývoj
citová labilita není již tak výrazná
objevuje se více pozitivního ladění
odmítají citové projevy rodičů
citové odpoutání od rodičů vyvolá potřebu sblížit se citově s někým jiným
vznikají pevnější kamarádské vztahy
dochází ke vzájemnému sbližování chlapců a dívek. V počátku má podobu škádlení, koketování.
Dochází k prvnímu zamilování
Přecitlivěle reaguje na kritiku
Může se objevit narcismus
Rozvoj vyšších citů morálních, estetických
Sociální vývoj
Sociální vývoj ovlivněn snahou po nezávislosti
Dochází často ke konfliktům názorů dospělého a pubescenta
Snaží se oblékat jinak než dospělí
Napodobují některá chování dospělých- kouří, pijí alkohol, používají vulgarismy,
Mají silnou potřebu navazovat nové kontakty
V rámci skupiny je charakteristická uniformita jak v oblékání, chování tak v názorech
Období adolescence. Vývoj identity, základní psychologická charakteristika období
Náročná etapa, protože se ukončuje doba mezi dětstvím a dospělostí
U děvčat začíná kolem 16 roku, u chlapců asi v 17 letech
Koncem tohoto období se vyrovnávají vývojové rozdíly mezi pohlavími
Status dospělosti mohou určovat tyto faktory:
Faktory právní (dosažení 18 let)
Faktory prostorové nezávislosti (odstěhování se)
Faktor ekonomické nezávislosti
Hlavní vývojový úkol adolescenta je vytvořit si pocit vlastní identity, přijmout normy společnosti, ujasnit si vlastní hodnoty, vytvářet heterosexuální vztahy, být nezávislý na rodičích
Vytváření pocitu identity je spojováno s otázkami: Kdo jsem? Co umím? Jak mě hodnotí druzí?
Adolescent experimentuje s rolemi, které hraje v různých sociálních situacích a tak získává zkušenost jak s alternativními způsoby chování
Existují 4 druhy prožívané identity:
Dosažená identita
Jedinec prošel krizí identity a měl možnost a příležitost k přehodnocení názorů, byl aktivní v kladení otázek, dospěl k určité činnosti či názoru z vlastního rozhodnutí
Přejatý způsob
tito lidé neprošli výraznější krizí identity, přejímali názory, poznatky a hodnoty od druhých, nedopracovali se k identitě přes vlastní aktivitu.
Moratorium (prodloužení, odložení)
objevuje se uprostřed krize identity kolem 18. roku; mladí lidé hledají a zaujímají různé názory, které však zase opouštějí, rychle mění, jsou váhaví, stejné problémy mohou řešit velmi rozdílně
Difúze
identita u člověka ani není vytvořena, neprošel krizí identity; projevuje se osobnostní rozkolísaností, nevyhraněností názorů, povrchností, nesnaží se být aktivní, mohou působit zmateně, nevyrovnaně, jsou nevypočitatelní ve svých reakcích, nemají žádné zkušenosti, ještě jsou infantilní a nevyzrálí
Období adolescence. Kognitivní vývoj, sociální vývoj a volba povolání
Kognitivní vývoj