Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vývojová psychologie - zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.3 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Vstup dítěte do školy - kritéria školní zralosti (tělesné, kognitivní, emoční, motivační a sociální)

  • Už J. A. Komenský stanovil jako nejideálnější pro začátek školní docházky 6 rok, ale zároveň upozornil na možnou nezralost některých dětí

  • Pro většinu dětí znamená vstup do školy značnou zátěž

  • Školní zralost lze chápat jako takový stupeň vývoje tělesných i duševních vlastností dítěte, který je nutným předpokladem úspěšného zvládnutí školních požadavků

  • Do školy mohou být zařazeny i děti, které dovrší 6. roku v období od 1. září do 31. roku příslušného roku. Tyto děti však musí projít odborných psychologickým vyšetřením. Podobně je tomu i s odkladem, bývá podložen lékařským a psychologickým doporučením

Tělesná zralost: bývají posuzovány tyto znaky:

  • Věk dítěte, jeho výška hmotnost

  • Hrubá a jemná motorika, koordinace zraku a ruky

  • Dokončení 1. strukturální přeměny

  • Míra zralosti CNS

  • Celkové zdraví dítěte

  • Tělesnou zralost posuzuje pediatr, vyjadřují se k ní také rodiče a učitelé MŠ

Kognitivní zralost

  • Podmíněno vrozenými dispozicemi, rodinnou situací, prostředím, vlivem školky,

  • Špatně připravené jsou děti umístěné většinou od dětství v celoústavní péči

Hodnotí se:

  • Přechod od celostního k pročleněnému vnímání

  • Analyticko–syntetická činnost (vnímání detailu, vyčlenění části z celku a znovu jej složit do celku)

  • Konkrétní myšlenkové operace při zacházení s názorným materiálem (pořadí, následnost)

  • Trvalejší a záměrná paměť, její logické prvky (spojení předmětů s konkrétními činnostmi)

  • Odlišení reality od světa fantazie, sklon k realismu

  • Překonávání egocentrismu

  • Vůlí ovládaná pozornost (krátkodobá, nejdříve 10 min)

  • Tvořivý aktivní přístup ke světu (má zájem o nové poznatky, dovednosti)

  • Přiměřený vývoj řeči (věty, souvětí, dobrá výslovnost)

  • Rozlišení hry a povinnost (vytrvalost při úkolu)

Emoční, motivační a sociální zralost: týká se:

  • Adaptace na režim školy

  • Kontrola okamžitých nápadů a impulzů

  • Odpovídající pracovní tempo, kladný přístup k učení, ochota spolupracovat

  • Převzetí nové role žáka a spolužáka, začlenění do skupiny vrstevníků

  • Emocionální stabilita a odolnost vůči frustracím

  • Kladný postoj k sobě, přiměřená sebedůvěra

  • Emoční inteligence přispívá k dobrému zařazení do školy, emoční a sociální zralost představuje dobré ovládání svých citů a impulzů, schopnost pobývat bez úzkosti mimo svou rodinu, umění komunikovat s vrstevníky

  • Obtížná je adaptace na hodnocení, pokud není dítě připraveno, může to mít následky v další školní docházce

  • Kernův test školní zralosti: nakreslení mužské postavy, obkreslení teček a věty

  • Důležité je, aby mělo dítě pozitivní přístup ke škole, aby se nebálo, ale těšilo

Témata, do kterých materiál patří