vývojová psychologie - zkouška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vstup dítěte do školy - kritéria školní zralosti (tělesné, kognitivní, emoční, motivační a sociální)
Už J. A. Komenský stanovil jako nejideálnější pro začátek školní docházky 6 rok, ale zároveň upozornil na možnou nezralost některých dětí
Pro většinu dětí znamená vstup do školy značnou zátěž
Školní zralost lze chápat jako takový stupeň vývoje tělesných i duševních vlastností dítěte, který je nutným předpokladem úspěšného zvládnutí školních požadavků
Do školy mohou být zařazeny i děti, které dovrší 6. roku v období od 1. září do 31. roku příslušného roku. Tyto děti však musí projít odborných psychologickým vyšetřením. Podobně je tomu i s odkladem, bývá podložen lékařským a psychologickým doporučením
Tělesná zralost: bývají posuzovány tyto znaky:
Věk dítěte, jeho výška hmotnost
Hrubá a jemná motorika, koordinace zraku a ruky
Dokončení 1. strukturální přeměny
Míra zralosti CNS
Celkové zdraví dítěte
Tělesnou zralost posuzuje pediatr, vyjadřují se k ní také rodiče a učitelé MŠ
Kognitivní zralost
Podmíněno vrozenými dispozicemi, rodinnou situací, prostředím, vlivem školky,
Špatně připravené jsou děti umístěné většinou od dětství v celoústavní péči
Hodnotí se:
Přechod od celostního k pročleněnému vnímání
Analyticko–syntetická činnost (vnímání detailu, vyčlenění části z celku a znovu jej složit do celku)
Konkrétní myšlenkové operace při zacházení s názorným materiálem (pořadí, následnost)
Trvalejší a záměrná paměť, její logické prvky (spojení předmětů s konkrétními činnostmi)
Odlišení reality od světa fantazie, sklon k realismu
Překonávání egocentrismu
Vůlí ovládaná pozornost (krátkodobá, nejdříve 10 min)
Tvořivý aktivní přístup ke světu (má zájem o nové poznatky, dovednosti)
Přiměřený vývoj řeči (věty, souvětí, dobrá výslovnost)
Rozlišení hry a povinnost (vytrvalost při úkolu)
Emoční, motivační a sociální zralost: týká se:
Adaptace na režim školy
Kontrola okamžitých nápadů a impulzů
Odpovídající pracovní tempo, kladný přístup k učení, ochota spolupracovat
Převzetí nové role žáka a spolužáka, začlenění do skupiny vrstevníků
Emocionální stabilita a odolnost vůči frustracím
Kladný postoj k sobě, přiměřená sebedůvěra
Emoční inteligence přispívá k dobrému zařazení do školy, emoční a sociální zralost představuje dobré ovládání svých citů a impulzů, schopnost pobývat bez úzkosti mimo svou rodinu, umění komunikovat s vrstevníky
Obtížná je adaptace na hodnocení, pokud není dítě připraveno, může to mít následky v další školní docházce
Kernův test školní zralosti: nakreslení mužské postavy, obkreslení teček a věty
Důležité je, aby mělo dítě pozitivní přístup ke škole, aby se nebálo, ale těšilo