ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 4. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
místa /Kam? Kudy? Odkud? Odkud až kam?; Kde?/: doběhnout do cíle, protáhnout
se mezi auty, pracovat ve městě;
času /Kdy? Odkdy? Dokdy?; Jak dlouho? Za jak dlouho?; Jak často?/: teď, večer, v tu
chvíli; celou hodinu, během pěti minut; zřídka, čas od času;
způsobu /Jak?/: napsat bez chyb, shořet na popel, uplést z vlny, tmavě šedý, přímo
rovně;
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 4 | 10
míry /Kolik? Jak moc? Do jaké míry?/: Stálo to stovku. | trochu upravit, hrát s plným
nasazením.
Příslovečné významy způsobu a míry lze vyjadřovat přímo: tvářit se nešťastně; při-
rovnáním: brečet jako malé dítě; účinkem: Fandil až do ochraptění.
prostředku /vyjadřujeme nástroj, pomocí něhož nebo jímž se uskutečňuje slovesný
děj/: Napsal to na počítači;
příčiny/důvodu /odpovídá okolnosti, která způsobila nějaký děj; Proč? Z jakého
důvodu?/: Špatnou investicí přišel o mnoho peněz. | Do Písku přijel pozdě, protože za
Benešovem byla výluka.
podmínky /okolnost, která umožňuje, aby se něco ne/stalo; Za jaké podmínky?/:
Bez její pomoci to nezvládneme. | Tento lék dostanete jen na předpis. | Jestli se něco
bližšího dozvím, dám ti hned vědět. | Kdybychom tento fakt znali včera, rozhodli by-
chom se úplně jinak.
účelu /záměr nebo cíl, k němuž daný děj směřuje; Za jakým účelem?/: Podal mi ru-
ku na usmířenou. | Nepoužívejte papírové utěrky, abyste monitor nepoškrábali.
zřetele /hledisko, které působí ve vztahu ke sdělovanému ději nebo stavu; Vzhle-