Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 4. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (691.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

  místa /Kam? Kudy? Odkud? Odkud až kam?; Kde?/: doběhnout do cíle, protáhnout 

se mezi auty, pracovat ve městě;  

  času /Kdy? Odkdy? Dokdy?; Jak dlouho? Za jak dlouho?; Jak často?/: teď, večer, v tu 

chvíli; celou hodinu, během pěti minut; zřídka, čas od času;  

  způsobu /Jak?/: napsat bez chyb, shořet na popel, uplést z vlny, tmavě šedý, přímo 

rovně;  

Č e s k ý   j a z y k   a   k o m u n i k a c e   4  | 10 

  míry /Kolik? Jak moc? Do jaké míry?/: Stálo to stovku. | trochu upravit, hrát s plným 

nasazením. 

Příslovečné významy způsobu a míry lze vyjadřovat přímo: tvářit se nešťastně; při-
rovnáním: brečet jako malé dítě; účinkem: Fandil až do ochraptění.  

  prostředku /vyjadřujeme nástroj, pomocí něhož nebo jímž se uskutečňuje slovesný 

děj/: Napsal to na počítači;  

  příčiny/důvodu  /odpovídá  okolnosti,  která  způsobila  nějaký  děj;  Proč?  Z jakého 

důvodu?/: Špatnou investicí přišel o mnoho peněz. | Do Písku přijel pozdě, protože za 
Benešovem byla výluka.  

  podmínky /okolnost, která umožňuje, aby se něco ne/stalo; Za jaké podmínky?/: 

Bez její pomoci to nezvládneme. | Tento lék dostanete jen na předpis. | Jestli se něco 
bližšího dozvím, dám ti hned vědět. | Kdybychom tento fakt znali včera, rozhodli by-
chom se úplně jinak.  

  účelu /záměr nebo cíl, k němuž daný děj směřuje; Za jakým účelem?/: Podal mi ru-

ku na usmířenou. | Nepoužívejte papírové utěrky, abyste monitor nepoškrábali.  

  zřetele /hledisko, které působí ve vztahu ke sdělovanému ději nebo stavu; Vzhle-

Témata, do kterých materiál patří