MARKETING
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Členění (druhy) výzkumu
Ad hoc – výzkum neplánovaný, reagující na aktuální potřebu, pokaždé jiný respondent
Panel – pravidelně se opakující, plánovaný výzkum
Jednotématický (zkoumá jedno téma)
Vícetématický (zahrnuje výzkum více témat od různých respondentů)
Krátkodobý (vyvozuje taktické závěry pro kratší období, většinou od konečného spotřebitele)
Dlouhodobý – výzkum pro stanovení dlouhodobých budoucích prognóz, ze statistických dat
B2B (bussines to bussines) – výzkumy zabývající se firmami
Klasický – výzkum u konečného spotřebitele
Agenturní – prováděný specializovanou agenturou (dražší ale kvalitní)
Vlastním podnikem – levnější, ale hodí se pro malé, nenáročné výzkumy
Kvantitativní – odpovídá na otázky kolik, zkoumá množství a počitatelné jevy
Kvalitativní – zabývá se otázkami nepočitatelnými, zkoumá chování a rozhodování
Metody výzkumu:
Dotazování
Pohovor
Experiment
Dotazování
Techniky:
Ústní – musí být přítomen tazatel, který zaznamenává údaje pomocí dotazníku, notebooku nebo audia, + vysoká návratnost, dané pořadí otázek, - potřeba tazatele, drahé
Písemné – prostřednictvím pošty, + levné, - potřeba adres, nízká návratnost, respondent vidí všechny otázky najednou, zná pořadí
Telefonické - + rychlé, dostupné, - vysoká investice, infrastruktura
On-line - + rychlé, variabilní, - přístup k internetu, nízká návratnost
Kombinované
Zásady sestavování dotazníku:
Formulace otázek
jasné a jednoznačné
1otázka - 1problém
krátké
kontrolní otázky
Otázky nesmí obsahovat:
dotaz na společenská tabu
dotaz na věci, o nichž nemají respondenti názor
dotazy sugestivní
dotaz související s prestiží
dotaz na paměť
dotazy zkoušející
Otázky v dotazníku:
Otevřené
Uzavřené
Alternativní
-
Normální
-
Dichotomické (ano – ne)
-
Neutrální (ano – ne – jinak)
-
-
Speciální dialogové (nabídka rozhovoru a očekává se příklon ka variantě A nebo B)
-
Selektivní
-
Normální
-
Ohraničené
-
Neohraničené
-
-
Speciální
-
Dialogové (nabídka rozhovoru s výběrem jedné z možných variant)
-
Škály (1-10, souhlasím-spíše souhlasím-jsem nerozhodný-spíše nesouhlasím-nesouhlasím,….apod)
-
-
Pozorování
Typy pozorování
standardizované x nestandardizované,
skryté x zjevné,
osobní x mechanické (k používaným mechanickým prostředkům patří filmová kamera, audiometr, pupilometr a eye-camera).
Předmět pozorování
Skutečnosti, které jsou zjišťovány v procesu pozorování, musí být přímo dostupné smyslovému vnímání, nebo musí mít poměrně spolehlivé smyslově vnímatelné koreláty.
Experiment
Experimenty laboratorní - např. výrobkové testy,
Experimenty terénní (přirozené) - např. tržní testy (změna ceny – sledování reakce spotřebitelů).
….a několik dalších metod: