MARKETING
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kvalitativní (motivační) výzkum
Vysvětlující příčiny zcela určitého chování spotřebitele za daných podmínek (jaký vhodný název výrobku, jak volit obal, aby zaujal)
psychologická explorace (snaha dostat se do podvědomí respondenta)
skupinový rozhovor – homogenní skupiny 6-12 lidí
Techniky :
test slovní asociace (Lexus)
test tvarové asociace (jaký prvek upoutá zákazníka, pozor žízeň, hlad, únava)
test dokončovací (dokončení obrázku, příběhu)
Expertní metody
singulární expertízy (názor odborníka na problém)
skupinové diskuse expertů (bez moderátora)
skupinové diskuse se speciálním scénářem
BRAINSTORMING
METODA ĎÁBLOVA ADVOKÁTA
Delfská metoda – odborníci se vyjádří vícekolově k nějakému problému, seznámí se navzájem s výsledky
SEGMENTACE TRHU
Z pohledu segmentace trhu lze rozlišit 2 přístupy marketingu:
Tržně nediferencovaný marketing
Nedělá mezi zákazníky rozdíly
Snaží se oslovit všechny zákazníky
Působí na celý trh
Cílený marketing – zaměřuje se na určitý okruh zákazníků
Etapy cíleného marketingu:
Segmentace trhu (rozpoznání segmentů - skupin zákazníků podle stanovených kritérií)
Tržní zacílení (podnik vybírá segment, na který se zaměří)
Tržní umístění (hledání a volba způsobů, jak získat zákazníky vybraného segmentu)
Segmentace trhu
= rozdělení trhu do relativně samostatných skupin, které mají stejné potřeby a jejichž reakce na marketingové aktivity je podobná
Segment = skupina zákazníků, kteří mají podobné požadavky na určitou skupinu výrobků
Výhody segmentace:
lepší uspokojení potřeb zákazníka
snazší přizpůsobení výrobku zákazníkům
získání konkurenční výhody
efektivní stimulace a distribuce
Podmínky segmentace:
zákazníci uvnitř segmentu si musí být co nejvíce podobní
segmenty mezi sebou musí být co nejvíce odlišné
segment musí být dostatečně veliký, dostupný a stabilní
segment musí být koupěschopný
Hlediska segmentace:
geografické (státy, oblasti, okresy)
demografické (věk, pohlaví, příjmy, národnost, povolání)
psychologické (osobnost, sociální třída, životní styl)
podle chování (frekvence používání výrobku, věrnost značce, nákupní zvyky, užitečnost)
Tržní zacílení
= podnik se zaměří (zacílí) na 1 nebo více segmentů
Podnik musí vybraný segment vyhodnotit podle:
Velikosti a možnosti růstu segmentu – kolik má segment zákazníků, jaká je jejich kupní síla, jestli jejich počet poroste
Hrozbou je:
Stávající konkurence
Nová konkurence
Silný zákazník
Cílů a možností podniku – podnik na základě svých možností připraví marketingový program pro zvolený segment
Tržní umístění
= volba nejvhodnějšího přístupu k vybraným segmentům, má za cíl ukotvit výrobek v zákazníkově mysli – utvořit způsob vnímání výrobku zákazníkem v porovnání s konkurenčními výrobky