MARKETING
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prodejní koncepce
vychází z předpokladu, že zákazníci, pokud by byli ponecháni sami sobě, tak by si nezakoupili dostatečné množství výrobků firmy
je třeba vyvíjet agresivní prodejní a propagační úsilí
neagresivněji provozována u „nevyhledávaného zboží“, které by si spotřebitel normálně nekoupil (pohřební pozemek, životní pojištění aj.)
zaměřuje se na potřeby prodávajícího (prodat, co vyrobil) namísto potřeb zákazníka (vyrábět to, co se bude dobře prodávat)
Marketingová koncepce
Trvale se orientuje na zákazníka a jeho potřeby účinněji než konkurence
Dodržuje 4 pravidla: 1. orientace na potřeby zákazníka a budování vztahu k němu
2. orientace na cílové trhy (vybere si určitý segment)
3. koordinace marketingových aktivit s ostatními činnostmi podniku a to nepřetržitě
4. dosažení cílů podniku
Sociální marketingová koncepce
Marketingová koncepce rozšířená o požadavek souladu se sociálními a etickými zájmy společnosti
Podnikatelé musí respektovat také veřejné zájmy a společenskou odpovědnost
Ekologie, životní prostředí, hlad a bída, apod.
Vývoj marketingu
Marketing vznikl na konci 19. Století v USA. Až do konce Velké hospodářské krize se orientoval jen na výrobu (vyrábět co nejvíce s co nejnižšími náklady), poptávka převyšovala nabídku, takže nebylo třeba ji nějak stimulovat. Aktivně se začal prosazovat až po krizi, kdy poptávka byla nedostatečná a tudíž se marketing začal orientovat na reklamu a prodej.
Fáze vývoje:
1910 – 1950 Masový marketing
– založený na tvrdém prodeji a agresivní reklamě (reflektoval hromadnou výrobu a zaměření na standardní produkty)
1910 USA
V důsledku hospodářské krize koupěschopná poptávka nedosahovala možnostem výroby
Marketing se snažil stimulovat poptávku na oslabeném trhu, marketing pracoval bezprostředně s trhem
Polovina 50. Let
Maketing začíná být vnímán i jako nástroj strategického řízení
Prudký rozvoj marketingových nástrojů a metod
Marketing začal být využíván i na úrovní strategie firmy
Začíná reagovat na změny (ek. situaci, konzumní trendy, sociokulturní změny)
1950 – 1975 Cílený marketing
Marketing se začal zaměřovat na uspokojování zákazníka
Pracuje s cílovými segmenty a skupinami zákazníků
Jádrem marketingové koncepce je harmonizovaný marketingový mix
1975 – 1995 Tržní a společenský marketing
Plynulost společenského vývoje byla narušena ropnými krizemi
Marketing zohledňuje nejen přání zákazníků ale i ostatních tržních partnerů (konkurentů, dodavatelů, substituujících výrobků,…)
Snaží se reagovat na měnící se společnost
Základními kroky je zacílení a tržní umístění (důraz na trefnou segmentaci)
1995 a dále Globální marketing
Díky globalizaci došlo k transformaci společnosti
Marketing se promítá do strategie firmy
Snaží se zvýšit užitek produktu, otevírat nové trhy, tvořit nové produkty, vyvolávat novou poptávku, zvyšovat spokojenost zákazníka