MARKETING
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Působnost marketingu v jednotlivých odvětvích:
Firmy vyrábějící výrobky krátkodobé spotřeby (potraviny, kosmetika)
Výrobci produktů dlouhodobé spotřeby (auta, elektronika, spotřebiče)
Obchodní firmy (obchodní domy, super a hypermarkety)
Neziskové organizace, politické strany apod. – mnohem později (až kolem 70. let)
Vlivy působící na marketing
Vlivy vnitřní
Organizace a řízení (pravomoci, personální vztahy – ochota, jednota zájmů)
Technický rozvoj (technologie, kapacita výroby, účelovost zařízení)
Lidské zdroje (úroveň, schopnosti, adaptabilita pracovníků)
Umístění podniku na trhu
Image firmy
Vlivy vnější
Vlivy mikroprostředí
konkurence (snaha být lepší, vliv konkurenčních cen, výrobků, inovací, apod.)
zákazníci (snaha uspokojit potřeby zákazníka, přizpůsobit mu výrobek i ostatní marketingové nástroje)
veřejnost (sdělovací prostředky, zaměstnanci podniku, zájmové skupiny, místní komunita, apod.)
Vlivy makroprostředí
Ekonomické vlivy (národní a světové ekonomické prostředí, vliv na kupní sílu a strukturu poptávky)
Demografické vlivy (věk, složení, pohlaví, národnost, náboženství a vše ostatní v populaci)
Přírodní prostředí (zásoby nerostných surovin, podnebí, životní prostředí)
Technologie (technický rozvoj)
Politické vlivy (legislativa, politická situace)
Kulturní vlivy (hodnoty, náboženství, kulturní zvyklosti)
Marketingový informační systém (MIS)
= systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro všechny marketingové aktivity
Zdroje dat pro MIS
Primární zdroje – informace, které firma získá sama vlastním marketingovým výzkumem (metody – pozorování, interwiev, dotazování, experiment)
Sekundární zdroje – informace druhotné, které už existují, není třeba dělat výzkum
Vnitřní
Údaje o vstupech (rozpočty, statistiky, časové plány výdajů, …)
Údaje o výstupech (tržby, zisky, korespondence,…)
Styk se zákazníky
Vnější
Státní statistika
Noviny, časopisy, knihy
Internet
Výroční zprávy
Standardizované prameny dat
Každá firma vede DATABÁZI ZÁKAZNÍKŮ
Posílá jim brožury, vzorky, informace (poštou, e-mailem)
Je levnější zákazníka udržet než získat nového
Databáze se tvoří několik let z informací od prodejců, jiného podniku, kuponů v obalech výrobků, specializovaných agentur, dotazníků
MARKETINGOVÝ VÝZKUM
= souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe (trh, výrobky, zákazníky, ceny, distribuční cesty)
Postup/Kroky marketingového výzkumu:
Definování problému (např. velký odliv zákazníků)
Plán výzkumu (jaké metody, kdy, jak dlouho, kolik financí)
Sběr informací (provedení samostatného výzkumu – sběru dat)
Analýza údajů (rozbor získaných informací – hledání podstaty problému – např. zjistíme, že nedaleko si otevřela podnik konkurence a je podstatně levnější)
Závěry a doporučení (např. doporučíme zaměřit se na přilákání nových zákazníků a získání těch, co odešli prostřednictvím slevových akcí, zkvalitňování či nižších cen)