Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Seminární práce - alternativa místo praxe

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.2 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VYHOTOVOVÁNÍ ÚČETNÍCH DOKLADŮ

Účetní doklady se mají vyhotovovat bez zbytečného odkladu, tedy ihned po zjištění skutečností, které se jimi ověřují.

Údaje v účetních dokladech musí být zapsány prostředkem zaručujícím trvalost zápisu, aby byly po celou dobu své úschovy v účetní jednotce plně čitelné. Doklady, které nemají předepsaný obsah nebo nejsou správně vyplněny, nejsou považovány za průkazné.

Účetní doklady spojené s určitou hospodářskou činností různých pracovišť (sklady materiálu, výrobní dílny, expedice apod.) vyhotovují zpravidla právě jejich pracovníci. U drobných podnikatelů s menším rozsahem činnosti a s minimálním počtem zaměstnanců vyhotovuje účetní doklady zpravidla sám podnikatel, případně jím pověřený pracovník.

Opravy v účetních dokladech

Opravy v účetních dokladech nesmějí vést k neúplnosti, neprůkaznosti a nesprávnosti účetnictví.

Opravy účetních dokladů lze provádět tímto způsobem:

  1. vyznačíme opravu přímo na opravovaný (původní) doklad (tzv. bezdokladový způsob)

  2. k chybnému (původnímu) dokladu vystavíme nový opravný účetní doklad (tzv. dokladový způsob).

Při opravách účetních dokladů se musí dodržovat určité zásady.

Zásady opravování účetních dokladů bezdokladovým způsobem

Chybný údaj (částka, text) na účetním dokladu se slabě přeškrtne tak, aby i nadále zůstal čitelný (chybný údaj nelze v žádném případě upravit tak, že se stane nadále nečitelným – například přepisováním, přelepením, chemickým odstraňováním).

Nad původní údaj (vedle, případně na jiné volné místo) na dokladu se uvede údaj správný.

K opravovanému zápisu je nutné z hlediska průkaznosti připojit datovanou poznámku o provedení opravy s podpisem pracovníka odpovědného za správnost opravovaného dokladu.

Zásady opravování účetních dokladů dokladovým způsobem

Na původním i na opravném účetním dokladu je nutné uvést vzájemné odkazy, tzn. na opravném dokladu vyznačit číslo opravovaného dokladu a naopak.

Složitější, nezvyklé opravy doplnit vysvětlujícím komentářem s uvedením důvodu opravy.

OBĚH ÚČETNÍCH DOKLADŮ A POSTUP PŘI JEJICH ZPRACOVÁNÍ

Proces oběhu účetního dokladu od jeho vystavení nebo obdržení až po archivaci neprobíhá ve všech účetních jednotkách stejně – záleží zejména na organizačním uspořádání účetní jednotky. Je zřejmé, že v jednoduché organizační struktuře, kde vlastník je zároveň zaměstnancem, účetním, pokladníkem apod., bude formalizovaný oběh dokladů postrádat smysl. Naopak v účetní jednotce, kde je složitá organizační struktura podniku s členěním na závody, střediska aj., je stanovení pravidel oběhu účetních dokladů nutné. V takovém případě se vytváří vnitropodniková směrnice, která spočívá v zajištění plynulého pohybu dokladů v rámci účetní jednotky od okamžiku vyhotovení nebo přijetí dokladů přes jejich ověření, zaúčtování až po archivaci.

Témata, do kterých materiál patří