Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká próza po roce 1945 s válečnou a historickou tématikou

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (113 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Jde o střet bezmocného člověka s násilím. Úsilí člověka bojovat s násilím je vlastně marné.

Spalovač mrtvol (1967) – novela (nebo román), horor s rysy grotesky; roku 1968 zfilmoval režisér Juraj Herz, v hlavní roli R. Hrušínský – vynikající film!

Horor = dílo, které má vyvolat pocit hrůzy, většinou jde o pokleslou tvorbu – používá primitivní, hrubé prostředky, jakoby samoúčelné.

Zde horor psychologický – o narůstajícím zlu; chladnokrevné vyprávění, jak se z neškodného člověka stane vrah. Hrůzy, které přijdou, čtenář očekává od počátku. Hlavní postavy Fuksových děl bývají většinou oběťmi zla; zde poprvé přenesl pozornost z obětí na člověka, který se stane nositelem zla (v jistém smyslu je ale také oběť, protože atmosféře zla, zlu podlehl), a zvolil žánr hororu. Dílo má charakter jakýchsi panoptikálních obrazů (předvádění zvláštností a rarit všeho druhu), jež evokují náznaky hrůzy.

Pan Karel Kopfrkingl, zaměstnanec pražského krematoria, žije jako spořádaný člověk, pozorný manžel i starostlivý otec. Ale je podivín se zjitřenou citlivostí a chorobnou představivostí. Má neškodné libůstky. Okázale předvádí svou abstinenci, nekuřáctví, vřelý vztah k hudbě. Vyjadřuje se nadneseně, pateticky, květnatě, obřadně. Např. svou ženu, dceru i kočku často oslovuje čarokrásná, něžná, nebeská. Ženě Marii říká Lakmé, sám chce být Roman. Krematorium nazývá chrámem smrti. Své povolání dělá s láskou, smrt považuje za vysvobození z utrpení, zpopelňování za vznešený očistný akt. Tyto představy si vyvodil ze své oblíbené knihy o Tibetu. Je posedlý touhou vylepšovat svět, odstraňovat ze života zlo, zbavovat lidi utrpení. Je velmi přizpůsobivý, snadno ovlivnitelný, spontánně přejímá fráze a gesta, s nimiž se setká.

Svébytný svět pana Kopfrkingla naruší návštěva dávného přítele, nyní přesvědčeného nacisty, Williho Reinka (Reinkeho). Pod jeho vlivem se přihlásí k Němcům a do nacistické strany. Uvědomil si, že má německou krev, a uvěřil ve svou rasovou nadřazenost a že je nutné zbavit se pojítek s bytostmi nižšími a méněcennými. Je pověřován důležitými úkoly, má důvěru mocných. To ho strhne k udávání. Stane se ředitelem, přijímá kariéru spalovače ve velkém. Začne chladnokrevně odstraňovat (zabíjet) své nejbližší kvůli židovské krvi. Manželku, syna Miliho. Namlouvá si, že je vlastně z lásky zachraňuje. Na základě nacistické ideologie (ale i pokřivené interpretace tibetské filozofie) hodnotí své zločiny jako pomoc nešťastníkům, kteří nechápou vyšší zájmy světa a v novém světě by trpěli. Když se chystá zabít i svou šestnáctiletou dceru Zinu, přeruší jej příchod tibetského vyslance (je to výplod jeho choré mysli, jeho dvojník), ten ho nazve novým Buddhou (inkarnací Buddhy) a vyzve, aby usedl na trůn v Lhase. Prožitek „osvícení“ završují tři „andělé“ (muži v bílém), kteří ho, „spasitele,“ odvádějí do sanitky. V epilogu (po válce, v květnu 1945) je Kopfrkingl vystaven pohledu na lidské trosky vracející se z koncentráku. Ani v té chvíli se nevzdává přesvědčení, že je spasitel. (Zjevně nejde o „obyčejné“ šílenství, ale o „nacistické“ šílenství, ovlivněné nacistickou ideologií.)

Témata, do kterých materiál patří