Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká próza po roce 1945 s válečnou a historickou tématikou

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (113 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

(Tuto novelu na rozdíl od svých jiných děl autor v pozdějších vydáních podstatněji neupravoval.)

Bílé břízy na podzim (1966) – tato próza zachycuje jiné, neméně skličující prostředí – pracovní vojenské (de facto trestanecké) tábory.

Hořká vůně mandlí (1968) – novela, 4 díly, židovská válečná tematika

Miláček (1969) – zkušenost z arabsko-izraelské války

70. léta – v emigraci,

Nemilovaná (Román z deníku sedmnáctileté Perly Sch.) – román vypráví tragický příběh dívky z Terezína, která je nucena živit se prostitucí. Román se stal symbolem bezpočtu ponížených a zmařených životů. Podobně jak v Modlitbě pro Kateřinu Horovitzovou se dívka odhodlá k zoufalému činu: když ji v předvečer odchodu do transportu naposledy navštíví její častý zákazník, německý důstojník (který jí předtím s oblibou líčil praktiky ve vyhlazovacích táborech), bez emocí ho zabije.

Josef Škvorecký (je v otázce č. 20) Zbabělci

Bohumil Hrabal (je v otázce č. 20) Ostře sledované vlaky

3.období (válečná tématika – 70.léta)

Ota Pavel (1930-73)

Původním jménem Otto Popper (příjmení Pavel přijala celá rodina roku 1956). Narodil se v Praze jako syn židovského otce a křesťanské matky; roku 1939 se celá rodina přestěhovala z existenčních i rasových důvodů do domku otcových rodičů v Buštěhradu na Kladensku. Otu Pavla velmi ovlivnil jeho svérázný tatínek, obchodní cestující, pěstoval v něm vztah k přírodě, ke sportu, k rybářství. Harmonické dětství ukončila okupace. Tatínek (Leo) musel i se dvěma staršími syny (Hugo a Jiří) do koncentráku (oni 1943, on 1944), ale přežili; nejmladší Ota zůstal s matkou. Po válce se celá rodina vrátila do Prahy. Pavla celý život provázel sport – jako redaktora, autora i aktivního sportovce (byl hokejista). Nejdříve v 60.letech psal povídky a reportáže ze sportovního prostředí. Všímá si spíše rubu sportovní slávy a mravních kvalit sportovců. Posledních devět let života bojoval s těžkou chorobou (maniodepresivní psychóza). A právě při tom usilovně psal. Zachovaly se a byly vydány i četné dopisy, především rodičům a bratrům. Zemřel na srdeční infarkt ve 43 letech.

V 1. pol. 70. let vyšly (psáno od konce 60. let) dva povídkové soubory vzpomínkového

charakteru, velmi autobiografické, vzdávající hold obyčejným, ale statečným a ryzím lidem a

oslavující souznění člověka s přírodou. Působily tehdy jako oáza v poušti, patří k vrcholům

oficiálně vydávané literatury v té době. Pavel se stal dalším mistrem povídky v naší

literatuře.

Smrt krásných srnců (1971)– Nenapodobitelným způsobem popsal život svých blízkých a své rodinné prostředí v době válečné, předválečné i poválečné (od 30. do 60. let 20. stol., tatínek umírá ve 2.pol.60.let). Dominuje robustní postava tatínka – renesanční typ – vše naplno, milovník života, dobrodruh, optimista, plný snů, ideálů, ztřeštěných nápadů, neutuchajícího elánu, člověk otevřeného srdce, dobrák s dojímavou lidskostí, osobním šarmem, ale i neústupností, nikdy se nevzdá. Stále podniká, většinou však neúspěšné cesty za svými nestřízlivými (neskromnými) záměry (sny). Neobyčejně podnikavý jako prodejce (dokázal prodat vysavače i ve vsi, kde ještě neměli zavedenu elektřinu), jako rybář i jako svůdce žen či jako znalec dobrého jídla a pití. Dá se říci i pábitelská postava. Fanfarón – furiant, mluvka, chlubil, ztřeštěný větroplach. Něžná a citlivá maminka vystupuje v úloze slabšího, ale střízlivěji uvažujícího tatínkova partnera, již víceméně smířená s kousky svého manžela. Další klíčovou postavou je otcův přítel „strejda“ Prošek, převozník, rybář, král všech pytláků, ale především také člověk se zlatým srdcem, žije v chalupě u Berounky (u přívozu pod Branovem) na Křivoklátsku, celá rodina k němu ráda jezdí. Hrdinou zcela rovnocenným je také příroda (řeka, lesy, ryby...), je spolutvůrcem příběhů, formuje charaktery hrdinů. Vnímavému člověku vrací něco z pradávných vztahů k ní. Propojení přírodních motivů s hlubokými postřehy ze života prostých, leč neobyčejných lidí dává jeho povídkám filozofický rozměr.

Témata, do kterých materiál patří