Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Demokratický proud

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (304 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Odborné studie o něm – Ivan Klíma: Karel Čapek, A. Matuška: Člověk proti zkáze (i film), Oldřich Králík, Jiří Opelík aj.

Dílo:

1. období – těsně před 1.sv.v. do r. 1921

Zářivé hlubiny (stejnojmenná povídka inspirována zkázou Titaniku), Krakonošova zahrada - společně s Josefem, 2 soubory drobných próz (povídek), již v nich jedno z jejich hlavních témat - svět moderní technické civilizace – obdivují jeho dravý elán, ale zároveň jsou jím i znepokojeni, nedůvěra postupně sílí, svět racionálna totiž nevylučuje náhodu.

Boží muka, Trapné povídky - povídkové sobory (už bez Josefa), hlubší, filozofičtější pojetí, motivy záhad, tajemství, náhod; svědčí o skepsi vůči schopnosti člověka poznat absolutní pravdu (objektivní skutečnost)

Boží muka - označil je za filozofické detektivky, lyrické, reflexivní, řeší záhady; např.: povídka Šlépěj - v poli daleko od cesty v čerstvém sněhu se rýsuje šlépěj-jediná stopa lidské nohy-boty; dva muži se mučí úsilím nalézt vysvětlení, žádné logické neobstojí; nakonec nevylučují řešení metafyzické, snad je to nějaké poselství, jehož smysl nechápeme.

Trapné povídky (1921) - všední příběhy jsou příležitostí k otázkám o smyslu lidského konání, k úsilí dobrat se toho skrytého, podstaty skryté pod povrchem; smysl událostí zůstává otevřený, naznačena možnost různého výkladu a hodnocení (patrný Čapkův relativismus); trapnost je v konvencích a zvyku, kterými je život spoután a kterým se člověk nejprve vzpírá, nakonec přizpůsobuje. Jsou to obrazy ubohého lidského zautomatizovaného živoření, z něhož není úniku. Ponížené lidství vzbuzuje soucit.

Loupežník (1920) - lyrické drama (projevy vitalismu, impresionismu), oslava výbojného mládí, elánu, odvahy; mládí se střetává s pokrytectvím, opatrnictvím, pohodlností dospělých, bouří se, bojuje o právo na lásku, ale i zde rysy relativismu. Loupežník (pojmenování naznačuje odvahu, mládí) získá přes překážky rodiny lásku Mimi, dcery Profesora, který ji úzkostlivě střežil. Závěr však nejednoznačný, zrelativizován: jednak se vrací starší dcera, která kdysi také odešla z domova s krásnou odvahou, teď zubožená s nemanželským dítětem; Loupežník odchází dobývat dál (Mimi už má, chce víc) - krásná odvaha mládí má tedy rub v nezodpovědnosti; na druhé straně Profesor zapochybuje o své pravdě, zdali mu v životě při jeho zodpovědnosti neuniklo něco krásného.

Lásky hra osudná - drama, napsáno společně s Josefem, pokus o oživení renesanční komedie

Francouzská poezie nové doby - vynikající překlady (od Baudelaira po Apollinaira), velký význam pro naši poezii, otevřel mladým básníkům nové básnické světy.

2.období – 20. léta - 1921-1927

Období utopicko-fantastických dramat a románů; ve všech nějaký převratný vynález a jeho neblahé důsledky pro lidstvo. Čapek si uvědomuje, že technický pokrok se řítí vpřed a lidská morálka zaostává, proto existuje trvalá hrozba možnosti zneužití vynálezů. Tím zneužitím míní katastrofu s dalekosáhlými důsledky. Tyto katastrofy jsou v jeho díle právě proto, aby varovaly. Čapkovy utopie jsou umělecky výš než běžná utopická či sci-fi literatura, přesahuje její hranice, jde mu o víc. Právě tím, že v centru pozornosti nejsou utopické náměty samy, ty slouží jen jako prostředek k tomu, aby vypověděl něco o lidech, lidstvu. Vyznění je vlastně protiutopické (antiutopické, dnes říkáme takovým dílům antiutopie) - změny, vynálezy nevedou k ničemu lepšímu. Čapek nedůvěřuje zejména těm velmi radikálním, převratným změnám, neboť ty jsou nejnebezpečnější, většinou nebývají jen prospěšné, mohou být nezvladatelné, nejsnáze se mohou obrátit proti lidem či být zneužity. Prospěšnější jsou drobné věci, které jsou pro lidi užitečné.

Témata, do kterých materiál patří