UVOD_DO _BIBLE_2013_II
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2
3.2 Výklad vybraných částí Pentateuchu
3.2.1 Biblická zpráva o stvoření
SZ podává dvě zprávy o stvoření. Jednu mladší (Gen l,l-2,4a), která se
nazývá zpráva o stvoření z kněžského kodexu, a starší, kratší (Gen 2,4b-
25), která se nazývá jahvistická.
Mladší pochází asi z r. 500 př. Kr. Dnešní znění vzniklo spojením obou.
Tato zpráva má trojí účel:
1) Je to zpráva o velkém činu Boha-Stvořitele.
2) Chvalozpěv klanění - liturgický text.
3) Zachování a svěcení soboty.
Zpráva o stvoření je náboženské poznání, jež přechází v modlitbu. Je
zaměřena proti egyptskému zbožštění zvířat i proti babylonskému
zbožštění hvězd. Rozčlenění do sedmi dní není předmětem víry.
Poselství: Je jen jeden Bůh, který je věčný, je Stvořitel nebe i země,
všechno stvořené je dobré, celé dílo stvoření je zaměřeno k člověku, k
jeho štěstí a radosti.
3.2.2 Stvoření nebo vývoj člověka
Gn obsahuje dvě zprávy o stvoření prvních lidí:
a) Jahvistická: (Gn 2,7)
b) Zpráva Kněžského kodexu: (Gn 1,26 - 31)
Jahvistická zpráva je stručná, silně zlidštěná, zdůrazňuje sepětí člověka
se zemí, je prachem země.
Zpráva kněžského kodexu je vznešená, stvoření připomíná slavnostní
obřad.
Zpráva o stvoření ukazuje prostou obraznou řečí, přístupnou tehdejším
lidem, základní pravdy o původu lidského pokolení i národa. Člověk je
podobností s Bohem vyznamenaný, vyniká nad ostatní tvory. Zároveň
je stvořený člověk spojen se zemí, není tedy v kosmu cizincem. Bible
odpovídá na jiné otázky než věda. Neříká, jakým způsobem člověk
vznikl, ale co člověk je a proč ho Bůh stvořil.
V čem je člověk "Obrazem Božím?"
1) Vládne celému tvorstvu - suverenita Boha.
2) Plodnost a zalidnění světa - tvořivost Boží.
3) Plnost věčného Boha vyjádřená u člověka růzností pohlaví.
3.2.3 Vznik první ženy
V Genezi jsou opět dvě zprávy o této události:
a) Jahvistická (starší): (Gen 2,18-25).
b)
Zpráva kněžského kodexu: (Gen 1,27 nn)
Velmi stará jahvistická zpráva podává lidový a zlidštělý obraz Boha, o
vzniku Evy se rozepisuje široce, s epickou rozvláčností. Odrážejí se tu i
některé prastaré orientální představy. Zpráva kněžského kodexu je
krátká a slavnostní. Její pomocí chtěl pisatel zřejmě opravit pojetí Boha
ze starší zprávy.
Dvojí pohlaví u lidí je Boží dar, který umožňuje lidem ještě plněji a
opravdověji být "obrazy Boha", mít podíl na stvořitelské činnosti boží,
na předávání lidského života.
Tvrdý spánek odkazuje k tajemství, slovo "žebro"(sela) může znamenat
též hradní koš, bok, klenbu. Snad snaha vyjádřit rovnost podstaty muže
a ženy. Možná též dokreslení blízkosti vztahu muže a ženy.
Gn zdůrazňuje, že pohlavní síla je velká a dobrá, ale ani jedno pohlaví
samo o sobě nemůže předávat život a že jsou tedy odkázány na sebe.
Biblický výklad o stvoření první ženy je jakýmsi podobenstvím, kdy
nejsou tedy důležité detaily, ale dobrodiní Boha vůči člověku.
3.2.4 Ráj - pohádková země blahobytu?(Gen 2,8-15)
Zpráva o ráji představuje teologicky smělý pokus zachytit situaci světa
a celého lidstva před hříchem. Je odpovědí na otázku po původu zla.
Ráj je příbytek Boha. Založil jej a zdržuje se v něm. Jeho přítomnost je
„hmatatelná“. Ráj spočívá v tom, že příbytek Boží se stává příbytkem
člověka. Ráj nikdy nebyl skutečností v materiální formě. Množství
obrazných rčení chce znázornit neporušený a oblažující poměr mezi
člověkem a Bohem.
3.2.5 Had a jablko - prvotní hřích v ráji (Gen 3,1-24)
Člověk jako "obraz Boží" obdržel svobodu i s rizikem zneužití proti
svému Stvořiteli. Šlo o jeho svobodné rozhodnutí proti Bohu. Strom
života a strom poznání je třeba chápat jako symboly rozhodnutí, které
se odehrálo v nitru a svědomí prvních lidí. Sáhnout po zakázaném ovoci
je jen vnější důsledek vnitřně již dokonaného odklonu od Boha. Lidé,