UVOD_DO _BIBLE_2013_II
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4
3.2.9 K biblické chronologii
bibličtí autoři se snažili, aby podali jasnou chronologickou linii od
Adama ke Kristu. Člení ji na tři úseky:
1) od Adama do potopy světa (Noe),
2) od potopy světa po Abraháma,
3) od Abraháma po Krista.
Trvání těchto období se v jednotlivých textech značně liší. Biblické
číselné údaje, stejně jako ty, jež jsou ve staroorientálních zprávách,
nedají se chápat aritmeticky. Jsou založeny na staroorientální číselné
symbolice. Zvláštní význam měla čísla 7 a 10. Také sluneční rytmus
365 dní má zvláštní roli.
Tato číselná symbolika pokračuje také v NZ. Tak např. Ježíšův
rodokmen v Lk je určen rovněž posvátným číslem 7: od Krista k
Zorobábelovi 3x7, od Zorobábela k Nátanovi 3x7, od Nátana k Izákovi
2x7, od Izáka k Adamovi 2x7. Rytmus 7 chce prokázat Krista jako
"svatého". Písmo svaté není tedy učebnicí dějepisu. Vysoká čísla mají u
čtenářů vyvolat správný dojem o těchto důstojných předcích.
3. 2. 10 Abrahám
Kérygmatické hledisko
Abrahám začíná dialog mezi Bohem a člověkem, který nezná konce.
Abrahám je líčen jako typ a vzor povolaného člověka, který se vydává
na cestu v plné důvěře v Boží slovo. Víra je vystavena zkouškám.
Největší osvědčení víry Abrahámovy spočívá právě v tom, že řešení
konfliktu ponechává Bohu.
3. 2. 11 Izák
Zkouška pro Abraháma i Izáka se odehrála na hoře Moria. Izák se
nepodrobuje Boží vůli trpně, nýbrž s osobní odhodlaností víry, a tím se
stává předobrazem Mesiáše a jeho poslušnosti vůči nebeskému Otci.
Izákova historie je úzce spjata s historií Abraháma a Jakoba, tvoří jeden
celek a podává sociologicky věrný obraz tehdejší doby.
Idea Boha není dosud zúžena, ale do požehnání Abrahámova a Izákova
jsou zahrnuta všechna pokolení země. Izák je dědic velkých přislíbení
Božích, kterých se dostalo jeho otci Abrahámovi a potomstvu.
3. 2. 12 Jákob - Izrael
V Jákobově historii se nejtěsněji proplétají všechny tři prameny:
jahvistický, elohistický a kněžský.
Jakobův život se dělí na tři hlavní celky, oddělené dvěma zjeveními
Boha: 1/ cyklus Jakobův a Ezaův (Gn 25,29-34; 27; 33)
Zjevení Hospodina v Betelu (Gn 28,10 nn)
2/ cyklus Jakobův a Lábanův (Gn 29-31)
Boj s božským zjevem na řece Jaboku
3/ cyklus Jakobův a Josefův (Gn 37).
Jeho život je líčen napínavě a dramaticky, je plný úskočnosti a lidské
nedokonalostí, která kontrastují s Božím vedením a s realizací jeho
záměrů. Prostřednictvím Josefa je Jakobův život spojen i s Egyptem
(předtím mnoho let v Mezopotámii - Gn 29,30). Dramaticky se tu
ilustruje napětí v dějinách spásy, kdy se splnění opožďuje za příslibem.
Dvanáct synů Jakobových - dodatečný pokus o vyložení původu a
soudržnosti dvanácti izraelských kmenů při zjednodušení na historii
jedné rodiny.
Jakobův pojem Boha byl zpočátku velmi primitivní, Bůh se mu jeví
takřka jako lokální El (Gn 31,13; Gn 32,25-33; Gn 33,20). Boj s
božským zjevem na Jaboku pro Jakoba znamenal kvalitativní skok v
pojetí Boha. Je tak rozhodujícím mezníkem na cestě k univerzálnímu
pojetí Boha doby prorocké a do značné míry i doby křesťanské.
3. 2. 13 Josef Egyptský - spojovací článek mezi patriarchy a Mojžíšem
Od Gn 40 má hlavní slovo elohistický pramen. Historické jádro
Josefova příběhu nám uniká, i když mnoho z jeho egyptského koloritu
je doloženo egyptologickými nálezy.
Josefova historie je odbočením, které má vyzdvihnout některé důležité
motivy: - očistnou funkci utrpení