VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ti sporná, mnohým se bude zdát až nesmyslná. Ba co
víc, ani já sám jsem nenašel přesvědčivý argument, kte
rý by ji podpořil, narazil jsem jen na nekonečné speku
lace a smyšlenky. Vím, že to, co jsem zde napsal, je ne
dostatečné; útěchou je mi pouze to, že i všechny ostatní
pokusy, které jsem poznal, jsou právě tak špatné.
Následující eseje by byly ještě horší, nebýt kritiky
a podnětů, které mi poskytli Fiona Ellisová, Bob Grant,
Jim Johnson a David Wiggins, a proto jsem jim za ně
velmi zavázán. Dále bych chtěl poděkovat univerzitě ve
Swansea, kde jsem měl v roce 1993 tu čest proslovit na
výročním sympoziu J. R. Jones Memoriál Lecture před
nášku, jejíž části se v přepracované podobě objevují
v 11. kapitole, dále nizozemskému Nexus Institut při
univerzitě v Tilburgu, díky němuž jsem se mohl zúčast
nit dvou konferencí, jedné o Wagnerovi a druhé o uctí
vání model, díky nimž se zrodily počátky šesté a sedmé
kapitoly, dále Nadaci Petera Fullera, která mi v roce
1995 umožnila proslovit přednášku na výročním sym
poziu Peter Fulier Memoriál Lecture, jež se po přepra
cování, opravení a rozšíření proměnila v osmou kapito
lu, a na závěr univerzitě v Cambridgi, kde jsem měl
v roce 1997 tu čest proslovit přednášku na výročním
sympoziu Leslie Stephen Memoriál Lecture, a tudíž
jsem se dal cestou, která v závěru vyústila v kapitolu de
vátou. Část této kapitoly vyšla v City Journal, a proto
bych chtěl tímto poděkovat šéfredaktorovi tohoto časo
pisu, panu Myronu Magnetoví, že mi dovolil tento ma
teriál znovu použít. Poděkovat bych chtěl také vydava
telství Faber and Faber, že mi dovolilo citovat z básně
Philipa Larkina Chození do kostela.
8
1. Co je kultura?
Pojem kultura vyskočil v plné zbroji v polovině 18. sto
letí z hlavy Johanna Gottfrieda Herdera a od té doby
svádí jednu bitvu za druhou. Kultur je pro Herdera ži
votní mízou každého národa, proudem mravní energie,
jenž udržuje jeho integritu. Naproti tomu Zivilisation je
ve své podstatě jen nánosem zvyků, zákonů a technic
kých znalostí. Národy mohou sdílet civilizaci, ve své
kultuře však zůstanou provždy rozdílné, neboť kultura
jasně vymezuje, co jsou.
Tato myšlenka se dále vyvíjela dvěma směry. Němeč
tí romantici (Schelling, Schiller, Fichte, Hegei, Holder-
lin) interpretovali kulturu v souladu s Herderem jakož
to určující podstatu národa, jako sdílenou duchovní
sílu, která se projevuje ve všech zvycích, v přesvědčení
a konání daného národa. Dále tvrdili, že kultura formu
je jazyk, umění, náboženství a dějiny a že zanechává
svůj otisk i na těch nejnepatrnějších událostech. Žádný
člen společnosti, jakkoli špatně vzdělaný, není bez kul
tury, neboť kultura a příslušnost k jistému společenství
jsou jedno a totéž.