Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ty". Pojem je to sice nestálý a může se proměnit i něko­

likrát za život, někdy třeba i dvakrát do roka, přesto

však má mnoho společného s vazbami příslušníka kme­

ne na sdílenou kulturu. Rozvíjení „identity" je, vyjádřeno

existenčialistickým žargonem, modus „bytí-pro-druhé",

nárokování místa ve veřejné sféře. Je dáno výběrem,

vkusem a volným časem jedince, živí se populárním

uměním a zábavou; nejobecněji řečeno, je výkonem

představivosti. V tomto ohledu se podobá vysoké kultu­

ře literární a umělecké tradice.

Třetí chápání pojmu kultury - populární kultura, jak

jí budu říkat - se stalo předmětem zkoumání sociologie.

Definuje téma „kulturologie", akademické disciplíny,

založené Raymondem Williamsem, jež měla v anglosas­

kém světě nahradit akademický obor anglický jazyk.

Williams byl literární kritik, jeho rovnostářské sympatie

jej však přiměly vzbouřit se proti elitářské tradici od­

borného literárního vzdělávání. Zastával názor, že ved­

le elitní kultury vyšších vrstev existovala vždy ještě

další, neméně cenná kultura lidová, která posiluje soli-

dárnost lidí tváří v tvář útlaku, jejím prostřednictvím

člověk vyjadřuje svou společenskou identitu i pocit sou­

náležitosti. Williamsovo antielitářství zahrálo na tu pra-

11

vou strunu a pojem kultury se tak v moderních podmín­

kách rozšířil i na formy populárního třmění a zábavy.

V důsledku tohoto akademického rozšíření začal pojem

kultury ztrácet na přesnosti. Každá činnost a každý lid­

ský výtvor jsou dnes považovány za kulturu, stačí, že jde

o produkt společenské interakce, formující identitu je­

dince.

Populární kultura může být dvojího druhu: zděděná

nebo získaná. V Evropě a Americe však zděděné (lido­

vé) kultury vyhubila globalizace a nahradila je směsicí

komerce, jíž se zabývám v dalších kapitolách. Jisté prv­

ky lidové kultury (zejména v hudbě) se staly surovým

stavebním materiálem pro vysoké umění a v přetvořené

formě se objevily v dílech Bartóka, Vaughana Williamse

a Coplanda. Zbytek se změnil ze zděděné tradice v ko­

mercializovaný „odkaz" a zírá na nás z vitrín skanzenů

a muzeí. Moderní člověk se může nechat okouzlit li­

dovými kroji, lidovými tanci a slavnostmi, ale svou

identitu jejich prostřednictvím již nenachází - což, ře­

čeno jinými slovy, znamená, že lidová kultura je mrtvá.

Lidová píseň (folk) se stala podkategorií populární hud­

by, v současnosti však již nemá kořeny ve zděděném

společenství.

Herderovo pojetí kultury je „partikularistické". Kul­

tura je zde definována jako cosi odlišného, izolovaného

- ostrov „my" v oceánu „oni". Naproti tomu Humboldto-

vo pojetí je „univerzalistické": podle něj vnímá kultivo­

vaný člověk lidstvo jakožto celek, zná umění a literatu­

Témata, do kterých materiál patří