VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ty". Pojem je to sice nestálý a může se proměnit i něko
likrát za život, někdy třeba i dvakrát do roka, přesto
však má mnoho společného s vazbami příslušníka kme
ne na sdílenou kulturu. Rozvíjení „identity" je, vyjádřeno
existenčialistickým žargonem, modus „bytí-pro-druhé",
nárokování místa ve veřejné sféře. Je dáno výběrem,
vkusem a volným časem jedince, živí se populárním
uměním a zábavou; nejobecněji řečeno, je výkonem
představivosti. V tomto ohledu se podobá vysoké kultu
ře literární a umělecké tradice.
Třetí chápání pojmu kultury - populární kultura, jak
jí budu říkat - se stalo předmětem zkoumání sociologie.
Definuje téma „kulturologie", akademické disciplíny,
založené Raymondem Williamsem, jež měla v anglosas
kém světě nahradit akademický obor anglický jazyk.
Williams byl literární kritik, jeho rovnostářské sympatie
jej však přiměly vzbouřit se proti elitářské tradici od
borného literárního vzdělávání. Zastával názor, že ved
le elitní kultury vyšších vrstev existovala vždy ještě
další, neméně cenná kultura lidová, která posiluje soli-
dárnost lidí tváří v tvář útlaku, jejím prostřednictvím
člověk vyjadřuje svou společenskou identitu i pocit sou
náležitosti. Williamsovo antielitářství zahrálo na tu pra-
11
vou strunu a pojem kultury se tak v moderních podmín
kách rozšířil i na formy populárního třmění a zábavy.
V důsledku tohoto akademického rozšíření začal pojem
kultury ztrácet na přesnosti. Každá činnost a každý lid
ský výtvor jsou dnes považovány za kulturu, stačí, že jde
o produkt společenské interakce, formující identitu je
dince.
Populární kultura může být dvojího druhu: zděděná
nebo získaná. V Evropě a Americe však zděděné (lido
vé) kultury vyhubila globalizace a nahradila je směsicí
komerce, jíž se zabývám v dalších kapitolách. Jisté prv
ky lidové kultury (zejména v hudbě) se staly surovým
stavebním materiálem pro vysoké umění a v přetvořené
formě se objevily v dílech Bartóka, Vaughana Williamse
a Coplanda. Zbytek se změnil ze zděděné tradice v ko
mercializovaný „odkaz" a zírá na nás z vitrín skanzenů
a muzeí. Moderní člověk se může nechat okouzlit li
dovými kroji, lidovými tanci a slavnostmi, ale svou
identitu jejich prostřednictvím již nenachází - což, ře
čeno jinými slovy, znamená, že lidová kultura je mrtvá.
Lidová píseň (folk) se stala podkategorií populární hud
by, v současnosti však již nemá kořeny ve zděděném
společenství.
Herderovo pojetí kultury je „partikularistické". Kul
tura je zde definována jako cosi odlišného, izolovaného
- ostrov „my" v oceánu „oni". Naproti tomu Humboldto-
vo pojetí je „univerzalistické": podle něj vnímá kultivo
vaný člověk lidstvo jakožto celek, zná umění a literatu