VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ru jiných národů a má cit a pochopení pro lidský život
ve všech jeho vyšších formách i usilováních. Proč se pro
dvě tak protichůdné představy používá totéž slovo? Proč
psát knihu o kultuře, která pojednává „sdílenou kultu
ru" a „vysokou kulturu", jako by byly nějakým zásad
ním způsobem propojené? Coby vzdělaný člověk se při
kláním na stranu Wilhelma von Humboldta a Matthewa
12
Arnolda. Coby staromódního Angličana mě to táhne
k Herderovi. Jedním z důvodů, pro které jsem se pustil
do psaní této knihy, je přesvědčení, že obě tyto inklina-
ce vyrůstají z jednoho a téhož zdroje.
Pro začátek však musíme vyjít z představy, že hovoří-
me-li o kultuře, máme co do činění s třemi či více odliš
nými pojetími. Stačí položit jednoduchou otázku typu:
„Je pasta na zuby součástí kultury?" Herder by na to
řekl: „Rozhodně ne, ale možná je součástí civilizace."
Také Arnold by řekl, že nikoliv, jedním dechem by však
dodal, že pasta na zuby, kterou na svém slavném Por
trétu tasemnice využila Pam Germová, rozhodně je - byť
politováníhodnou - součástí národní kultury. Profesor
kulturologie vám nejspíše odpoví: „Samozřejmě že pas
ta na zuby je součástí kultury," neboť pasta na zuby je
přece jedním z prvků, sloužících k vyjádření společen
ské identity člověka, a rozhodnutí ji buď použít, nebo
nepoužít je rozhodnutím adresovaným okolí. (Jen si to
zkuste představit, Amerika bez pasty na zuby!)
Moje metoda, objevující se v následujících textech,
může být směle prohlášena za archeologickou. Hodlám
zkoumat vrstvy moderního vědomí, z nichž některé bu
dou starobylé, až geologické, jiné sedimentovaly teprve
nedávno a ještě stále to v nich vře a kvasí. Zahájím své
úvahy zamyšlením o sdílené kultuře a o jejím místě v ži
votě kmene. Možná vám přijde výstřední zahájit zkou
mání našeho tématu v tomto bodě - je to však stejně vý
střední jako zahájit je kdekoliv jinde. Neboť ti, kdo píší
o kultuře, jen málokdy něco zahajují. V literatuře, se
kterou jsem se setkal, autoři povětšinou začínají in me
dus rébus, bojují na jedné či druhé straně barikády v bi
tvách, které jsou nyní už tak zmatené, že jejich význam
téměř nikdo nechápe. Ne snad proto, že by pro stromy
neviděli les, ale protože se nepodívali pod stromy, ne
hledali energii, který je skrytě oživuje.
13
2. Kultura a náboženství
Jádrem „sdílené kultury" je náboženství. Kmeny přeží
vají a rozvíjejí se, protože mají své bohy, kteří spojují
vůle mnohých ve vůli jedinou, vyžadují a odměňují obě
ti, a právě na tomto je závislý společenský život kmene.
Modlitba je nedostatečným holdem pravému božstvu,
jež obvykle vyžaduje dodržování náboženských zvyků
ve formě rituálů a obětí. Náboženských praxí je mnoho,