VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a praxi nejsou rozhodující velké rozdíly, ale právě ty
nejmenší. Čím blíže je mi druhý ve svých náboženských
názorech, tím více se pohoršuji nad „chybami", které
nás rozdělují. Povýšený odstup libanonského šíity od je
ho křesťanského souseda se v žádném případě nemůže
měřit s nenávistí, již pociťuje vůči svému sunnitskému
rivalovi, a nechuť, s níž kalvinista vnímá ateistu v mo
derním světě, má jen málokdy tutéž sílu, s jakou odsu
zuje katolickou církev. Také v sekulárních nábožen
stvích současnosti pohlcuje velkou část energie každé
církve strach z kacířství - vezměme si jen neustálý boj
komunistické „církve" proti „odklonu od doktríny",
„oportunismu", „trockismu", „revizionismu" a dalším
směrům. Tyto a podobné spory můžeme sledovat s po
bavením jen z bezpečné vzdálenosti. Pro ty, kdo se po
hybují v blízkosti pravého náboženství, představuje svět
zásadní a znepokojivou volbu mezi absolutním bezpe
čím ortodoxního vyznání a morálním nebezpečím jeho
popření z nitra jeho výsostného území. Kacířství a sva-
tokrádež jsou nebezpečné, protože ohrožují samo spo
lečenství; naprostá přesnost náboženského obřadu je
17
znamením, že náboženství není jen myšlenkový systém,
ale zároveň kritérium sounáležitosti se společenstvím.
Pokaždé, když stojíme tváří v tvář mystériu smrti
a vznášíme se nad propastí, stává se pro nás říše nad
přirozena skutečností. Víme, že záhadu života nelze slo
vy vysvětlit a že ani náboženské doklríny, už proto, že
jsou to právě jen doktríny, nedokáží tuto odpověď podat.
V setkání se smrtí se setkáváme se závratném, beze
dném, nepoznatelnem - s nadpřirozenem v jeho nejzlo
věstnější podobě. V tu chvíli se nás všech zmocní odvě
ký děs z noci, konečnosti a nicoty. Náboženský obřad
tento děs zahání a sjednocuje nás se společenstvím,
které není pouze tady a teď, nýbrž i v říši mrtvých.
Antropologové zjistili, že primitivní kmeny mají ten
denci řadit zrození a smrt mezi „přechody", které ob
vykle značí změnu společenského postavení. Pohřební
obřady a oslavy narození (krtiny) se podobají „obřadům
přechodu", tedy iniciaci, svatbě a přechodu kmene ze
stavu míru do stavu války.2 Všechny tyto události jsou
prožívány kolektivně, jsou manifestací pout ve spole
čenství. Tímto způsobem také ti, kteří přežili, překonáva
jí bolest ze smrti: smrt je považována za přechod do jiné
ho stavu v rámci téhož společenství. Mrtvý se připojuje
ke shromáždění předků, a tak zůstává ve spojení s živý
mi. Tím, že kmen tento přechod označuje za „posvátný",
pozvedá jej (stejně jako manželství, narození a války) do
říše nadpřirozena a obdaruje jej božskou mocí. Žijící se