VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
neboť dobře to vím, až z Hadova odejdeš sídla,
svoji že úpravnou loď zas přiženešk Aiajské výspě,
lam pak, vládce, tě prosím, si račiž vzpomenout na
mne/
Nechtěj na oné výspě mne bez pláče nechat a pohřbu,
bera se pryč, sic božský hněv pak stihne tě pro mne,
nýbrž mě se zbrojí mou dej spáliti, kterou jsem
nosil,
potom mi nasýpej hrobku tam na břehu zpěněné tůně,
mužovi nešťastnému, ať o mně i potomci zvědí!
Přání toto mi vyplň a zatkni mi do hrobu veslo,
kterým jsem vesloval živ, když ještě jsem s přáteli
býval!*
Homér: Odyssea, Odeon, 1976, přeložil Aloys Skoumal.
24
Elpenorovi nejde jen o to, aby byl pohřben; žádá, aby
byl oplakáván. „Nechtěj mne bez pláče nechat a po
hřbu," úpěnlivě prosí (aklauton kai athapton). Odys
seus ví, co je třeba učinit: rnusí Elpenorovo tělo pohřbít,
oplakat jeho skon a vztyčit mu pomník. V této povinnos
ti vůči mrtvým jde velmi zásadním způsobem o dosud
nenarozené, a tak když Odysseus prokáže úctu Elpeno
rovi, činí tak zároveň pro „ty, jež teprve přijdou". Odys-
seovo jednání má (v ohledu, který je mu naprosto jasný)
úzkou spojitost s láskou k jeho vlastní rodině a s úctou
k otci, který ho vychoval. Takováto složitá duševní roz
položení provází a jejich platnost obnovuje právě sdíle
ná kultura. Tím, že se Elpenor dožaduje smutku, potvr
zuje i všechny ostatní náležité city. Obrací se na
Odyssea tak, jak se jedna etická bytost obrací na druhou
- jako na bytost, podléhající soudu.
Každý, kdo četl Homéra, byl jistě unesen přirozeným
a nezkaženým citem, který jeho postavy tak hojně pro
žívají, citem, který je tím činí čitelnými pro druhé i pro
ně samé. Za každých okolností „vědí, co mají cítit" a bez
zaváhání vyjadřují a obhajují své názory na věc. Osvět
luje nám to i příklad s Elpenorem. Obřady a zvyky sdí
lené kultury překlenují propast mezi pocitem a činem:
sdělují lidem, co mají dělat, a to právě v oněch situa
cích, ve kterých se ke slovu dostává etické nazírání -
v situacích, ve kterých jsou pravými motivy láska, zá
rmutek či pomsta, ve kterých stojíme proti sobě duše
proti duši. Tyto obřady a zvyky jsou vytvářeny společ
ností a společností podporovány, a proto legitimizují ne
jen činy, ale i pocity, které se jimi manifestují. Pociťovat
zásadní emoce je vždy snazší, když to tak společnost
očekává, a je to ještě snazší, jsme-li vybaveni celým re
pertoárem uznávaných gest, s jejichž pomocí si může
me připravit choreografii našeho neštěstí, a tím si
v něm zjednat pořádek. Právě proto se Elpenor dožadu-
25
je truchlení, neboť laskavá jurisdikce sdílené kultury ří
ká, že v dané situaci člověk má být smutný.
Etické nazírání naší povahy dává našim životům
smysl. Je to však náročné. Žádá po nás, abychom snesli