VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ženého jazyka, nutí nás, abychom poznali sami sebe
a ostatní soudili spravedlivě..." Ať už to j e či není pravda,
sděluje nám tento popis cosi důležitého o tom, co nám
romány zprostředkovávají - nikoliv fakta či teorie, nýbrž
duševní rozpoložení a morální ctnosti. Brannová tvrdí,
že četbou Austenové jsme jaksi obnovováni, tak jako
jsme obnovováni obřady a svátostmi sdílené náboženské
kultury. Prostřednictvím výtvarného umění a literatury
jsme učiněni celými, naše „já" je opět sjednoceno s jeho
zákonitým shromážděním. Možná že právě tohle je vý
znam vysoké kultury: že znovu-zakládá etické nazírání
(ve vypracovanější a imaginativnější podobě), jež bylo
dříve díky náboženství tak snadno dostupné.
Pokud jsou vysoká a sdílená kultura vskutku takto
propojené, pak můžeme ihned uzavřít nepříjemný spor
F. R. Leavise a Ch. P. Snowa, ve kterém Leavis zesměš
ňoval Snowův názor, že v současné době máme dvě (vy
soké) kultury - uměleckou a vědeckou - a že pokud chce
člověk být vskutku kulturní, musí být zběhlý v obou.5
V přístupu, který navrhuji já, není vysoká kultura zdro
jem vědeckého ani technického vědění (vědění že ani
vědění jak), nýbrž zdrojem praktické moudrosti (vědě
ní co). Její význam spočívá v etickém nazírání, jež
uchovává, a v řádu, který tím nastoluje v našich emo-
5
Ch. P. Snow: The Two Cultures and the Scienttfic Revolution, Cambridge
1960, a F. R. Leavis: „Two Cultures? the Significance oj Lord Snow",
in: F. R. Leavis: Nor Shall my Sword: Discourses on Pluralism, Compassi-
on and Sociál Hope, Londýn 1972.
29
cích. Při takovémto pohledu na věc nemůže vědecká
kultura existovat o nic více než vědecké náboženství.
Kultura - stejně jako náboženství - se zabývá olázkou,
na kterou věda nedokáže odpovědět, tj. tím, co bychom
měli cítit. Vědění, které nám poskytuje, je věděním ne
skutečností, ne prostředků, nýbrž účelů, a to je to nej
cennější vědění, jaké máme.
Řadě lidí může připadat názor, který zde prosazuji,
nesmyslný. Zdá se být příliš vzdálený naší postmoder-
ní zkušenosti, až příliš ve vleku způsobu uvažování,
které už dnes není možné - anebo je-li možné, pak jen
po záměrném odhlédnutí od skutečností postmoderní-
ho života. I já tento skepticismus do jisté míry sdílím.
Na druhou stranu se mi však nepodařilo nalézt žádný
jiný popis, který by dokázal vysvětlit dějiny vysoké kul
tury či její sílu. Proto si zde nyní dovolím předložit ně
kolik úvah, které by nás mohly přimět vzít tento názor
vážně.
Vysoká kultura Athén se soustřeďovala kolem diva
dla, konkrétně kolem tragédie, která byla dramatizací
a prohloubením náboženské zkušenosti. Představení
bývalo náboženským svátkem a v mnoha tragédiích se