Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ženého jazyka, nutí nás, abychom poznali sami sebe

a ostatní soudili spravedlivě..." Ať už to j e či není pravda,

sděluje nám tento popis cosi důležitého o tom, co nám

romány zprostředkovávají - nikoliv fakta či teorie, nýbrž

duševní rozpoložení a morální ctnosti. Brannová tvrdí,

že četbou Austenové jsme jaksi obnovováni, tak jako

jsme obnovováni obřady a svátostmi sdílené náboženské

kultury. Prostřednictvím výtvarného umění a literatury

jsme učiněni celými, naše „já" je opět sjednoceno s jeho

zákonitým shromážděním. Možná že právě tohle je vý­

znam vysoké kultury: že znovu-zakládá etické nazírání

(ve vypracovanější a imaginativnější podobě), jež bylo

dříve díky náboženství tak snadno dostupné.

Pokud jsou vysoká a sdílená kultura vskutku takto

propojené, pak můžeme ihned uzavřít nepříjemný spor

F. R. Leavise a Ch. P. Snowa, ve kterém Leavis zesměš­

ňoval Snowův názor, že v současné době máme dvě (vy­

soké) kultury - uměleckou a vědeckou - a že pokud chce

člověk být vskutku kulturní, musí být zběhlý v obou.5

V přístupu, který navrhuji já, není vysoká kultura zdro­

jem vědeckého ani technického vědění (vědění že ani

vědění jak), nýbrž zdrojem praktické moudrosti (vědě­

ní co). Její význam spočívá v etickém nazírání, jež

uchovává, a v řádu, který tím nastoluje v našich emo-

5

Ch. P. Snow: The Two Cultures and the Scienttfic Revolution, Cambridge

1960, a F. R. Leavis: „Two Cultures? the Significance oj Lord Snow",

in: F. R. Leavis: Nor Shall my Sword: Discourses on Pluralism, Compassi-

on and Sociál Hope, Londýn 1972.

29

cích. Při takovémto pohledu na věc nemůže vědecká

kultura existovat o nic více než vědecké náboženství.

Kultura - stejně jako náboženství - se zabývá olázkou,

na kterou věda nedokáže odpovědět, tj. tím, co bychom

měli cítit. Vědění, které nám poskytuje, je věděním ne

skutečností, ne prostředků, nýbrž účelů, a to je to nej­

cennější vědění, jaké máme.

Řadě lidí může připadat názor, který zde prosazuji,

nesmyslný. Zdá se být příliš vzdálený naší postmoder-

ní zkušenosti, až příliš ve vleku způsobu uvažování,

které už dnes není možné - anebo je-li možné, pak jen

po záměrném odhlédnutí od skutečností postmoderní-

ho života. I já tento skepticismus do jisté míry sdílím.

Na druhou stranu se mi však nepodařilo nalézt žádný

jiný popis, který by dokázal vysvětlit dějiny vysoké kul­

tury či její sílu. Proto si zde nyní dovolím předložit ně­

kolik úvah, které by nás mohly přimět vzít tento názor

vážně.

Vysoká kultura Athén se soustřeďovala kolem diva­

dla, konkrétně kolem tragédie, která byla dramatizací

a prohloubením náboženské zkušenosti. Představení

bývalo náboženským svátkem a v mnoha tragédiích se

Témata, do kterých materiál patří