Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

dé začali považovat posvátné texty a vyprávění za meta­

fory, ne za doslovné pravdy. Voltairův a Kantův ab­

straktní deismus vidí v náboženství přímý vztah mezi

Bohem a já. Poznání Boha k nám přichází skrze naše

vlastní rozumové schopnosti a morální rozhodování,

není třeba, aby bylo zprostředkováno obrazy, texty nebo

obřady.7 V souladu s touto definicí je pak hranice mezi

deismem a ateismem velmi tenká.

Ze stejného důvodu ztrácí svůj význam i dědičná

moc. Osvícenství říká, že nikdo nemá „božský nárok"

7

Zde samozřejmě zjednodušuji. Úplný a výjimečný rozbor této otázky

předkládá sám Kant v Náboženství v mezích rozumu.

37

na to, aby ho ostatní poslouchali. Veškerá moc je pouze

výsledkem svobodného rozhodnutí těch, kdo se jí roz­

hodli podrobit. Proto je legitimní jen taková vláda, kte­

rou občané přijmou ze své svobodné vůle. Politické

uspořádání je vnímáno jako „společenská smlouva"

mezi svobodně se rozhodujícími jedinci, ne jako dědič­

né pouto.

Bohové ustoupili do pozadí, kořeny vymizely, a tak se

myslitelé osvícenství dali do nového pátrání - ne už po

božském, ale po přirozeném. Rousseaův „ušlechtilý di­

voch" obchází západní literaturou od prvního okamži­

ku, kdy vystoupil z pochybnostmi zmučené mysli svého

stvořitele. Podle Rousseauova vidění společnost člověka

zkazila. Máme-li znovu poznat svou svobodu, musíme

každý náš čin porovnávat s jeho „přirozeným" protěj­

škem. K „přirozenému" stavu věcí se samozřejmě nelze

vrátit, samotná idea přirozeného stavu je filosofickou

abstrakcí. Ke všemu je však možné zjednat nový pří­

stup, otevřít doposud neodhalenou cesta k autenticitě,

která nám umožní činit svobodně to, co nyní činíme

pouze z donucení. Žádná existující instituce by proto

neměla být uznávána jen proto, že existuje. Každý zvyk

a obyčej by měl být prozkoumán, poměřen s a priori

normou, a změněn, pokud se ukáže jako nevyhovující.

Tyto a podobné myšlenky zcela proměnily evropské

a severoamerické kulturní ovzduší. Proto se také osví­

cenství stalo jedním z hlavních předmětů bádání socio­

logie. Ferdinand Tonnies formuloval rozdíl mezi dvěma

typy společnosti - Gemeinschaft a Gesellschaft, kde ta

první je založena na náklonnosti, spřízněnosti a histo­

rických vazbách, a ta druhá na dělbě práce, soukro­

mých zájmech a svobodném spolčování na základě

smlouvy a výměny.8 Tradiční společnosti podle něj nále-

Ferdinand Tonnies: Gemeinschaft und Gesellschaft 1887.

38

ží k prvnímu typu, vnímají povinnosti a závazky jakožto

nezměnitelný osud. Moderní společnosti pak patří

k druhému typu, a proto považují všechny instituce

a zvyky za dočasné, změnitelné ve světle našich mění­

cích se požadavků. Tento přechod od Gemeinschaft ke

Témata, do kterých materiál patří