VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dé začali považovat posvátné texty a vyprávění za meta
fory, ne za doslovné pravdy. Voltairův a Kantův ab
straktní deismus vidí v náboženství přímý vztah mezi
Bohem a já. Poznání Boha k nám přichází skrze naše
vlastní rozumové schopnosti a morální rozhodování,
není třeba, aby bylo zprostředkováno obrazy, texty nebo
obřady.7 V souladu s touto definicí je pak hranice mezi
deismem a ateismem velmi tenká.
Ze stejného důvodu ztrácí svůj význam i dědičná
moc. Osvícenství říká, že nikdo nemá „božský nárok"
7
Zde samozřejmě zjednodušuji. Úplný a výjimečný rozbor této otázky
předkládá sám Kant v Náboženství v mezích rozumu.
37
na to, aby ho ostatní poslouchali. Veškerá moc je pouze
výsledkem svobodného rozhodnutí těch, kdo se jí roz
hodli podrobit. Proto je legitimní jen taková vláda, kte
rou občané přijmou ze své svobodné vůle. Politické
uspořádání je vnímáno jako „společenská smlouva"
mezi svobodně se rozhodujícími jedinci, ne jako dědič
né pouto.
Bohové ustoupili do pozadí, kořeny vymizely, a tak se
myslitelé osvícenství dali do nového pátrání - ne už po
božském, ale po přirozeném. Rousseaův „ušlechtilý di
voch" obchází západní literaturou od prvního okamži
ku, kdy vystoupil z pochybnostmi zmučené mysli svého
stvořitele. Podle Rousseauova vidění společnost člověka
zkazila. Máme-li znovu poznat svou svobodu, musíme
každý náš čin porovnávat s jeho „přirozeným" protěj
škem. K „přirozenému" stavu věcí se samozřejmě nelze
vrátit, samotná idea přirozeného stavu je filosofickou
abstrakcí. Ke všemu je však možné zjednat nový pří
stup, otevřít doposud neodhalenou cesta k autenticitě,
která nám umožní činit svobodně to, co nyní činíme
pouze z donucení. Žádná existující instituce by proto
neměla být uznávána jen proto, že existuje. Každý zvyk
a obyčej by měl být prozkoumán, poměřen s a priori
normou, a změněn, pokud se ukáže jako nevyhovující.
Tyto a podobné myšlenky zcela proměnily evropské
a severoamerické kulturní ovzduší. Proto se také osví
cenství stalo jedním z hlavních předmětů bádání socio
logie. Ferdinand Tonnies formuloval rozdíl mezi dvěma
typy společnosti - Gemeinschaft a Gesellschaft, kde ta
první je založena na náklonnosti, spřízněnosti a histo
rických vazbách, a ta druhá na dělbě práce, soukro
mých zájmech a svobodném spolčování na základě
smlouvy a výměny.8 Tradiční společnosti podle něj nále-
Ferdinand Tonnies: Gemeinschaft und Gesellschaft 1887.
38
ží k prvnímu typu, vnímají povinnosti a závazky jakožto
nezměnitelný osud. Moderní společnosti pak patří
k druhému typu, a proto považují všechny instituce
a zvyky za dočasné, změnitelné ve světle našich mění
cích se požadavků. Tento přechod od Gemeinschaft ke