VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
okolnosti svého dnešního života uvědomují jen zpola.
Nestačí, abychom osvícenství vysvětlili - musíme mu
rozumět.
Ostatně, toto rozlišení mezi vysvětlením a rozumě
ním nám dalo samo osvícenství. Ve své teorii dějin na
ně upozornil Vico a zároveň s ním i Kant ve své morální
filosofii. Romantický teolog Friedrich Schleiermacher,
inspirovaný Kantovým popisem praktického rozumu,
tvrdil, že metody přírodních věd nemohou nikdy vysvět
lit lidské činy, které je třeba chápat jako rozumem řízené
činy svobodného jedince. Schleiermacher se domníval,
že totéž platí i o textech, které je možné interpretovat
pouze prostřednictvím pomyslného rozhovoru s autory.
V hermeneutice - umění interpretace - se hledají spíše
důvody než příčiny. Texty chápeme jako výrazy rozu
mové aktivity, téže aktivity, která se tím, že je interpre
tujeme, na nás vykazuje.
Pozdější kantovec Wilhelm Dilthey rozšířil působnost
Schleiermacherovy hermeneutické „metody" na celý
lidský svět. Podle něj se lidské činy nesnažíme vysvětlo
vat z hlediska vnějších příčin, nýbrž „zevnitř", rozumo
vým promítnutím sebe sama, které nazval Verstehen.
V rozumění lidskému životu a jednání hledáme před
stavy, které nám mohou být vzorem a vodítkem. Proto
například chápu váš strach promluvit na jistém místě,
pokud si (tak jako vy) představím, že jde o místo „po
svátné". Nejde o žádné vědecké vysvětlení, nýbrž o vcí
tění a pochopení, výsledek naznačeného či uskutečně
ného rozhovoru.
Předmětem Verstehen nejsou jen jednotliví lidé. „Ro
zumění" se může zaměřit na celý lidský svět - svět in-
42
stitucí, zvyků, zákonů a kultury. Verstehen je kultivová
no obory, kleré se zabývají spíše důvody, významy
a hodnotami než příčinami, tedy spíše společenskými
vědami než vědami přírodními. Konečným výsledkem
pak je (nebo by mělo být) niterné porozumění životu,
myšlení a pohnutkám lidí kolem nás, nikoliv věda o lid
ském chování. Lidský svět je světem významů a věda
nemůže žádnému lidskému významu porozumět v jeho
plnosti. Každý projev, máme-li odhalit jeho plný vý
znam, musíme navrátit do jeho společenského, histo
rického a kulturního kontextu; proto musí být Verstehen
cizelováno srovnáváním a kritickou analýzou.
Výše uvedené myšlenky jsou sporné, obsahují však
minimálně jednu nezpochybnitelnou pravdu, na kterou
jsem už také upozorňoval. Každou kulturu lze nahlížet
buď zevnitř, nebo zvenku - jako příslušník kmene nebo
jako antropolog. Homérova Odyssea nám umožňuje
sdílet vnitřní pohled na svět plný čar a kouzel. Díky
umělcům, jakými byli Pope, Goelhe a Mozart, může
me dosáhnout téhož vnitřní vhledu do střízlivého svě
ta osvícenství. Ukazují nám, jaké to bylo prožívat ztrá