Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

okolnosti svého dnešního života uvědomují jen zpola.

Nestačí, abychom osvícenství vysvětlili - musíme mu
rozumět.

Ostatně, toto rozlišení mezi vysvětlením a rozumě­

ním nám dalo samo osvícenství. Ve své teorii dějin na

ně upozornil Vico a zároveň s ním i Kant ve své morální

filosofii. Romantický teolog Friedrich Schleiermacher,

inspirovaný Kantovým popisem praktického rozumu,

tvrdil, že metody přírodních věd nemohou nikdy vysvět­

lit lidské činy, které je třeba chápat jako rozumem řízené

činy svobodného jedince. Schleiermacher se domníval,

že totéž platí i o textech, které je možné interpretovat

pouze prostřednictvím pomyslného rozhovoru s autory.

V hermeneutice - umění interpretace - se hledají spíše

důvody než příčiny. Texty chápeme jako výrazy rozu­

mové aktivity, téže aktivity, která se tím, že je interpre­

tujeme, na nás vykazuje.

Pozdější kantovec Wilhelm Dilthey rozšířil působnost

Schleiermacherovy hermeneutické „metody" na celý

lidský svět. Podle něj se lidské činy nesnažíme vysvětlo­

vat z hlediska vnějších příčin, nýbrž „zevnitř", rozumo­

vým promítnutím sebe sama, které nazval Verstehen.

V rozumění lidskému životu a jednání hledáme před­

stavy, které nám mohou být vzorem a vodítkem. Proto

například chápu váš strach promluvit na jistém místě,

pokud si (tak jako vy) představím, že jde o místo „po­

svátné". Nejde o žádné vědecké vysvětlení, nýbrž o vcí­

tění a pochopení, výsledek naznačeného či uskutečně­

ného rozhovoru.

Předmětem Verstehen nejsou jen jednotliví lidé. „Ro­

zumění" se může zaměřit na celý lidský svět - svět in-

42

stitucí, zvyků, zákonů a kultury. Verstehen je kultivová­

no obory, kleré se zabývají spíše důvody, významy

a hodnotami než příčinami, tedy spíše společenskými

vědami než vědami přírodními. Konečným výsledkem

pak je (nebo by mělo být) niterné porozumění životu,

myšlení a pohnutkám lidí kolem nás, nikoliv věda o lid­

ském chování. Lidský svět je světem významů a věda

nemůže žádnému lidskému významu porozumět v jeho

plnosti. Každý projev, máme-li odhalit jeho plný vý­

znam, musíme navrátit do jeho společenského, histo­

rického a kulturního kontextu; proto musí být Verstehen

cizelováno srovnáváním a kritickou analýzou.

Výše uvedené myšlenky jsou sporné, obsahují však

minimálně jednu nezpochybnitelnou pravdu, na kterou

jsem už také upozorňoval. Každou kulturu lze nahlížet

buď zevnitř, nebo zvenku - jako příslušník kmene nebo

jako antropolog. Homérova Odyssea nám umožňuje

sdílet vnitřní pohled na svět plný čar a kouzel. Díky

umělcům, jakými byli Pope, Goelhe a Mozart, může­

me dosáhnout téhož vnitřní vhledu do střízlivého svě­

ta osvícenství. Ukazují nám, jaké to bylo prožívat ztrá­

Témata, do kterých materiál patří