VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
tu starých hodnot a být svědky rozvinutí vize svobody
člověka ve chvíli, kdy ještě nebyla pošlapána jeho dů
stojnost a jeho náboženství se dosud nerozpadlo v prach.
Ve výtvarném umění, v literatuře a hudbě se osvícenství
podařilo naplnit myšlenku univerzalismu konkrétním
obsahem a vytvořit příběhy, eposy a opery, jež by se
mohly odehrával kdekoliv a kdykoliv, všechny však po
jednávají o lidské podstatě, skrývající se pod místním ko
loritem. Jimi zprostředkovanou kritiku starých pořádků
provázela vášnivá a zbožná snaha o uchování etického
nahlížení člověka. Osvícenství prohlásilo manželství za
smlouvu a dědičnou moc za mýtus, a právě tím ukázalo
mužům a ženám, jak navrátit důstojnost věcem, které
ztratily svoji posvátnost, a učinit je trvalým pomníkem
45
lidských nadějí. Takové je poselství Henriady a ListůPer-
šanům, Viléma Meislera a Kouzelné Jléíny, a právě díky
takovýmto dílům vidíme, že osvícenství nebylo tak jed
notné a jednoduché, jak ho popisoval Marx. Nebylo
ani přechodným obdobím s jasně odlišeným „před"
a „po". Jak zjišťujeme, osvícenství je stále naší sou
částí. Patří spíše do archeologie než do prehistorie
moderního vědomí.
Jak už jsem se zmínil u Burka, osvícenství jde ruku
v ruce se strachem z něj. Naděje a pochybnost jsou od
samého počátku vzájemně propletené. Co kdyby lidé
bývali potřebovali staré autority, co kdyby bývali chtěli
poslouchat, jak byli zvyklí, cítit dál přítomnost posvát
ného? Co kdyby bývali odhodili všechny zábrany a od
dali se životu, plnému světských radovánek? Pronikavý
pohled na tento problém, nazíraný z hlediska osvícen
ské mentality (takto možný díky Mozartovi) a dokazují
cí, jak reálné tyto obavy byly, představuje kniha Nichola-
se Tilla." Usilování univerzalistické kultury, oproštěné
od místa a času, zrodilo nový druh osamocenosti. Každé
společenství je závislé na síle, již Burke nazývá před
sudkem; společenství je ve své podstatě místní, vázané
místem, dějinami, jazykem a sdílenou kulturou. Osví
censký individualista se těchto věcí vzdává, a proto čím
dál tím víc žije jako cizinec mezi cizinci, pohlcovaný
bezmocnou touhou po poutech, která jeho vlastní chlad
né myšlení zničilo.
Tyto rozpory uvnitř osvícenské kultury jsou součástí
jejího odkazu dnešnímu člověku. I my jsme individua-
listé, věříme ve svrchované právo člověka na svobodu,
žijeme jako cizinci ve společnosti cizinců. A i my jsme
sužováni dávnými a nevykořenitelnými tužbami po ně
čem dalším - po návratu do našeho pravého společen-
11
Nicholas Till: Mozart and the Enlightenment, Londýn 1992.
44
siví. Téma návratu domů tvoří jádro německého roman-
l ismu (nejvyššího vyjádření se mu dostává v Holderlinově