VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
doby osvícenství začaly objevovat různé teorie kultury.
34
Jako by si člověk poprvé povšiml kultury zrovna v oka
mžiku, kdy se její starší podoby začaly vytrácet. Proto
uděláme dobře, zjednáme-li si přehled o osvícenství, je
hož odkazem je ostatně samo téma této knihy.
35
5. Osvícenství
Osvícenství začalo s rozvojem moderních věd, vyvrcho
lilo Velkou francouzskou revolucí, a pak se pod vlivem
dalších a dalších vln tužeb, nadějí a pochybností začalo
vytrácet. Typická pro ně byla nedůvěra k autoritám,
úcta k rozumu a prosazování názoru, že základem mo
rálního a politického řádu je svoboda jednotlivce, niko
liv božský příkaz. Osvícenství se projevovalo mnoha
způsoby v závislosti na národním charakteru a místních
podmínkách; za svou nejvychvalovanější definici vděčí
Kantovi, který je v roce 1984 označil za „osvobození člo
věka z jeho dobrovolně přijaté malosti", a k tomu ještě
dodal, že tato malost nespočívá „v nedostatku porozu
mění, ale v nedostatku odhodlání a odvahy využít jej
bez pomoci druhých".6 V době, kdy Kant tato slova psal,
bylo osvícenství v krizi. Herderova obhajoba „kultury"
proti „civilizaci" byla částečně reakcí na Kantovo vidění
lidské podstaty, jež se vytváří a naplňuje jediným způso
bem - skrze rozum, svobodu a zákon. Kantem prosazo
vaný „univerzalismus" podle Herdera ohrožoval to, co
je na lidské duši nejcennější, konkrétně její místní pří
slušnost, loajalitu a zakořeněnost.
Immanuel Kant: „Odpověď na otázku: Co je osvícenství?", viz bibliografie.
36
Bylo by nesmyslné pokládat osvícenství za jednotný fe
nomén a očekávat, že by bylo možné definovat ho méně
mlhavě, než jak se to podařilo Kantovi. Na druhou stranu
jistě stojí za to popsat alespoň některé intelektuální, emo
cionální a politické proměny, ke kterým po vědecké revo
luci došlo, neboť ovlivnily všechno, co pak následovalo,
a zanechaly nesmazatelnou stopu na moderní kultuře.
Jako první si představíme proměnu, které si povšiml
Herder. Lidé osvícenství se přestávají vymezovat z hle
diska místa, dějin, kmene nebo rodu a místo toho vzná
šejí nárok na univerzálnost lidské podstaty, jejíž zákony
jsou platné pro celé lidstvo. Kant si představoval, že
kmenová, rasová a rodová loajalita ustoupí univerzální
jurisdikci, která zajistí mír tím, že setře místní spory,
které ho ohrožují.
Pak nastává ústup posvátného. Bohové a duchové
přestávají obcházet své svatyně, staré obřady ztrácejí
svou božskou moc, posvátné texty jsou zpochybňovány
a pochybnosti provázejí všechno kromě nejabstraktněj
ší podoby náboženské doktríny. Tento proces začal už
s reformací a Lutberoyým „kněžstvím všech věřících".
V průběhu 18. století pak došlo k podivnému obratu a li