Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

doby osvícenství začaly objevovat různé teorie kultury.

34

Jako by si člověk poprvé povšiml kultury zrovna v oka­

mžiku, kdy se její starší podoby začaly vytrácet. Proto

uděláme dobře, zjednáme-li si přehled o osvícenství, je­

hož odkazem je ostatně samo téma této knihy.

35

5. Osvícenství

Osvícenství začalo s rozvojem moderních věd, vyvrcho­

lilo Velkou francouzskou revolucí, a pak se pod vlivem

dalších a dalších vln tužeb, nadějí a pochybností začalo

vytrácet. Typická pro ně byla nedůvěra k autoritám,

úcta k rozumu a prosazování názoru, že základem mo­

rálního a politického řádu je svoboda jednotlivce, niko­

liv božský příkaz. Osvícenství se projevovalo mnoha

způsoby v závislosti na národním charakteru a místních

podmínkách; za svou nejvychvalovanější definici vděčí

Kantovi, který je v roce 1984 označil za „osvobození člo­

věka z jeho dobrovolně přijaté malosti", a k tomu ještě

dodal, že tato malost nespočívá „v nedostatku porozu­

mění, ale v nedostatku odhodlání a odvahy využít jej

bez pomoci druhých".6 V době, kdy Kant tato slova psal,

bylo osvícenství v krizi. Herderova obhajoba „kultury"

proti „civilizaci" byla částečně reakcí na Kantovo vidění

lidské podstaty, jež se vytváří a naplňuje jediným způso­

bem - skrze rozum, svobodu a zákon. Kantem prosazo­

vaný „univerzalismus" podle Herdera ohrožoval to, co

je na lidské duši nejcennější, konkrétně její místní pří­

slušnost, loajalitu a zakořeněnost.

Immanuel Kant: „Odpověď na otázku: Co je osvícenství?", viz bibliografie.

36

Bylo by nesmyslné pokládat osvícenství za jednotný fe­

nomén a očekávat, že by bylo možné definovat ho méně

mlhavě, než jak se to podařilo Kantovi. Na druhou stranu

jistě stojí za to popsat alespoň některé intelektuální, emo­

cionální a politické proměny, ke kterým po vědecké revo­

luci došlo, neboť ovlivnily všechno, co pak následovalo,

a zanechaly nesmazatelnou stopu na moderní kultuře.

Jako první si představíme proměnu, které si povšiml

Herder. Lidé osvícenství se přestávají vymezovat z hle­

diska místa, dějin, kmene nebo rodu a místo toho vzná­

šejí nárok na univerzálnost lidské podstaty, jejíž zákony

jsou platné pro celé lidstvo. Kant si představoval, že

kmenová, rasová a rodová loajalita ustoupí univerzální

jurisdikci, která zajistí mír tím, že setře místní spory,

které ho ohrožují.

Pak nastává ústup posvátného. Bohové a duchové

přestávají obcházet své svatyně, staré obřady ztrácejí

svou božskou moc, posvátné texty jsou zpochybňovány

a pochybnosti provázejí všechno kromě nejabstraktněj­

ší podoby náboženské doktríny. Tento proces začal už

s reformací a Lutberoyým „kněžstvím všech věřících".

V průběhu 18. století pak došlo k podivnému obratu a li­

Témata, do kterých materiál patří