VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
opakuje (v proměnlivé a bolestiplné podobě) ústřední
drama víry - drama jedince, který spáchá zločin proti
víře, upadne proto v nemilost a je tím vydělen ze spole
čenství. Také catharsis (jak ji popsal Aristoteles), kterou
přinese až hrdinova smrt, je náboženským citem -
představuje obnovené společenství, do něhož je chybu
jící hrdina skrze svou smrt a proměnu přijat zpět. Děj
mnohých řeckých tragédií lze nejlépe pochopit, vnímá-
me-li je z hlediska náboženského archetypu víry - tím
se totiž vysvětlí podivný klid, který vzejde ze všech těch
povinných vražd.
V žádné skutečně zbožné době není vysoká kultura
oddělena od náboženských obřadů. Ve všech společnos-
30
těch, kde vládne sdílená náboženská kultura, tvoří
ústřední prvek vysoké kultury religiózní výtvarné umě
ní, religiózní hudba a religiózní literatura. Když se ces
ty umění a náboženství začnou rozcházet - jak je tomu
v Evropě od období renesance - bývá to obvykle tím, že
náboženství zachvátil zmatek nebo úpadek. Když jsou
umění a náboženství zdravé, jsou naprosto nerozlučné.
Podíváme-li se na vysokou kulturu novověku, pře
kvapí nás téma odcizení, které se vyskytuje v tolika je
jích výtvorech. Moderní literatura, výtvarné umění
a hudba hovoří o osamoceném jedinci, o jeho hledání
domova a společenství či o jeho sklouznutí do samoty
a odcizenosti. Jako by se vysoká kultura naší společnos
ti, jež přestala být úvahou o sdíleném náboženství, mís
to toho proměnila v úvahy o jeho ztrátě. Řada největších
uměleckých děl naší doby (například Čtyři kvartety
T. S. Eliota, Rilkovy Elegie z Duina nebo Proustovo Hle
dání ztraceného času) se snaží zachytit niterné a pomy
slné vzkříšení „já", jež by mělo očišťující sílu víry, spo
lečenství a svátosti.
Pravda, výše uvedená pozorování jsou poněkud
anekdotická. Na druhou stranu však naznačují, že mezi
sdílenou kulturou a vysokou kulturou panuje hluboká
spojitost a že obě kultury nejspíše pramení z téže psy
chické potřeby - z potřeby etické společnosti, do níž by
„já" mohlo být přijato, jeho přestupky by byly překoná
ny a odpuštěny a jeho emoce znovu vystavěny v nezka-
žené podobě. Společenství, jež nám poskytuje umění, je
jen pomyslné, zrozené z proudů citu, jež oživují říši
smyšleného. Útěcha z pomyslných věcí však není útě
chou pomyslnou.
Výše uvedenou spojitost dále potvrzují úvahy o po
svátném textu a jeho významu. Náboženství texty pro
měňuje stejně, jako proměňuje všechno. Univerzální
náboženství jsou právě ta, jejichž božstva nesídlí v so-
31
chách či chrámech, ale v textech, a Bůh Izraele v dru
hém přikázání zcela jasně sděluje, že jelikož je sám ur
čen textem (deskami se zákony), nesnese žádné „mod