VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
tom vsak uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně,
ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne. "*
Všechna tato slovní spojení se snaží vyjádřit totéž, po
stihnout činitele ve světě, jenž je souzen a nazírán
z místa mimo tento svět - tento náhled je však zároveň
jeho vlastní.
Etické nazírání člověka propůjčuje hodnotu lidské
mu druhu, lidské tváři, lidskému skutků a lidskému slo
vu. Umožňuje vyšší emoce, jejichž prostřednictvím zu
šlechťujeme naše životy i životy těch kolem nás.
Milenecká a rodičovská láska procházejí čistě „empiric
kou" bytostí, již držíme v náručí, a směřují k těžko po
stižitelnému a transcendentálnímu středu, bohu podob
né nicotě, která je zároveň vším, ke světlu, které září
z lidských očí, zároveň však z nezachytitelného místa
kdesi za nimi. Toto odhalení jedince v jeho svobodě je
jedním ze základních témat vysokého umění, a je vcelku
snadno pochopitelné, proč: neboť přitahuje a zároveň
zapovídá popisování. Vyvolává posvátnou úctu a radost
nou náladu, jako bychom se nacházeli v přítomnosti
božského mystéria. A právě tím také je, jak praví Dante
ve svém jedinečném popisu v Novém životě.
Při nazírání zevnitř je etické nazírání člověka neustá
lým a sebe sama obnovujícím důvodem k jednání. Vede
nás k tomu, abychom k druhým chovali úctu a oddanost.
Dodává důležitost, tajemnost a posvátnost i tomu nej
obyčejnějšímu jednání, osvěcuje naše činy smysluplnos
tí, jež není z tohoto světa. Při pohledu zvnějšku je vní
máme jako charakter společenských vazeb, který má
naprosto nevyčíslitelnou hodnotu. Žádný antropolog,
pozorující společenství se zakořeněnými náboženskými
principy, by jistě nechtěl připravit daný kmen o jeho po-
Korintským I, 13.
25
svátné rituály a příběhy. Touhu zničit víru druhých mo
hou pociťovat jen ti, kteří v ní sami vyrostli, a poté ji ztra
tili. Pro antropologa je náboženství hlavní oporou kultu
ry, potažmo tedy zárukou společenského vědění.
Etické nazírání ochraňuje společenský kapitál; také
uvolňuje a tiší společenské emoce. Sdílená kultura umož
ňuje a zároveň formuje hlubší emoce. Zde si dovolím
uvést příklad z Homérovy Odyssey.
Elpenor, jeden z Odysseových heitaroi, byl při chvat
ném útěku z paláce Kirké opilý, upadl a zemřel. Odysseus
a zbývající členové jeho posádky uprchlí ze začarovaného
ostrova a Elpenora na něm zanechali nepohřbeného.
Když Odysseus později svolal duše mrtvých, jako první se
objevil právě Elpenor s naléhavou prosbou. Obrátil se na
svého pána a velitele těmito slovy:
Nyní tě při milých tvých však prosím, vzdálených
doma,
při tvé choti a otci, jenž pěstil tě, dokuds byl malý,
při tvém mileném synu, jenž bez tebe doma ti zůstal,