VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
v naší tradici (v tradici, jež zahrnuje helénské, židovské
a křesťanské náboženství, v tradici, jež vyrostla na
úrodných březích Středozemního moře) však můžeme
vysledovat jeden zajímavý, stále se opakující model.
Za prvé je zde společenství - kolektivní „my" společ
ného přebývání a sounáležitosti, společenský organis
mus, který prospívá i trpí jako jeden. Společenství (nebo
jeho sjednocená část) se schází ve svatyni a podstupuje
zde kolektivní akt, jehož prostřednictvím se opakuje
a obnovuje zkušenost příslušnosti ke kmeni.
Za druhé, v pocitech společenství se prosazuje a je
objevena zkušenost znesvěcení, rozkolu či „pádu": po
cit jedince, že i když žije ve společenství, je v nějakém
ohledu vyloučen a zavržen, a to pro jakousi vinu, kterou
musí odčinit. Někdy je to mravní vina, tedy zločin, který
by byl za zločin považován i mimo náboženský rozměr.
14
Častěji se však stává, že náboženství, které vinu smývá,
ji zároveň vytváří - jako v případě řeckého miasmatu
nebo poskvrnění, způsobeného tím, že člověk pozře za
kázané zvíře, nebo v případě „prvotního hříchu" (tedy
viny, která je už svou přirozeností člověku vlastní a ne
lze jí uniknout). Mnozí z těch, kdo přicházejí do svaty
ně, na sobě nenesou jiný hřích než jen onen prvotní,
„zločin samotného bytí", jak říká Schopenhauer. Všich
ni však zakusili pokušení, která mají být těmito rituály
odčiněna.
Za třetí následuje akt obětování, který je základním
stavebním kamenem procesu odčinění hříchů. Na oltá
ři je něco „nabídnuto", třebaže ne vždy někomu kon
krétnímu. Toto nabízení je pravidelně opakovaný oby
čej, prováděný obřadnými gesty.
Za čtvrté, rituál proměňuje obětinu z obyčejné a při
rozené věci v cosi posvátného, a tudíž nadpřirozeného.
Rituál obestírá svatost toho, co sám vytváří. Jeho slova
a gesta jsou archaická, tajuplná a o to závaznější, že
nám byla předána bez vysvětlení. Rituálem k nám pro
mlouvá hlas předků, a ten, kdo se pokusí konání u oltá
ře změnit nebo překroutit, dopustí se jednoznačné sva-
tokrádeže: svého boha přetvoří, a tím jej znesvětí.
A na závěr: zázračným obratem, který je nejspíš ar-
chetypem všech zázraků, se oběť stane svátostí, čímsi,
co je z oltáře nabízeno téže osobě, jež ji původně přine
sla jako dar, a co ji přivede z pošpinění do čistoty, z od
loučení do společenství, z pádu do vykoupení.
Samozřejmě že tento model se nevyskytuje všude.1
V naší tradici je však hluboce zakořeněný. Můžeme se
1
Například se nevyskytuje u asijských kmenů lovců a sběračů, jak ve své
knize popsal Christoph von Fiirer-Haimendorf: Morals and Merit: A Stu
dy of Values and Sociál Controls in South Asian Societies, Londýn 1967,
kap. 1.