VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Jiní, spíše klasičtí než romantičtí myslitelé interpre
tovali slovo kultura podle jeho latinského významu. Po
dle Wilheima von Humboldta, zakladatele moderní uni-
9
verziLy, neznamenala kultura přirozený růst, nýbrž kul
tivaci. A tak neměl kulturu každý, neboť ne každý měl
dostatek volného času, zaujetí či schopností, aby se na
učil vše potřebné. Mezi mladými kulturními lidmi se
pak najdou tací, kteří jsou kulturnější než druzí. Úče
lem univerzity je podie něj uchovávat a šířit kulturní
dědictví a předávat je dalším generacím.
Obě tyto interpretace jsou stále s námi. První genera
ce antropologů přijala Herderovo vidění a psala o kul
tuře coby praktikách a víře, jež tvoří individualitu
kmene. Každý člen kmene si podržuje sdílenou kultu
ru, neboť to tak vyžaduje příslušnost ke kmeni. Matt-
hew Arnold a literární kritici, které ovlivnil (včetně
Eliota, Leavise a Pounda) se dali cestou Humboldtovou
a považovali kulturu za majetek vzdělané elity, za du
chovní výdobytek, vyžadující inteligenci a studium.
Abych se vyhnul zmatkům, budu odlišovat „sdílenou
kulturu", tedy kulturu, jak jí rozumí antropolog, od „vy
soké kultury" ve smyslu jisté formy odborné znalosti. To
nám ještě neříká, co to vysoká kultura je, zda je to jed
na věc nebo mnohé, ani zda má tak ohromný význam,
jaký jí Arnold a jeho stoupenci připisovali. Proto se
k těmto otázkám musím vrátit, a to už proto, že na roz
díl od většiny lidí, se kterými se setkávám, souhlasím
s Matthewem Arnoldem. Domnívám se, že vysoká kul
tura naší civilizace obsahuje vědění mnohem význam
nější než všechno, co lze pochytit z běžné komunikace.
Tento názor se obtížně obhajuje a ještě obtížněji se
s ním žije, už proto, že jediným doporučením pro jeho
přijetí je jeho pravdivost.
Zmíněná dvě pojetí kullury spolu po celý novověk
vstupují do nových a nových sporů. Ze sutin mnoha vzá
jemných bitev pak povstalo pojetí třetí. „Sdílená kultu
ra" kmene je znakem jeho vnitřní soudržnosti. Kmeny
však v moderním světě podobně jako většina tradičních
10
společností mizejí. Obyčeje, zvyky, slavnosti, rituály
a věrouky jsou proměnlivé a polovičaté, staly se odra
zem naší prchavé a vykořeněné existence, závislé (stej
ně jako my sami) na moderních objevech. Navzdory to
mu všemu a přes všechny vymoženosti a zařízení,
usnadňující práci, díky nimž jsou ostatní lidé čím dál
tím více postradatelm, jsou obyvatelé moderních měst
společenskými tvory toutéž měrou jako příslušníci tra
dičních kmenů. Nemají klid, dokud sinevytvoří spole
čenskou identitu, podobu pro okolní svět, která jim
tím, že je takto představuje ostatním, poskytuje jistotu
v ně samé. Moderní život je plný tohoto hledání „identi