Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Jiní, spíše klasičtí než romantičtí myslitelé interpre­

tovali slovo kultura podle jeho latinského významu. Po­

dle Wilheima von Humboldta, zakladatele moderní uni-

9

verziLy, neznamenala kultura přirozený růst, nýbrž kul­

tivaci. A tak neměl kulturu každý, neboť ne každý měl

dostatek volného času, zaujetí či schopností, aby se na­

učil vše potřebné. Mezi mladými kulturními lidmi se

pak najdou tací, kteří jsou kulturnější než druzí. Úče­

lem univerzity je podie něj uchovávat a šířit kulturní

dědictví a předávat je dalším generacím.

Obě tyto interpretace jsou stále s námi. První genera­

ce antropologů přijala Herderovo vidění a psala o kul­

tuře coby praktikách a víře, jež tvoří individualitu

kmene. Každý člen kmene si podržuje sdílenou kultu­

ru, neboť to tak vyžaduje příslušnost ke kmeni. Matt-

hew Arnold a literární kritici, které ovlivnil (včetně

Eliota, Leavise a Pounda) se dali cestou Humboldtovou

a považovali kulturu za majetek vzdělané elity, za du­

chovní výdobytek, vyžadující inteligenci a studium.

Abych se vyhnul zmatkům, budu odlišovat „sdílenou

kulturu", tedy kulturu, jak jí rozumí antropolog, od „vy­

soké kultury" ve smyslu jisté formy odborné znalosti. To

nám ještě neříká, co to vysoká kultura je, zda je to jed­

na věc nebo mnohé, ani zda má tak ohromný význam,

jaký jí Arnold a jeho stoupenci připisovali. Proto se

k těmto otázkám musím vrátit, a to už proto, že na roz­

díl od většiny lidí, se kterými se setkávám, souhlasím

s Matthewem Arnoldem. Domnívám se, že vysoká kul­

tura naší civilizace obsahuje vědění mnohem význam­

nější než všechno, co lze pochytit z běžné komunikace.

Tento názor se obtížně obhajuje a ještě obtížněji se

s ním žije, už proto, že jediným doporučením pro jeho

přijetí je jeho pravdivost.

Zmíněná dvě pojetí kullury spolu po celý novověk

vstupují do nových a nových sporů. Ze sutin mnoha vzá­

jemných bitev pak povstalo pojetí třetí. „Sdílená kultu­

ra" kmene je znakem jeho vnitřní soudržnosti. Kmeny

však v moderním světě podobně jako většina tradičních

10

společností mizejí. Obyčeje, zvyky, slavnosti, rituály

a věrouky jsou proměnlivé a polovičaté, staly se odra­

zem naší prchavé a vykořeněné existence, závislé (stej­

ně jako my sami) na moderních objevech. Navzdory to­

mu všemu a přes všechny vymoženosti a zařízení,

usnadňující práci, díky nimž jsou ostatní lidé čím dál

tím více postradatelm, jsou obyvatelé moderních měst

společenskými tvory toutéž měrou jako příslušníci tra­

dičních kmenů. Nemají klid, dokud sinevytvoří spole­

čenskou identitu, podobu pro okolní svět, která jim

tím, že je takto představuje ostatním, poskytuje jistotu

v ně samé. Moderní život je plný tohoto hledání „identi­

Témata, do kterých materiál patří