VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
blízkosti smrti podřizuje. Ba co víc, tím, že uctívá mrtvé,
uznává své závazky vůči nim a považuje je za součást
společenství (byť součást, jež se „proměnila"), nabývá
kmen identity a jistoty vlastního zachování napříč gene
racemi. Kult předků je vcelku nejjistějším důvodem
k obětování a „připravenosti zemřít", na nichž závisí bu-
2
Arnold von Gennep: Les Rites de passage, Paříž 1909.
18
doucnost celého společenství. Ruku v ruce s ním jde pé
če o potomky a potomky potomků, kteří přicházejí na
svět coby posvátné pouto se zesnulými. Znesvěcení hro
bu je z tohoto důvodu výsostným příkladem svatokráde-
že, stejně jako každý další srovnatelný projev neúcly
k mrtvým. Ze svatokrádežného přístupu k mrtvým pra
mení i další bezbožné skutky - a v bezbožných dobách
(jako je ta naše) se neúcta k předkům stává opakujícím
se motivem veřejného života. To je třeba si pamatovat,
když přemýšlíme o současných „kulturních válkách".
Pohřební obřad je hojivou mastí na ránu, způsobe
nou smrtí, neboť sjednocuje kmen kolem jeho nejzá
kladnější zkušenosti - zkušenosti sounáležitosti. Mrtvý
člověk ze společenství neodchází, naopak se stává jeho
trvalou, byť neviditelnou součástí. To samozřejmě ne
znamená, že by členové kmene měli popírat smrt nebo
nutně věřit v nesmrtelnost; smysl pohřebního obřadu se
pohybuje na symbolické úrovni a nevyžaduje takovéto
hlubokomyslné výklady. Také nám ukazuje přírodní ko
řeny posvátného. Posvátné jsou ty věci, v nichž přebývá
duch společenství, a v nichž je v sázce náš osud, stejně
jako je v sázce například v sexuálních vztazích, ve vzta
zích k dětem a rodičům, v rituálech sounáležitosti a ini
ciace, jejichž prostřednictvím se vytváří první osoba
množeného čísla - „my". Novověká sexuální revoluce
zbavila pohlavní styk jeho tajuplnosti. Sex byl vyňat z ří
še posvátného, stal se „mou" záležitostí, do níž „nám"
už nic není. Jak se ukáže v následujících úvahách, stalo
se toto odsvěcení procesu reprodukce jedním z nejdůle
žitějších momentů moderní kultury.
Netřeba říkat, že sdílená kultura společnost stmeluje.
Činí tak jedinečným způsobem. Jednoty velkého spole
čenství lze dosáhnout terorem, tím, že se lidé ocitnou tvá
ří v tvář společnému nebezpečí nebo „vnitřnímu nepříte
li", nejrůznějším pohráváním si s výhrůžkou smrtí, jak to
19
dělají moderní diktátoři. Sdílená kultura je mnohem mír
nější metoda, která spojuje současné členy společenství
tím, že je zasvětí minulosti a budoucnosti společenství.
Smrt není terorem, nýbrž laskavým katalyzátorem spole
čenského řádu, přechodem, jenž zajišťuje, že se nakonec
všichni připojíme ke společenství našich předků, přecho