Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

blízkosti smrti podřizuje. Ba co víc, tím, že uctívá mrtvé,

uznává své závazky vůči nim a považuje je za součást

společenství (byť součást, jež se „proměnila"), nabývá

kmen identity a jistoty vlastního zachování napříč gene­

racemi. Kult předků je vcelku nejjistějším důvodem

k obětování a „připravenosti zemřít", na nichž závisí bu-

2

Arnold von Gennep: Les Rites de passage, Paříž 1909.

18

doucnost celého společenství. Ruku v ruce s ním jde pé­

če o potomky a potomky potomků, kteří přicházejí na

svět coby posvátné pouto se zesnulými. Znesvěcení hro­

bu je z tohoto důvodu výsostným příkladem svatokráde-

že, stejně jako každý další srovnatelný projev neúcly

k mrtvým. Ze svatokrádežného přístupu k mrtvým pra­

mení i další bezbožné skutky - a v bezbožných dobách

(jako je ta naše) se neúcta k předkům stává opakujícím

se motivem veřejného života. To je třeba si pamatovat,

když přemýšlíme o současných „kulturních válkách".

Pohřební obřad je hojivou mastí na ránu, způsobe­

nou smrtí, neboť sjednocuje kmen kolem jeho nejzá­

kladnější zkušenosti - zkušenosti sounáležitosti. Mrtvý

člověk ze společenství neodchází, naopak se stává jeho

trvalou, byť neviditelnou součástí. To samozřejmě ne­

znamená, že by členové kmene měli popírat smrt nebo

nutně věřit v nesmrtelnost; smysl pohřebního obřadu se

pohybuje na symbolické úrovni a nevyžaduje takovéto

hlubokomyslné výklady. Také nám ukazuje přírodní ko­

řeny posvátného. Posvátné jsou ty věci, v nichž přebývá

duch společenství, a v nichž je v sázce náš osud, stejně

jako je v sázce například v sexuálních vztazích, ve vzta­

zích k dětem a rodičům, v rituálech sounáležitosti a ini­

ciace, jejichž prostřednictvím se vytváří první osoba

množeného čísla - „my". Novověká sexuální revoluce

zbavila pohlavní styk jeho tajuplnosti. Sex byl vyňat z ří­

še posvátného, stal se „mou" záležitostí, do níž „nám"

už nic není. Jak se ukáže v následujících úvahách, stalo

se toto odsvěcení procesu reprodukce jedním z nejdůle­

žitějších momentů moderní kultury.

Netřeba říkat, že sdílená kultura společnost stmeluje.

Činí tak jedinečným způsobem. Jednoty velkého spole­

čenství lze dosáhnout terorem, tím, že se lidé ocitnou tvá­

ří v tvář společnému nebezpečí nebo „vnitřnímu nepříte­

li", nejrůznějším pohráváním si s výhrůžkou smrtí, jak to

19

dělají moderní diktátoři. Sdílená kultura je mnohem mír­

nější metoda, která spojuje současné členy společenství

tím, že je zasvětí minulosti a budoucnosti společenství.

Smrt není terorem, nýbrž laskavým katalyzátorem spole­

čenského řádu, přechodem, jenž zajišťuje, že se nakonec

všichni připojíme ke společenství našich předků, přecho­

Témata, do kterých materiál patří