VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
předsudky, pokud bychom nepřistupovali k tomuto pro
blému s otevřenou myslí? Dnešní člověk touží někam
náležet, jenomže k danému společenství vskutku nále
žejí jen ti, kteří po pocitu sounáležitosti netouží, kteří si
ho ani pořádně neuvědomují, kteří jsou do něj natolik
ponořeni, že je pro ně vepsán do tváře samotné přírody.
Tito lidé mají prostřednictvím sdílené kultury přímý
přístup k etickému nazírání člověka.
Etické nazírání - to, co zprostředkuje každé nábožen
ství a čeho je zapotřebí každé společnosti - chápe člově
ka jako bytost, podléhající soudu. Ať už je soudcem člo
věk nebo bůh, ať už jsou účty vyrovnávány v tomto světě
nebo až v příštím, ať už nás vykoupí síly přirozené nebo
nadpřirozené, v každém případě je jádrem náboženství
21
soud. Nahlíženo z vnější perspektivy je tento soud ima
ginárním hlasem kmene, jenž pohání jeho členy k odpo
vědnosti za dlouhodobý společný zájem.3 Nahlíženo ze
vnitř je tento soud osudem, před nímž není úniku, neboť
nadpřirozeným očím neunikne žádný čin.
Etické nazírání dodává lidským záležitostem osobní
charakter, a tím nás pozvedá nad úroveň přírody a staví
nás po bok našeho soudce. Jestliže jsme souzeni, pak
také musíme být svobodní a zodpovědní za své činy.
Svobodná bytost není jen pouhý organismus, má vlastní
život, který je výhradně její a který si sama svými volba
mi vytváří. Takto stojí nad přírodou ve všech svých čin
nostech, které jen dokazují, že je její součástí. Není tvo
rem okamžiku, naopak je tvorem, rozprostraněným
v čase, navždy kom promito váným vlastními činy. Dnes
jsme zodpovědní za své včerejší činy a zítra budeme
zodpovědní za své dnešní jednání. Před soudcem ne
jsou odsuzovány či vychvalovány naše činy, ale my sa
mi, neboť jsme titíž v okamžiku soudu jako v okamžiku
činu a budeme titíž už navěky.
Tato dlouhodobá odpovědnost znamená, že svobodná
bytost je postavena mimo přírodní řád. Její činy a chyby
vyvěrají z vnitřního zdroje úmyslů. Její pohnutky se
uspořádávají na stupnici dobra a zla a je viděna stejně
jako nadpřirozené bytosti: jako subjekt, ne objekt, jako
příčina, ne následek, jako neviditelný střed vlastního
světa, jehož však v jistém ohledu není plně součástí.
Kant v této souvislosti hovořil o „transcendentálním já",
jež je místem naší svobody. I starší jazykové obraty se
snažily o vyjádření téhož. Duše, duch, já, „Já" v božích
slovech, pronesených k Mojžíšovi, na/s (duše, já, jedi
nec) Koránu i metafora svatého Pavla o obličeji (pro-
5
Takový je, velmi zkráceně, Durkheimův vnější pohled na „základní po
doby náboženského života", viz bibliografie.
22
sópon): „Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, po