VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
snad jde v tomto procesu ještě o jiný typ vědění? Zde je
odpověď na tyto otázky:
Vědění je tří různých druhů: vědění že, vědění jak
a vědění co. Vím, že uran je radioaktivní; vím, jak se
jezdí na kole; a občas vím, co dělat, co říct nebo co cítit.
První typ vědění představuje informace (a jeho syste
matickou podobou je věda), druhý typ představuje do
vednost a třetí ctnost. V opačném pořadí odpovídají
třem hybatelům rozumového života: účelům, prostřed
kům a faktům. Aristoteles tvrdil, že k tomu, abychom
27
věděli, co máme činit, je třeba správného usuzování
(orthos logos), zároveň však také správného cítění.
Ctnostný člověk „ví, co má cítit", to znamená cítit to, co
daná situace vyžaduje, prožívat správný cil na základě
správného podnětu, při správné příležitosti a ve správ
né míře. Takovouto znalost si klade za cíl mravní vzdě
lávání; jde tedy o vzdělávání pocitů. Ctnost řeckého
hrdiny odpovídá jeho citové jistotě, a tato jistota je da
rem kultury a vyššího nazírání, které kultura umožňu
je. Kultura zasazuje jedince do kontextu skupiny, po
skytuje mu rituální výrazivo a cestu ke kolektivnímu
vyjádření, v myšlenkách ho spojuje s nenarozenými
a mrtvými, prostupuje jeho uvažování ideami posvát-
nosti a svatokrádeže, a tím vším hrdinovi umožňuje
jisté a upřímné vyjádření citů, jehož si společenský ži
vot žádá. Sdílená kultura mu říká, jak a co má cítit,
a tím pozvedá jeho život do etické sféry, kde pak všech
ny jeho činy prostoupí myšlenka na následný soud.
Cosi podobného bylo vyřčeno i o vysoké kultuře. Zač-
neme-li se zabývat tím, co Matthew Arnold nazval „tím
nejlepším, co bylo vymyšleno a řečeno", rozšíříme si
náš repertoár emocí. V elegii nad smrtí Wordswortha
Arnold napsal: „Kdo, ach, kdo nás nyní přiměje cítit?"4
Jak Arnold věděl, pocit neexistuje v sobě a ze sebe, v ja
kémsi subjektivním prostředí, jak si mnohdy namlou
váme a sami sebe přesvědčujeme o pravém opaku: že
jsme samými vzory citlivosti, které však jakási náhoda
připravila o prostředky, jimiž by ji projevili. Pocit exis
tuje jen tehdy, najde-li si objektivní podobu ve slovech,
v gestech, plánech a úmyslech. Pocit v sobě nese obraz
světa a postoj k němu. Zakládá se na porozumění. Bás-
4
Eliot tuto větu právem kritizuje (The Use ofPoetry and the Use ofCrtti-
cism, 2. vydání, Londýn 1964, strana 107), s Arnoldovými myšlenkami
však jinak souhlasí.
28
nik, který způsobí, že na okamžik podlehneme síle jeho
pocitů, a tak je znovu stvoříme sami v sobě, dokáže
otevřít cesty výrazu a rozproudit nám krev v žilách.
Kritička Eva Brannová napsala o románech Jane Au-
stenové: „Proměňují rozháranou duši a vštěpují úctu
k utajenému srdci. Užívají příkladů správného a nezka-