VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ly". Text v sobě nese univerzálnost myšlení, osvobozuje
se ze zajetí místa a času a obrací se na všechny, kdo
umějí číst nebo alespoň slyší. Místní svatyně samozřej
mě může být posvátná, avšak pouze jako příklad božího
navštívení. Základním zdrojem posvátnosti se stává vše
obecně platný obřad, jenž může být proveden na kte
rémkoliv z posvěcených míst. Nejvyšší posvátnost však
nemají místa, nýbrž časy - hodiny modliteb, jak je tomu
v muslimské víře, náboženské svátky a dny povinností
u křesťanů a židů. Obřady jsou prodchnuty myšlenkami,
jejich slova jsou posvátná a neměnná, změnit je může
jen nejvyšší církevní autorita, která byla zplnomocněna,
aby hovořila za samotného boha. Proto také všechny vý
znamné liturgie promlouvají některým ze starobylých
jazyků nebo alespoň ve starých jazykových obratech.
Uprostřed vší změny musí zůstat neměnné, jako hlas bo
ží. Tak se z vyznání stává církev a sounáležitost s jistým
společenstvím se z bratrství, kmene a místního spolku
proměňuje ve „společenství věrných".
Smysl bohoslužby, jímž je přislíbené vykoupení
z prvotního hříchu osamění, se nenaplňuje okamžitě,
přesto ho však nemůžeme oddělovat od jeho liturgic
kých prostředků. Prostředky a cíl jsou neoddělitelné.
A v liturgii stejně jako v umění jsou obdobně neodděli
telné myšlenka a zkušenost. Pro věřícího jsou změny
v liturgii velmi významné, neboť jsou zároveň změnami
v zakoušení Boha. Proto tedy dohady, zda se má použí
vat Sbírka společných modliteb či Tridentská mše, ne
jsou jen spory o „pouhou formu". Tvrdit, že obřad je jen
otázkou formy, znamená vlastně navrhovat oddělení
formy a obsahu, které pak má za následek smrt (smrt
zavržením) pravé sdílené kultury.
32
Lidé osvícenství si často utahují ze sporů kolem litur
gie a tvrdí, že naprosto nechápou touhu po starých slo
vech, leda snad z „estetických důvodů". Mají pravdu,
neboť mezi estetickým zájmem a bohoslužbou vskutku
panuje jistá podobnost. Na druhou stranu se ale mýlí,
když se domnívají, že jde o podobnost čistě náhodnou.
Pseudoestetické zabrání se do svatých slov a gest je ne
dílnou součástí procesu vykoupení. Účastí na obřadu
provádí věřící změnu svého duchovního postoje. Obřad
pak není až tak prostředkem k dosažení toho cíle, jako
spíše jeho vzorem. Věřící se při obřadu setkává s Bo
hem, a tím, že stojí v božím pohledu, je očištěn.
Žárlivost na liturgii je tatáž, jakou žárlí Bůh na mod
ly. Posvátná slova nejsou jen pouhými zvuky lidského
hlasu, jsou slovy božstva, a jako v koránu nebo v bibli
jsou nám diktována z transcendentální říše. Každý text,
jenž je věčný, nezměnitelný a jenž je výrazem neměnné
boží vůle, si žádá komentáře. S postupem času se proto