VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zhoubnější - zda „partikularistické" přesvědčení nacio
nalistických demagogů, jako byl Fichte, anebo „univer-
zalistické" myšlenky jejich revolučních protivníků, me
zi něž patřil Marx.
A byl to právě Marx, kdo vymyslel dnes nejužívanější
vysvětlení osvícenství. Osvícenství považovalo samo se
be za triumf rozumu nad pověrami. Marx však tvrdil, že
pravé vítězství se neodehrálo na poli idejí, ale na poli
ekonomiky. Aristokratický řád byl zničen a spolu s ním
i feudální vztahy, které vázaly výrobce k půdě a spotře
bitele ke dvoru. Starý řád nahradila „buržoazní" ekono
mika, založená na smlouvách o mzdách, dělbě práce
a soukromém kapitálu. Smluvní chápání společnosti,
40
důraz na osobní svobodu, víra v nestranný zákon, útok
na pověry ve jménu rozumu - všechny tyto kulturní je
vy jsou součástí „ideologie" nového buržoazního řádu,
prvky celkového obrazu kapitalistické třídy, jimiž ratifi
kuje svou uzurpaci.
Marxistická teorie je formou ekonomického determi
nismu, vyznačující se přesvědčením, že všechny zásadní
změny v ekonomických vztazích musí být nevyhnutelně
revoluční, že je k nim třeba násilného svržení starého
pořádku a zhroucení politické „nadstavby", na něm za
ložené. Tato teorie je téměř určitě chybná, přesto však
je na marxistickém obrázku světa cosi, co u člověka
osvícenství vzbuzuje vůli v něj věřit. Marx vysvětluje
kulturu jako vedlejší produkt materiálních sil, a pod
poruje tak osvícenský názor, že jediné síly, které ve
světě vládnou, jsou právě síly materiální. Stará kultura
se svými bohy a tradicemi a vládci je v jejich podání
jen spletí klamů a iluzí - „opiem lidstva", jež tiší jeho
utrpení.
A tak po osvícenství přišla nejen reakce, jejímž ztě
lesněním jsou Burke a Herder a již ještě vylepšili ro
mantici, ale i zcela opačný cynismus vůči samotné ideji
kultury. Kultura začala být běžně nazírána zvenčí, ne
jako způsob myšlení, vymezující naše mravní dědictví,
ale jako důvtipná maska, jejímž prostřednictvím se
umělé síly vykazují jakožto přirozená práva. Díky Mar
xovi se teorie, zbavující kulturu falešného pozlátka, sta
ly součástí kultury samé. Nacházíme v nich obraz popr
vé použitý Marxem: chápou moc jakožto skutečnost
a kulturu jako masku. A také předpovídají jakési bu
doucí „osvobození" od lží, kterými nás opředli naši utla
číte! é.
Tyto odhalující teorie kultury jsou oblíbené ze dvou
důvodů: protože většinou souvisí s nějakým politickým
programem a protože nám zjednávají všeobecný pře-
41
hled. Máme-li porozumět osvícenství, pak takový pře
hled potřebujeme. Měl by však být formulován v těchto
vnějškových pojmech? Osvícenství je koneckonců naší
součástí; lidé, kteří nezareagovali na jeho výzvu, si