VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Gesellschaft byl jednou z hlavních událostí osvícenství
a zároveň jedním z řady vysvětlení tehdejších rozsáh
lých kulturních změn. Lidé se naučili chápat své povin
nosti jakožto smluvní a zároveň začali uvažovat o tom,
jak jim uniknout.
Max Weber psal v této souvislosti o přechodu od tra
dičního k „právně-rozumovému" zřízení, z nichž první
bylo ustaveno dávnou tradicí a druhé nestranným záko
nem.9 K těmto dvěma rozlišením můžeme přidat ještě
třetí, a to díky Siru Henrymu Mainovi, který přechod od
tradiční k moderní společnosti popsai jako posun od
statutu ke smlouvě, tedy posun od dědičného společen
ského postavení k postavení udělenému a získanému
na základě souhlasu.10
Všechny tyto sociologické teorie se snaží pochopit
změny, jejichž důsledky jsou tak dalekosáhlé, že jsme se
s nimi ještě ani dnes nevyrovnali. O to méně se s nimi
dokázali vyrovnat lidé konce 18. století, kdy evropskými
privilegovanými vrstvami otřásla francouzská revoluce.
Společenská smlouva vedla sama od sebe k tyranii mno
hem horší, než byly všechny předešlé monarchické ex
cesy - smlouva s každým z nás se stala zotročením
všech. Od té doby je osvícenství neoddělitelně spjato se
strachem z osvícenství. Tento nový postoj ilustruje i Bur-
kův útok na francouzskou revoluci. Předkládá ucelenou
obranu „předsudku" (čímž myslel po generace předáva
nou lidskou moudrost, která má svou hodnotu, jen do-
n
Max Weber: Wirtschqft und Gesellschaft, Tiibingen 1922.
10
Sir Henry Maine: Ancient Law, Oxford 1861.
39
kud o ní nezačneme pochybovat) proti „rozumu" osví
cenského myšlení. Lidé však mají předsudky pouze teh
dy, když nemají potřebu je obhajovat. Jenom člověk
osvícenství mohl uvažovat jako Burke, a jeho paradoxní
názory jsou důvěrně známým hlasem v pozadí moderní
kultury - jsou základem konzervatismu.
Burko vy „předsudky" odpovídají více či méně přesně
Herderově „kultuře". Oba autoři se snaží definovat
a zpětně obhájit společenský řád, o němž jsem psal
v předchozí kapitole - řád posvátných věcí. Pro spole
čenství, vázaná sdílenou kulturou, je svět navštěvován
vlídnými duchovními silami, které ustavují právo na
území a historické vazby. Těsně po francouzské revoluci
se nacionalistická hnutí v reakci proti ní pokusila obno
vit tyto historické vazby, avšak bez jejich náboženského
základu. Národ obral krále o jejich tradiční pravomoci,
přisvojil si je sám a výsledkem byla nová, nebezpečná
forma uctívání model. Burkemu ani líerderovi nemůže
me nic z toho klást za vinu; oba dva jen bědovali nad
tím, co předvídali, že se stane, pokud osvícenství zvítězí
nad dědičnými vazbami. Pro historika 20. století je vel
mi obtížné rozhodnout, která linie dalšího vývoje byla