VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
používání svatých slov čím dál tím víc zatemňuje, je
prodchnuto mnoha rozpory a poskvrněno okolnostmi.
Díky jejich starobylé podstatě o nich není možné nijak
pochybovat, z téhož důvodu se to však kolem nich otáz
kami jen rojí. Proto je součástí každé kultury, založené
na posvátných textech, umění interpretace, tedy her-
meneutika. Lidé čím dál tím více potřebují prostřední
ka, který jim osvětlí boží slova, zároveň jim však neube
re na jejich absolutní závaznosti.
Tam, kde jsou texty posvátné, se psané slovo stává
nejdůležitějším prostředkem komunikace, příkladem
toho, jak lze existenci dodat trvalého a smysluplného
výrazu. Pak se i dalším textům dostane aury posvátnos
ti a jsou studovány pro svůj hlubší význam. Tento pří
stup k psanému slovu opět ilustruje spojitost vysoké
kultury a náboženské tradice, a svědčí o tom, že se ta
první zakládá na té druhé.
53
Výmluvným příkladem této skutečnosti jsou obtíže li
terárních studií. Pokud mají studenti číst a analyzovat
nějaké texty, pak by měla panovat jistá shoda, které že
texty se takto mají studovat. Pokud se pro tento účel ho
dí kterýkoliv text, pak se pro něj stejně dobře nehodí
žádný. Pouze tehdy, jestliže se ony texty „samy vybírají",
je možné se jejich četbou vzdělat. Proto potřebujeme
mít „kánon" či tradici literatury, ve které je uskladněna
zásoba literárních vědomostí a může z ní být opakova
ně vypůjčena. Mladí lidé, kteří jsou vychováváni bez po
svátného textu, nemohou později pochopit, že tajemství
života může skrývat něco tak neživého, jako je kniha -
zvláště pak kniha, napsaná před tisíci let, a ještě ke vše
mu jazykem, jímž se dnes už nemluví. Páni profesoři
pak mají veliké obtíže, když mají svým studentům vy
světlit, proč by měli číst spíš George Eliotovou než Irvi-
na Welshe, potažmo proč by měli vůbec číst, a ne se jen
dívat na MTV. V takovou chvíli nemá cenu opakovat
rozsáhlé výklady F. R. Leavise, ve kterých dokazuje, že
George Eliotová byla ústřední postavou Velké tradice.
Protože jak už to tak chodí, argumenty kritika mají
smysl jen pro toho, kdo už má dostatečný přehled o li
teratuře, neboť jenom pro něj má podrobné studium
a mravní rozbor nějaký význam.
Tento problém se dnes stává příčinou mnoha bitev
o studijní plány. Já osobně se domnívám, že těmto
bitvám porozumíme až tehdy, uznáme-li spojitost me
zi vysokou kulturou a náboženstvím, a patos vysoké
kultury, jež byla nakonec připravena o zkušenost s po
svátnem.
Zde se musíme na chvíli pozastavit. Idea posvátného
a sdílené kultury, která ji živí, už nejsou snadno dostup
né. Od doby osvícenství už také nemají dřívější rozho
dující vliv v lidských záležitostech. Zároveň se právě od