Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

souzení. Musíme být plně lidmi, přitom však dýchat

vzduch andělů, být zároveň přirození i nadpřirození.

Společenství, které přežilo své bohy, má celkem tři mož­

nosti. Může si k etickému životu najít světskou cestu.

Nebo může vyšší emoce předstírat a ve skutečnosti žít

bez nich. Nebo může přestat předstírat, a tak upadnout,

jak to nazval Burke, „do prachu a prášku individualis­

mu". Možnosti jsou to dost nepříjemné a zbytek knihy

obhajuje první z nich - cestu vysoké kultury, která nám

říká, abychom žili tak, jako by naše životy měly věčný

význam. Nejprve se ale musíme vrátit k Elpenorovi.

V moderních podmínkách není snadné pociťovat

smutek; každý člověk má důvod se mu vyhýbat a může

se mu pokusit vyhnout i v přítomnosti jeho příslušného

předmětu, jímž je smrt někoho milovaného. Do našich

životů vstupuje jakási zaneprázdňující úzkost, která za­

držuje emoce (zajímá nás jedině, abychom co nejrych­

leji odklidili všechny pozůstatky), a otupělost, která od­

mítá věřit. Nezapomenutelnými slovy tuto zkušenost

popsala Emily Dickinsonová:

Tak pravila a zapomněla;

jako rákos se pak ladně

nad hladinu naklonila,

a smrt si pro ni přišla zrádně.

Tak jsme spletli její vlas,

hlavu zdvihli, ať zpříma hledí,

však dostihl nás hrozný čas,

kdy víra nezná odpovědí. *

* Přeložila K. C.

26

Pro člověka je důležité na smrt reagovat, něco cítit,

přitom však nemáme žádný precedens, protože každá

smrt je jedinečná, ztrácíme tohoto jedince, tento hodno­

tící pohled. Onen nárok na cit je kladen na mne, tady,

teď; nelze jej oddělovat od imperativů mého individuál­

ního života a současné situace. Ať se kolem sebe rozhlí­

žím, jak chci, nikde nenacházím pomoc ani příklad, ne­

nacházím žádný repertoár, ze kterého bych mohl těžit

a jímž bych si získal jinak samozřejmý soucit mého sku­

tečného či pomyslného kmene. Hluboký cit si žádá nevi­

ditelného sboru - druhých, kteří by ho podpořili; když

žádný sbor nenacházíme, utíkáme se do samoty a němé­

ho odmítání. Začneme ztrácet důvěru v nazírání, které

činí lidský život středobodem vesmírného dramatu. Naše

city k nám pak přicházejí jakoby zvenku, nejeví žádné

známky já, úmyslu, závazku či odpovědnosti. Přemůže

nás „hrozný čas": čas života, který prchá před soudem.

Zde nacházíme důležitou paralelu mezi sdílenou

kulturou a kulturou vysokou. Už od doby osvícenství se

filosofové zabývají významem vysoké kultury (to samo­

zřejmě neznamená, že by ji nutně nazývali tímto termí­

nem): co přesně se lo vlastně učíme, studuj eme-li vý­

tvarné umění, literaturu, dějiny a hudbu? Že bychom se

prostě jen učili nazpaměť data a události, verše a tech­

niky, že bychom hromadili teoretické vědění? Nebo

Témata, do kterých materiál patří