VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
souzení. Musíme být plně lidmi, přitom však dýchat
vzduch andělů, být zároveň přirození i nadpřirození.
Společenství, které přežilo své bohy, má celkem tři mož
nosti. Může si k etickému životu najít světskou cestu.
Nebo může vyšší emoce předstírat a ve skutečnosti žít
bez nich. Nebo může přestat předstírat, a tak upadnout,
jak to nazval Burke, „do prachu a prášku individualis
mu". Možnosti jsou to dost nepříjemné a zbytek knihy
obhajuje první z nich - cestu vysoké kultury, která nám
říká, abychom žili tak, jako by naše životy měly věčný
význam. Nejprve se ale musíme vrátit k Elpenorovi.
V moderních podmínkách není snadné pociťovat
smutek; každý člověk má důvod se mu vyhýbat a může
se mu pokusit vyhnout i v přítomnosti jeho příslušného
předmětu, jímž je smrt někoho milovaného. Do našich
životů vstupuje jakási zaneprázdňující úzkost, která za
držuje emoce (zajímá nás jedině, abychom co nejrych
leji odklidili všechny pozůstatky), a otupělost, která od
mítá věřit. Nezapomenutelnými slovy tuto zkušenost
popsala Emily Dickinsonová:
Tak pravila a zapomněla;
jako rákos se pak ladně
nad hladinu naklonila,
a smrt si pro ni přišla zrádně.
Tak jsme spletli její vlas,
hlavu zdvihli, ať zpříma hledí,
však dostihl nás hrozný čas,
kdy víra nezná odpovědí. *
* Přeložila K. C.
26
Pro člověka je důležité na smrt reagovat, něco cítit,
přitom však nemáme žádný precedens, protože každá
smrt je jedinečná, ztrácíme tohoto jedince, tento hodno
tící pohled. Onen nárok na cit je kladen na mne, tady,
teď; nelze jej oddělovat od imperativů mého individuál
ního života a současné situace. Ať se kolem sebe rozhlí
žím, jak chci, nikde nenacházím pomoc ani příklad, ne
nacházím žádný repertoár, ze kterého bych mohl těžit
a jímž bych si získal jinak samozřejmý soucit mého sku
tečného či pomyslného kmene. Hluboký cit si žádá nevi
ditelného sboru - druhých, kteří by ho podpořili; když
žádný sbor nenacházíme, utíkáme se do samoty a němé
ho odmítání. Začneme ztrácet důvěru v nazírání, které
činí lidský život středobodem vesmírného dramatu. Naše
city k nám pak přicházejí jakoby zvenku, nejeví žádné
známky já, úmyslu, závazku či odpovědnosti. Přemůže
nás „hrozný čas": čas života, který prchá před soudem.
Zde nacházíme důležitou paralelu mezi sdílenou
kulturou a kulturou vysokou. Už od doby osvícenství se
filosofové zabývají významem vysoké kultury (to samo
zřejmě neznamená, že by ji nutně nazývali tímto termí
nem): co přesně se lo vlastně učíme, studuj eme-li vý
tvarné umění, literaturu, dějiny a hudbu? Že bychom se
prostě jen učili nazpaměť data a události, verše a tech
niky, že bychom hromadili teoretické vědění? Nebo