VIII_KULTURA_rs
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
dem, jenž nás stejně jako je posvětí a promění.
Od doby osvícenství považují běžně Evropané společ
nost za smlouvu. Jde o zcela nové pojetí, a to ze dvou
důvodů: za prvé říká, že sounáležitost se společenstvím
je otázkou svobodné volby. A za druhé tvrdí, že všichni
členové společnosti v dané chvíli žijí. Ani jedna z těchto
myšlenek není pravdivá. Bez náboženství však mají lidé
tendenci věřit, že pravdivé jsou. I kdybychom uznali
společenskou smlouvu v jejím pravém významu - tedy
jakožto výmysl, který jen zahaluje prázdnou podstatu
moderní politiky - i tak by pro nás bylo obtížné formu
lovat naše společenské a politické povinnosti jiným
způsobem. Na společenskou smlouvu v té podobě, jak ji
chápali francouzští revolucionáři, reagoval velmi bouř
livě například Burke. Tvrdil, že tím, že revoluce učinila
„lid" svrchovaným, upřela občanská práva a svobody
mrtvým a nenarozeným. Péče o mrtvé a o nenarozené
jdou ruku v ruce. Svatokrádežné opomíjení mrtvých je
zároveň plýtváním společenským kapitálem. Naopak,
respektováním mrtvých a jejich přání udržujeme na
hromaděné prostředky společnosti a klademe tak žijí
cím do cesty překážky v jejich touze získat vše pro sebe.
Když nějakou školu nebo nadaci zasvětíme mrtvým,
zachráníme tím znalosti i majetek před běžnými každo
denními potřebami a uchováme je pro budoucí genera
ce. Pojem svatokrádeže je tedy ochraňující a uchováva
jící silou. Bez něj by nic nebránilo vydrancování všech
zdrojů, což si my jakožto dědicové osvícenství velmi
dobře uvědomujeme.
20
Antropologové studují společenství z vnější perspekti
vy. Vysvětlují jejich zvyky slovy, která by oni sami nikdy
použili, neboť danou situaci vidí zevnitř, z pohledu člena
společenství. Pro hostujícího antropologa, který pozoru
je rituály a zvyky kmene, má úcta k mrtvým jasnou funk
ci: zajišťování celé řady výhod pro živé. Členu kmene
však o tyto výhody v žádném případě nejde. Uctívá mrt
vé, protože jim úcta náleží; o budoucnosti sebe sama či
ostatních v tu chvíli neuvažuje. Kdyby přijal stanovisko
antropologa, stal by se člen kmene hrozbou pro týž řád,
který se snaží ochránit. Otevřel by tak totiž dveře po
chybnostem, pochybnostem o sobě samém i o svých bliž
ních. Zbožnost je prostředkem pro vytvoření společen
ské jednoty pouze tehdy, není-li s ní zacházeno jako
s prostředkem. Význam zbožnosti je naplněn, když lidé
dělají, co zbožnost vyžaduje, ovšem jen tedy, činí-li tak
pouze proto, že to vyžaduje zbožnost.
Rozpory mezi tímto vnitřním a vnějším pohledem
jsou běžným prvkem moderní zkušenosti; prvním a zá
roveň jedním z nejsugesti vnějších příkladů je Burkova
obhajoba předsudků. Copak by bylo možné obhajovat