Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VIII_KULTURA_rs

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (195.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

dem, jenž nás stejně jako je posvětí a promění.

Od doby osvícenství považují běžně Evropané společ­

nost za smlouvu. Jde o zcela nové pojetí, a to ze dvou

důvodů: za prvé říká, že sounáležitost se společenstvím

je otázkou svobodné volby. A za druhé tvrdí, že všichni

členové společnosti v dané chvíli žijí. Ani jedna z těchto

myšlenek není pravdivá. Bez náboženství však mají lidé

tendenci věřit, že pravdivé jsou. I kdybychom uznali

společenskou smlouvu v jejím pravém významu - tedy

jakožto výmysl, který jen zahaluje prázdnou podstatu

moderní politiky - i tak by pro nás bylo obtížné formu­

lovat naše společenské a politické povinnosti jiným

způsobem. Na společenskou smlouvu v té podobě, jak ji

chápali francouzští revolucionáři, reagoval velmi bouř­

livě například Burke. Tvrdil, že tím, že revoluce učinila

„lid" svrchovaným, upřela občanská práva a svobody

mrtvým a nenarozeným. Péče o mrtvé a o nenarozené

jdou ruku v ruce. Svatokrádežné opomíjení mrtvých je

zároveň plýtváním společenským kapitálem. Naopak,

respektováním mrtvých a jejich přání udržujeme na­

hromaděné prostředky společnosti a klademe tak žijí­

cím do cesty překážky v jejich touze získat vše pro sebe.

Když nějakou školu nebo nadaci zasvětíme mrtvým,

zachráníme tím znalosti i majetek před běžnými každo­

denními potřebami a uchováme je pro budoucí genera­

ce. Pojem svatokrádeže je tedy ochraňující a uchováva­

jící silou. Bez něj by nic nebránilo vydrancování všech

zdrojů, což si my jakožto dědicové osvícenství velmi

dobře uvědomujeme.

20

Antropologové studují společenství z vnější perspekti­

vy. Vysvětlují jejich zvyky slovy, která by oni sami nikdy

použili, neboť danou situaci vidí zevnitř, z pohledu člena

společenství. Pro hostujícího antropologa, který pozoru­

je rituály a zvyky kmene, má úcta k mrtvým jasnou funk­

ci: zajišťování celé řady výhod pro živé. Členu kmene

však o tyto výhody v žádném případě nejde. Uctívá mrt­

vé, protože jim úcta náleží; o budoucnosti sebe sama či

ostatních v tu chvíli neuvažuje. Kdyby přijal stanovisko

antropologa, stal by se člen kmene hrozbou pro týž řád,

který se snaží ochránit. Otevřel by tak totiž dveře po­

chybnostem, pochybnostem o sobě samém i o svých bliž­

ních. Zbožnost je prostředkem pro vytvoření společen­

ské jednoty pouze tehdy, není-li s ní zacházeno jako

s prostředkem. Význam zbožnosti je naplněn, když lidé

dělají, co zbožnost vyžaduje, ovšem jen tedy, činí-li tak

pouze proto, že to vyžaduje zbožnost.

Rozpory mezi tímto vnitřním a vnějším pohledem

jsou běžným prvkem moderní zkušenosti; prvním a zá­

roveň jedním z nejsugesti vnějších příkladů je Burkova

obhajoba předsudků. Copak by bylo možné obhajovat

Témata, do kterých materiál patří